Mia Törnblom coachar dig till dina drömmar och visar hur du realiserar dem i tre enkla steg.

Kanske närmar du dig – eller har kommit till – en punkt i livet där det finns mer livsluft. Familjen kräver mindre, du har mer skinn på näsan i livet och på jobbet. Tiden är kommen att ta tag i drömmar. Men då står man där, och känner sig osäker på om man vågar, för det kan ju innebära rätt stora steg. Om man ens minns vad det var man drömde om…

– I all längtan finns en framtid, säger ett gammalt ordspråk, och så är det. Men det är först när vi vet vad vi vill och aktivt börjar verka för att det vi längtar efter som drömmar realiseras, säger Mia Törnblom, som nu jobbar mycket med personligt ledarskap, det vill säga konsten att nå mål och ha det bra på vägen dit.

Här guidar hon dig till dina drömmar och visar hur du realiserar dem – i tre steg. Häng med!

 

Steg 1

Få grepp om dig själv

Det är inte varje dag man sätter sig ner och funderar över vem man är och vad man vill. I dag ska du göra just det!

Gör så här: Här är en lista att fylla i. Be gärna en väninna intervjua dig, man har nämligen en tendens att svara ärligare när man blir intervjuad. Försök svara utifrån både din hemsituation, din relation, ditt jobb och dina sociala relationer. Svaren kommer att guida dig närmare vad du är bra på och vill.

Namn:____________________________________

Mitt yrke och hur jag känner inför det: _________

____________________________________________

Min livssituation och hur jag känner inför den:

____________________________________________

Det viktigaste i mitt liv just nu är:______________

____________________________________________

Därför är det viktigast i mitt liv just nu:__________

____________________________________________

Fem positiva ord/egenskaper som beskriver mig bäst är: _____________________________________

____________________________________________

Inom det här området i mitt liv har jag störst behov av utveckling: ____________________________

____________________________________________

Det gör mig glad: ___________________________

Det gör mig arg: ____________________________

Det motiverar mig: _____________________________________________

Det får mig att tappa motivation: __________________________________________________________

De här målen och ambitionerna har jag för det kommande året: ___________________________________________________________

Det viktigaste som har hänt mig de senaste månaderna är: _____________________________________________________________

Steg 2

Hitta dina drömmar

Har man inte tänkt på sig själv på ett tag kan det vara svårt att veta vad det är man drömmer om. Längtan behöver kickas igång. Du gör det genom att skriva din drömlista.

Gör så här: Skriv upp allt du drömmer om att få göra. Blanda ytligt och djupt. Censurera inte dig själv i detta skede, utan ta även upp helt orealistiska saker. Syftet är att få igång drömmandet och lusten.

Jag drömmer om att: (t ex ”hoppa fallskärm” eller ”säga ja till saker jag vill göra, i stället för till den som frågade först” eller ”skriva en bok”.

_________________________________________________________

_________________________________________________________

_________________________________________________________

__________________________________________________________

__________________________________________________________

__________________________________________________________

 

Steg 3

Dags att drömplanera

Välj ut en till tre drömmar som du vill börja med att uppnå. Och gör dem till ditt mål. Att sätta upp mål är att ta kontroll över sitt liv, inte bara se det flyta förbi. Du gör det genom att bestämma dig för att uppnå något, besluta att det ska bli så. Målet ger energi och riktning. Även om du inte når ända fram, så har målet gjort att du kommit närmare drömmen. För att du ska lyckas nå målet ska det vara SMART.

Mitt SMARTA mål är: (formulera det som om det redan har hänt, t ex: ”Jag har en häst och älskar att vara stalltjej”):

Målet är uppfyllt: (datum, dag, tid): __________________________________________________________

Det här kan jag göra för att nå mitt mål: ______________________________________________________

Nu med detsamma kan jag: _______________________________________________________

Under veckan kan jag: ________________________________________________________

Inom en månad kan jag: _________________________________________________________

De här resurserna behöver jag för att nå mitt mål

I tid: ______________________________________

I pengar: __________________________________

I utrustning/saker: ________________________________________________________

Kunskap och information: ________________________________________________________

l Stöd, hjälp och råd av: _______________________________________________________

Så här följer jag upp mitt målarbete och kontrollerar mina framsteg: ________________________________________________________

Publicerad i Tara nr 8, 2012.