Vitamin T – har du tagit din vitamin?

Taras reporter har läst den senaste amerikanska forskningen och hittat vinterns viktigaste tillskott för att hålla oss friska: Vitamin T – som i Tacksamhet. För om vi är nöjda och glada påverkas kroppen rent fysiskt. Så här funkar det!

Gör 24-timmarskollen – och 7 andra sätt att få i dig vitamin T

 

1

Skriv tacksamhetsdagbok. Pröva att i två veckor varje kväll sätta dig ner i lugn och ro, ungefär en timme innan du ska sova, och skriva om några saker som du är tacksam för.

Det är viktigt att du verkligen skriver ner det. Det går inte lika bra att bara tänka på det. Själva skrivandet får det liksom att verkligen sjunka in.

Välj olika saker varje kväll.

Gå in på detaljer, det fungerar inte att automatiskt rabbla upp ”hem, familj och vänner”. Tänk mer ”Jag är tacksam över att min granne kom och hjälpte mig att bära in alla tunga matkassar och dessutom gjorde det med ett leende” eller ”Jag är tacksam över den där fantastiska soluppgången jag såg på väg till jobbet”.

En studie visar att effekten blev mycket större om försökspersonerna skrev fem meningar om en sak de var tacksamma över än om de skrev en mening om fem olika saker.

Utvärdera efter 14 dagar. Känner du någon effekt? Vill du fortsätta ta ditt Vitamin T?

2

Gör 24-timmarskollen. När du känner dig överväldigad av hur mycket du måste göra och hinna med närmaste dygnet, ta en paus och byt perspektiv. I stället för att fokusera på vad du själv ska göra de närmaste 24 timmarna, tänk på vad andra har gjort för dig under de senaste 24 timmarna. Saker som du är tacksam för. Ta med allt du kommer på – Ica-kassörskan som var så trevlig, din arbetskamrat som fixade kaffe, din partner som kramade dig …

3Skriv ett tackbrev. Skriv brev (som du inte nödvändigtvis skickar) till människor som betytt eller betyder mycket för dig, och uttryck din tacksamhet. Det kan vara till din mormor som är död sedan länge, en romanfigur som väckte något inom dig eller en vän som fanns där när du var på väg att ge upp och inte såg någon utväg.

 

4

Vänd på din bucket-list. Du kanske har skrivit en ”bucket-list”, en lista över saker som du vill göra någon gång i livet. Behåll den. Men komplettera med en lista över saker du faktiskt redan gjort i livet!

5

Ta en vitamin i farten. Lägg under dagen in små opretentiösa påminnelser om bra saker i ditt liv. Tänk ”Jag är tacksam för …” eller ”Jag är så glad över …” varje gång du sätter dig i bilen, varje gång du tar upp telefonen eller när du öppnar dörren och kommer hem.

6

Bredda perspektivet. Det är kanske självklart att du är tacksam för dina relationer, men glöm inte andra delar av livet. Har du någon gång tänkt på att vara tacksam för dina sisådär 10 000 smaklökar till exempel som låtit dig njuta av all god mat. Saker jag är tacksam över när det gäller:

  • Hälsa och kropp
  • Relationer
  • Arbete
  • Ekonomi
  • Psyke och självkänsla

7

Glöm inte dig själv! Tänk så mycket bra du själv har gjort genom åren och gör varje dag. Det är en trevlig lista att skriva på ”Det här har jag faktiskt gjort riktigt bra …”

8

Visualisera vitamin T. Gör ett kollage av bilder och texter om sådant du är tacksam över – ta med även mål och drömmar du är tacksam över att ha – och sätt upp det på en vägg som en påminnelse.


Det hade jag inte anat – att tacksamhet skulle vara som ett kraftfullt verkande vitamin för hela kroppen. Alltså verkligen
k-r-o-p-p-e-n.

Att man mår bättre psykiskt om man är tacksam, än när man är bitter, säger ju sig självt. Det är roligare att vara nöjd och glad än sur och missnöjd. Även om man ibland kan känna suget efter att sticka sig en bitterkofta med matchande surmössa när livet är extra knepigt. Och ta en gnällorgie när allt går emot en.

Men nej, de nya forskningsresultaten gäller hur tacksamhet påverkar oss rent fysiskt.

Det är som en enda stor må-bra-lista när man kollar effekterna av bara några veckors medveten satsning på att notera allt man har att vara tacksam för.

