Känner du, liksom Cathrine Schück, att magen protesterar om du dricker mycket mjölk? Då finns det många roliga alternativ till komjölk, menar Cathrine som här guidar dig genom det växande utbudet av alternativ och bjuder på några smaskiga recept.

Det är många med mig som märker att stora mängder komjölk inte är så bra för mage och hälsa. Om du känner dig svullen och gasig efter dagens latte så är det kanske hög tid att fundera på andra alternativ.

Det handlar oftast inte om en laktosintolerans utan mer om en överkänslighet. Det kan räcka med att bara plocka bort mjölken ur kosten och då kunna behålla både yoghurt och ost utan problem.

Är du osäker på vad du tål och inte, så är det enklaste sättet bara att utesluta alla mejeriprodukter under en period, minst 2–4 veckor, och sedan återinföra en produkt i taget tills du känner att magen säger ifrån. Då har du satt din ribba för vad just du och din mage mår bäst av.

Det finns många roliga alternativ till komjölk och man får helt enkelt testa även där för att se vad man gillar. Själv så beställer jag gärna en sojalatte om jag är ute på stan och vill fika, men köper faktiskt sällan hem sojamjölk. Det beror nog på att sojamjölk blir bäst om den är upphettad. Hemma väljer jag gärna mandel- eller hasselnötsmjölk, då de fungerar både varma och kalla. Det är enkelt att göra sin egen nötmjölk (se recept i Tara nr 10 2014) och självklart ännu enklare att köpa den färdig på tetra.

Alla typer av nötmjölk och sojadryck finns numera i de flesta välsorterade livsmedelsbutiker.

Havremjölk, hasselnötsmjölk, osötad kokosdryck, osötad mandelmjölk, sojamjölk.

Havredryck är osötad och även en glutenkänslig mage brukar gilla den. Havre innehåller betaglukaner som är naturligt kolesterolsänkande. För dig som har bekymmer med kolesterolvärdena är havre ett perfekt val i stället för komjölk.

Relativt ny är kokosdrycken, ännu en produkt av den nu så otroligt populära och hälsosamma kokosnöten. Drycken är helt osötad och passar att dricka kall eller blanda i kaffe och te.

Jag valde att göra efterrätt med den och det blev väldigt gott och lyckat. Du behöver inte tillsätta någon extra sötma för att göra en riktigt lyckad kokosfromage med bär (se receptet nedan).

Det finns även en dryck gjord på ris, så kallad rismjölk, men den är svårare att hitta och passar bäst för den med orolig mage eller stark födoämnesintolerans. Priset för samtliga drycker ligger på 20–25 kr litern och alla håller sig minst 1 vecka öppnade i kylen.

Kokosfromage med färska bär

Detta är faktiskt lika lättlagat och enkelt som det är gott! Fromagen stelnar på 1 timme i kylen och du fixar snabbt ihop desserten innan du sätter dig till bords! Har du inte kokosdryck hemma så blir det väldigt gott med både mandel- eller hasselnötsmjölk. Gör du fromagen på hasselnötsmjölk så toppa då gärna med rostade nötter och riven mörk blockchoklad!

4 portioner

8 dl kokosdryck?4–6 gelatinblad beroende på hur hård du vill ha fromagen

1 tsk honung (kan även ringlas över de färska bären)

1 liter färska bär, på bilden blåbär och jordgubbssmultron

citronmeliss

Lägg gelatinbladen i blöt i en bunke med kallt vatten. Hetta upp kokosdrycken och rör ned honungen. Krama ur gelatinbladen och rör ned dem i den varma kokosdrycken. Vispa tills den är helt slät och väl blandad.

Slå upp fromagen i portionsglas eller formar och ställ kallt i minst 1 timme.

Servera med färska bär och dekorera med citronmeliss. Om någon önskar en sötare dessert så är det enkelt att ringla lite extra honung över den färska frukten.

Hela artikeln och fler smaskiga recept hittar du i Tara nr 10 2014!