Viva vagina – knip med bonus

Vill du ta bättre hand om dig själv, ska du kanske börja med underlivet. Då kan det hända något magiskt med allt från din utstrålning till sexlivet.

Med Karin Björkegren-Jones uppdaterade Nya Knip – för bättre sexliv, stoltare hållning och starkare kropp (Semic) fortsätter snipprevolutionen.

Men låt oss börja med ett missförstånd: knipet i underlivet är egentligen ett lyft, som utgår från yogan och att man aktiverar bäckenbotten och muskulaturen där.

Föreställ dig en sammandragning mellan anus och könsorganet och du är på spåret, du kan också hålla ett finger där för att känna både sammandragning och avslappning.

Och lyftet ger inte bara förutsättningar för att hålla tätt och få ett mer stimulerande sexliv, utan bidrar också till mindre ryggbesvär och en stoltare hållning, skriver Karin.

Fem minuter om dagen räcker. Glöm inte att andas och slappna av mellan knipen. Dela upp din nya träning så här:

  1. Styrka. Förebygg inkontinens. Koppla på knipet och lyft uppåt så hårt du orkar 5-6 sekunder, vila lika länge. Upprepa minst tio gånger.
  2. Uthållighet. Bra mot ansträngningsläckage. Knip med halva styrkan, men så länge som möjligt. Bygg upp uthålligheten genom att först hålla 10 sekunder och när det går bra kan du bygga på tiden, tills du klarar en minut.
  3. Snabbhet. Perfekt att ta till när du måste nysa eller får ett skrattanfall. Knip och håll i 3 sekunder, slappna av lika länge. Gör mellan 7 och 10 gånger.

Av: Annika Ortmark Lind Foto: Anneli Hildonen

NUVARANDE Viva vagina – knip med bonus
NÄSTA BONUSFAMILJEN: ”Min kille fredagsmyser inte med oss”