Full fart på jobbet. Hur ska man orka träna? Möt tre kvinnor med hektiska jobbdagar som tränar regelbundet. Och som anser att de inte skulle orka med sina jobb – om det inte vore för träningen.

Susanne Johansson
Ålder: 42.
Familj: Singel.
Bor: Stockholm.
Gör: Fritidspedagog.

Vad tränar du?

– Nu tränar jag bodypump två gånger i veckan och stavgång tre gånger i veckan.
På vilket sätt har du nytta av träningen i jobbet?
– På jobbet är jag alltid stark och pigg, jag blir aldrig trött och mitt humör är för det mesta på topp. Det är tack vare träningen.
–  Jobbet är mer psykiskt tungt än fysiskt. Ibland har man tusen saker som ska göras och det kan bli stressigt, då gäller det att kunna prioritera och det kan jag. Jag är helt säker på att träningen ger mig stresstålighet och omdöme.
Hur ser en arbetsdag ut för dig?
– Jag jobbar som fritidspedagog och på förmiddagarna samverkar jag i en klass eller så har jag halvklass. Jag är också läspartner och jobbar med läsutveckling för barn som behöver det.
– På eftermiddagarna kan det bli lagsport med barnen. Ibland ingår det att åka på utflykt på eftermiddagarna, då är man få vuxna med många barn och då gäller det att ha bra kondis och vara klar i knoppen för att verkligen vara trygg.
– Det kan bli en hel del motion på jobbet, ungefär 12 000 steg på en normal arbetsdag.
Hur motiverar du dig själv?
– Jag har alltid tränat tre gånger i veckan, jag måste det för att må bra. Tränar jag inte så mår jag psykiskt och fysiskt dåligt. Dessutom har jag en bakgrund som fotbollsspelare i division 4 och jag har även varit fotbollstränare, så jag har som sagt ett behov av att få röra på mig.

Susannes bästa träningstips:
Gå av tunnelbanan eller bussen tidigare, ta en promenad till eller hem från jobbet, för mig tar det 40 minuter att åka och en timme att gå.
Träna före jobbet, så har du gjort det. När jag har tränat på morgonen mår jag bra hela dagen.

Carolina går på Friskis – för att orka sitta still på jobbet


Carolina Nilsson
Ålder: 44.
Familj: Elias 9, Noa 4.
Bor: Stockholm.
Gör: Diakon, S:t Görans församling.

Vad tränar du?
– Jag har alltid varit en Friskis & Svettis-människa, när vädret tillåter så joggar jag och cyklar till och från jobbet. Cykelturen tar 20–25 minuter. På Friskis går jag bas- eller medelpassen. Ibland blir det aerobics.
På vilket sätt har du nytta av träningen i jobbet?
– Jag jobbar som diakon i Svenska kyrkan sedan tio år. Jobbet är ganska stillasittande, så motion är nödvändigt för mig. Jag kopplar bort det mentala och tankarna när jag motionerar.
Hur ser en arbetsdag ut för dig?
– Jag fungerar som en församlingskurator och sitter i samtal med människor. Anting­en som själavårdare eller i samtal av mer ekonomisk, praktisk karaktär. På förmiddagarna har vi verksamhet som liknar öppen förskola, med ett lite mer andligt innehåll.
Hur motiverar du dig själv?
– Jag väljer det jag tycker är roligt. Man blir ju bra på det man tycker är kul.
Ibland tappar jag greppet och det blir uppförsbacke, men jag är noga med att komma igen för jag mår mycket bättre om jag rör på mig.
– Jag orkar mycket mer om jag håller mig i bra form fysiskt och det blir också en drivkraft för att fortsätta träna.
– Jag har barnen varannan vecka så det får ju också styra lite.

Carolinas bästa  träningstips:
Boka in träningstider!
Om man inte avbokar i tid på Friskis & Svettis så får man en straffavgift och då måste man ju faktiskt gå. Man kan ta med sig barnen också, så blir det en kul familjeaktivitet.  

NUVARANDE Vi tränar för att orka jobba
NÄSTA Vackra inbjudningskort. Design Micael Bindefeld