Karolina Rahm höll på att bli sjuk av stress. Men i stället för att deppa ihop över läkarens besked gav hon sig själv en 30-dagars utmaning för att få nya, hälsosamma vanor. När månaden var slut kunde hon fira med en heldag på spa.

Karolina Rahm
Ålder: 53.
Familj: man och två söner.
Bor: Vaxholm utanför Stockholm.
Utmaning: Grunden var att stressa mindre eftersom det gjorde henne sjuk och det innebar att lägga om kost, träning och att hitta återhämtning och vara snäll mot sig själv.
Gör: Ledarskapsutvecklare, skådespelare, moderator och hälsoinspiratör inom programmet Think, do and grow och Sturebadet health. Se mer info på karolinarahm.com


Vi känner igen Karolina Rahm från både teve och teater, men i dag ligger hennes främsta fokus på ledarskapsutveckling och helhetshälsa för människor i företagsvärlden. Dessutom har hon familj med två pojkar på väg in i tonåren.

− Visst skådespelar jag om det dyker upp jobb. Jag är ganska ofta moderator vid olika event och då får jag nytta av mina skådespelartalanger, säger Karolina Rahm.

Men för några år sedan så gick livet för fort. När hjärtat började rusa och Karolina började må sämre och sämre gick hon till doktorn och fick konstaterat högt blodtryck. När ett blodkärl i ögat brast av det höga trycket, då var det hög tid att göra något.

− Jag kände att jag var stressad. Hjärtat pickade på så fort och när läkaren sa att jag hade högt blodtryck var jag tvungen att göra något. Herregud, jag är ju inte lastgammal precis, det kändes hårt att få det beskedet, säger Karolina Rahm.

För att överhuvud klara av sina ganska stora förändringar tog Karolina hjälp av en coach och tog det ett steg i taget. Hon började med att vila mer, sedan kom rörelsen och sist kosten.

Att hon skulle göra en utmaning såg hon som ett bra sätt att komma igång eftersom hon är en person som går igång på sådant, regler och rutiner följer hon.

Att få balans var målet, att få ner stressen var en annan. En kick-start. Hennes 30-dagars utmaning började med att hon gick upp en stund före familjen så hon hann ha en stund för sig själv. Hon promenerade en runda i Vaxholm där hon bor och ofta lyssnade hon på någon i meditativt syfte, som författaren Deepak Chopra.

− Att gå upp på morgnarna var inget problem, men att ta det lugnt var svårt. Jag fick ställa om hjärnan och försöka tänka bort det jag skulle göra resten av dagen, så att inte tankarna rusade i huvudet. Då hjälpte det att lyssna på något lugnande. Det handlade inte om att gå några mil, verkligen inte! Det kanske är någon kilometer, men bara att få andas lugnt och ta in naturen gjorde att jag blev lugnare, säger hon.

En del av utmaningen var att yoga varje dag och massera sig själv med olja, att vara lite snäll mot sig själv helt enkelt. Få ner tempot i kroppen.

− Kändes ju konstigt att jag skulle göra det, stå där och massera mig själv. Men jag är sådan att jag gör det som jag sagt att jag ska göra, så jag gjorde det. Och det betyder mycket att vara snäll mot sig. Jag uppmanar ofta mina klienter att klappa om sig själva, det ger bra självkänsla, säger Karolina.

I och med att morgnarna gav energi och tid för tankevila blev Karolina piggare och orkade vara mera närvarande. Hon blev bättre på att fokusera i jobbet och kunde vara effektiv utan att stressa.

− Det krävs mycket av en när man står på scen eller utbildar människor. Jag vill alltid prestera mitt bästa och det gör jag om jag är där och då. Jag kan inte vara stressad och vara någon annan stans i tankarna, då blir det inte bra, säger hon.

Karolina började lägga om sin kost. Mer frukt och grönt, mer raw food kom in i hemmet. Och kilona rasade. Ett av sätten att fira var att få köpa nya kläder.

− Jag gjorde en rensning i kropp och själ och till slut också i garderoben. Tog bort allt som jag inte ville ha, skaffade en garderob som matchade och som i dag är mycket lättare att packa och använda, säger hon.

I dag har hon satt helt nya vanor och det höga blodtrycket är borta. Varje morgon börjar med en promenad, maten är bättre och mer näringsrik och hon har till och med börjat jogga.

− Utmaningen gav mig en insikt i att jag kan. Och kan jag, kan alla. När de 30 dagarna gått firade jag stort med en dag på spa, det var jag värd. Sedan fortsatte jag dagen efter med de bra vanorna som jag hade lagt mig till med – och utvecklar nya mål som jag vill uppnå, säger Karolina.


Karolinas tips för att klara utmaningen!

  • Ta hjälp! Jag gick till en coach för att få hjälp på vägen. Det är svårt att göra de här stora förändringarna själv. I dag jobbar jag med att hjälpa människor i samma sits som jag var i och det kunde jag göra först när jag hade renat mig själv.
  • Ta en förändring i taget. Inte börja springa, sluta röka, gå ner i vikt på en gång. Då kan det bli för mycket.
  • Slappna av varje morgon, för energi och fokus.
  • Ta ett glas vatten på morgonen med citron och ingefära i. Det piggar upp och återställer vätskebalansen i kroppen.
  • Utmana dig. Du kan förändra ditt liv, det gjorde jag och det ledde till nya livsval.

Läs mer om hur du kan förändra ditt liv med hjälp av 30-dagars metoden

Av: Jessika Devert Foto: Anna Rut Fridholm