Dags för digital detox – så skapar du en ny relation till din mobil

Ta med lite goda vanor in i sensommaren, eller testa någon ny. Att göra en digital detox kan vara ett första steg mot en vettig relation till mobilen.

Om mobilen var en människa skulle den med sitt ständiga pockande på uppmärksamhet vara mycket irriterande. Den är konstruerad för att göra oss beroende – och för att påverka våra hjärnor liksom våra relationer.

Men det finns gott hopp att få en vettig relation även till mobilen, konstaterar författaren Catherine Price i nya boken Hur du gör slut med mobilen (Polaris).

Steg ett är en detox, steg två är att bygga nytt. I grunden finns mindfulness och massor med frågor att ställa dig.

Först måste du separera, gärna tillsammans med andra (som en bokklubb). Samla data kring din nuvarande användning av mobilen (finns appar för det). Kartlägg och formulera vilken typ av relation du skulle vilja ha.

Sanera mobilen: Ta bort sociala medier-appar för att få kontroll över denna digitala ”skräpmat” (som kan få dig att må dåligt men är omöjlig att sluta med). Du har kvar de sociala medierna, men läser tills vidare via webbläsare. Stäng av aviseringar.

Fundera över hur du vill använda den återvunna tiden och fyll på med roliga, sköna aktiviteter.

Sanera miljön: Lägg dig och vakna mobilfritt. Ha mobilen på behörigt avstånd i bilen (numera är det ju också lag på att vi inte får pilla på den när vi kör). Skapa mobilfria zoner hemma.

Sluta telefonchanlera, det vill säga ha mobilen på matbordet, kolla den när du pratar med vänner eller börja slösurfa under ett jobbmöte.

Återerövra din hjärna. Ta pauser, träna din uppmärksamhet och meditera – och ta tillbaka det som mobilen lätt tar ifrån dig, som att behålla fokus.

Av: Annika Ortmark Lind Foto: IBL/Shutterstock