Celluliter har vi allihopa. Smala Hollywoodstjärnor, kända bloggare – och alla vi vanliga. Att bli av med dem är ett hårt och evigt arbete – det är betydligt enklare att gilla läget. (Eller kanske prova kaffesump).

Det kom ett brev till Tara. En läsare som var ledsna över att hon tyckte att hennes ben var så fula på grund av celluliter. ”Snälla kan ni inte skriva något om det”, bad hon.

Och då började vi fundera. Celluliter … vad hände egentligen med dem? Skam och skräck för några år sedan, men i dag pratar vi inte mycket om det längre.

Har vi accepterat våra små gropar på låren och på rumpan? Orkar vi helt enkelt inte föra någon Don Qijote-kamp mot vår fettvävnad längre? I bästa fall insett att celluliter är naturligt, att det är något de flesta kvinnor har och får leva med?

För så är det. Det är faktiskt väldigt få kvinnor i världen som går runt med släta ben, magar och rumpor. De flesta har sina gropar – oavsett kroppsform (även om de ofta syns lite tydligare på den som har övervikt).

Jennifer Aniston har dem. Tyra Banks. Supermodeller som Kate Moss och Cindy Crawford har dem. Reese Witherspoon har själv konstaterat att ”jag är täckt av bristningar och celluliter i någon grad, men det stör mig inte”.

Pyra-Haglund_celluliter_0819

Foto: www.domotion.se

Läkaren Pyra Haglund är grundare av Stureplanskliniken.

– Man räknar med att upp mot 90 procent av alla kvinnor har celluliter i någon grad, konstaterar läkaren Pyra Haglund, grundare av Stureplanskliniken i Stockholm.

De beror på att underhudsfettet består av fettceller av olika storlek som ligger åtskilda med stråk av bindväv:

– På senare år har man visat att den mest ytliga fettväven består av små jämnstora fettkammare, medan den djupare fettväven har större aggregat av fett åtskilda av små mellanväggar.

– När man blir äldre – och speciellt om man är kvinna och om man har gått upp och ner i vikt – blir den här jämna fettväven mer ojämnt organiserad, och man får en gropig och ojämn fettväv. Stora och små fettceller ligger lite huller om buller.

Så vad är orsaken till allt detta huller om buller, som ställer till ett sådant missnöje? Ja, syrebrist i fettväven anses vara en orsak, säger Pyra Haglund.

– Men man tror också att till exempel hormoner har betydelse. Celluliter är egentligen en normal åldringsprocess i fettväven.

Men om man nu absolut inte vill ha några gropar i låren? Om man verkligen hatar sin apelsinhud på rumpan?
Ja, vill du göra något åt det – då lär det kosta både pengar, tid och engagemang. Det finns krämer och behandlingar som kan ge visst resultat (se ruta). Men det kräver att du är ihärdig. Krämerna ska masseras in ofta, ofta …

För de där groparna du har, de är envisa. Även om du lyckats bli av med dem, så lär de komma tillbaka.

Så vad är då alternativet? Är det att gå runt och vara missnöjd? Eller försöka älska dig själv – precis som du är?

Ja, du kanske inte behöver älska varenda liten cellulit på din kropp. Men du kan i alla fall börja acceptera den som den är. Tänka på allt positivt den ger dig. Och om det så råkar synas några små gropar, så vad gör det.

Helt enkelt fokusera på det du är nöjd med och stolt över – i stället för att fastna vid det du ogillar.

Det är trots allt det som kommer att synas, när du går där på stranden i din nya bikini. Att du är nöjd med dig själv, stolt över vem du är och gillar livet som det är, just där och då, med gropar och allt.


9 tips för att bli grop-nöjd

Fokusera på det du gillar med dig själv! Det ger dig bättre självkänsla – och självkänsla syns.

Lite BUS gör underverk! Brun-utan-sol på benen – och gärna med lite glans eller glitter – gör genast att de ser mindre gropiga ut.

Forma med muskler: träning ger dig mer muskler, påverkar förbränningen och ökar cirkulationen. Bra cellulitträning: Benstyrka, rumpövningar, olika typer av coreträning, yoga.

Inse att folk inte bryr sig om dina gropar. De flesta har fullt upp med sig själva.

Hitta din klädkomfort-zon. Strunta i modet – välj shorts, kjolar, klänningar med en längd som känns bekväm för dig, och som du känner dig fin i.

Få igång cirkulationen: med massage, borsta och skrubba. Du kan också testa att ligga/sitta på en spikmatta.

Ät bra och näringsrikt: mycket grönsaker och bär, nyttiga fettsyror, oprocessat och rent. Dra ner på socker, vitt mjöl, rätt kött och halvfabrikat.

Rök inte: Dra ner på alkohol.

Drick vatten. 

Av: Eva Gussarsson