  • Blodtrycket sjunker.
  • Hela kroppen blir lugnare, hjärtat slår mer regelbundet.
  • Halterna av stresshormonet kortisol sjunker.
  • Sömnen förbättras.
  • Värk och smärta lindras.
  • Inflammationer i kroppen dämpas.
  • Kroppens läkningsprocesser förbättras.

Det parasympatiska nervsystemet* aktiveras och hela kroppen blir lugnare och mår bättre. Dessutom blir många som för tacksamhets-dagbok så överväldigade av allt de faktiskt har att de kommer in i en positiv spiral av att ta bättre hand om sig själva – de tränar mer och äter mer förståndigt till exempel.

Rent fysiskt har tacksamhet bland annat visat sig påverka hypotalamus, den del av hjärnan som kontrollerar hormonerna i kroppen. Och börjar du regelbundet ta en dos vitamin T varje dag – alltså medvetet observera det du är tacksam över – förändras hjärnan! Den får allt lättare att hitta fler saker att glädjas över.

Men säger du tveksamt:
Är det inte bara något nytt amerikanskt flum, ett ytligt ”å jag är så glad, tralala, fast allt är skit och elände”-affirmerande, ett fånigt ”tack-tack-tack”-rabblande?

Nej, forskarna är noga med att det handlar inte om att rabbla formler som hokuspokus ska förändra allt. Och det handlar inte om att förneka allt det svåra, avgrundssorgerna och det outhärdligt brännande eländet i livet. Det handlar om att aktivt välja att se det man faktiskt är tacksam över, och att medvetet fokusera på det – en stund varje dag. Ungefär som man tar en multivitamin.

Att det fungerar är visar en rad studier. Men varför?

En inställning av tacksamhet påverka hjärnan på många sätt. Dels påverkas alltså hypotalamus som kontrollerar hormonutsöndringen. Dels formas hjärnan av det som vi medvetet fokuserar på. Be din hjärnan att säga tack och den kommer att bli bättre på att hitta saker att vara tacksam för. Det tycks som att vi mår bra av att fokusera på annat är ”jag, jag, jag”, att vi inser att vi har mycket att tacka andra människor för. Att andras välvilja, medkänsla, godhet och generositet är viktig för oss.

Det kan vara lite småjobbigt ibland att inse att vi faktiskt är beroende av andra. Ibland är det lättare att ge än att ta emot.

Men en tacksam attityd innebär att kunna ta emot utan att skuldtyngd genast börjat tänka på ”hur kan jag betala tillbaka, nu står jag i tacksamhetsskuld”. Snarare gäller det att lära sig att ta emot med ett öppet sinne och låta tacksamheten sprida sig som ringar på vattnet.

Det handlar inte om ett naivt positivt tänkande eller att skärma av sig från verkligheten. Men det har visat sig att de som mitt i kriser och trauman har förmågan att också se något att vara tacksamma över klarar kriserna bättre. Typ ”Jag är i ekonomisk kris just nu, men jag är tacksam över att jag har ett jobb” eller ”Det är fruktansvärt att gå igenom de här behandlingarna men jag är tacksam över att jag har mina vänner som stöttar mig”. Alltså inte förneka det svåra, men ändå se ljuset i mörkret.

Förutom att tacksamheten är läkande och stärkande rent fysiskt har den också en rad psykologiska fördelar. Ingen annan känsla (nej, inte ens kärlek, kreativitet eller glädje) verkar vara så stabilt förknippad med må-bra-känslor och goda relationer. Dessutom stärks både självkänslan och viljestyrka, risken för depression minskar, vi blir mer kreativa och prestationsförmågan ökar både fysiskt och mentalt.

Att träna på tacksamhet är ingen mirakelkur, men det är effektivt, billigt och utan biverkningar.

Inte illa.

*Det parasympatiska nervsystemet är det som i första hand aktiveras när vi vilar och sover.

Artikeln baseras på följande amerikanska böcker:
”Emotional success, The power of gratitude, compassion and pride”, ”The little book of gratitude”, ”Vitamin G Gratitude”, ”Gratitude and well-being. A review and theoretical integration; Counting Blessings Versus Burdens: An Experimental Investigation”, ”Gratitude and well-being: A review and theoretical integration” samt ”The role of gratitude in the development of social support, stress”.

Av: Maggan Hägglund Foto: Unsplash