Hon är inte bara fysiskt stark, hon har en mental styrka som lyfter henne genom tuffa perioder. Taras Annette Lefterow har plockat fram valkyrian inom sig, nu vill hon du gör detsamma – speciellt när livet går dig emot.

Tänk dig att du har en valkyria vid din sida. En beskyddare som hjälper dig när du är behöver hjälp, ger dig styrka när du är svag och alltid finns vid din sida som din egen superhjälte.

Visst vore det skönt?

Bäst av allt är att hon redan finns.

Det är du.

Själva ordet valkyria kan översättas med: ”den som väljer vilka som ska falla strid”.

Valkyrian är en symbol för starka, kvinnliga och övernaturliga väsen, som enligt mytologin förde döda från slagfältet till gudarnas värld.

Operasångerskan Birgit Nilsson gestaltade valkyrian Brünnhilde i Wagners triologi där hon var Odens budbärare och vägvisare till Valhall. Hon gestaltade en valkyria som väljer att bli människa utan att ge avkall på sin styrka och förmåga att hjälpa och älska.

Jag såg operan många gånger som liten och fick även den stora äran att som liten flicka hälsa på Birgit Nilsson när hon uppträdde på Gröna Lund.

Jag minns att jag tittade på henne och sa ”Får såna som du gå lös?” Hon skrattade högt med en klang som jag fortfarande kan höra i mitt inre. Hon lyste av styrka, kvinnlighet och kraft. För mig var hon en Valkyria.

Mötet med Birgit finns kvar inom mig och jag återupplever det då och då. Som kvinna mitt i livet är det också mer än någonsin viktigt att vara både stark, modig och medveten.

Att bli sin egen beskyddare.

För livet händer. Vi går alla igenom mer eller mindre tuffa situationer på livets väg. Det sägs att vi är programmerade med en känsla av odödlighet för att utstå det faktum att livet har ett slut. Det gäller att fokusera på det som är nu och den underbara möjlighet som det är att få leva.

Men vad händer när vi faller mitt i livet som en konsekvens av olika utmaningar? Det kan vara allt från separationer och förluster till sorger och sjukdomar, erfarenheter som vi inte var beredda på och som försätter oss i ett tillstånd av smärta, otrygghet eller kraftlöshet.

Ja, oavsett vad som händer måste vi resa oss när vi faller och fortsätta livets powerwalk. Med Valkyriaträning kan du bli tillräckligt stark, fysiskt och mentalt, för att hjälpa dig själv på den resan. För så här är det: Vi tränar löpning för att springa ett maraton. Vi lär oss tango innan vi dansar tango.

Men hur är det med psyket?
Det är dags att leda dig själv till en mental styrka som du kan hålla i när det stormar kring dig. Du tränar upp den med hjälp av meditation, vila, fysisk träning, balans i livet och ambitionen att vilja må bra, vilja må bättre och kämpa för din livskvalitet.

Jag kallar det för valkyriaträning. En mix av fysisk och mental aktivitet för att bygga upp ett inre och yttre mentalt självförsvar och energikapital. Som ett konto med resurser av kraft som du kan ta ut när du faller och när livet är som tuffast.


5 Valkyriaövningar

Valkyriaträning är en mix av övningar inspirerade av yoga, styrketräning, taekwando och meditation.

Taekwondo med sitt ursprung i Korea skiljer sig från andra kampsporter eftersom kroppen är i en kontinuerlig cirkelrörelse som kan liknas vid en dans.

Vissa övningar kan utföras med nunchaku, som är ett redskap inom kampsport (men som ursprungligen var ett verktyg för jordbrukare).

Du kanske associerar det med våldsamma slagsmål på film, där det snarast är ett vapen. Men här är nunchakun ett redskap som hjälper oss att aktivera vår urkraft. Det finns att köpa på nätet, men som alternativ kan du använda en handduk.

Här får du några stärkande valkyriaövningar som du kan göra utomhus.

Bli den du är menad att vara

valkyria1

Foto: ©Fotograf Peter Knutson 070-7346002 www.peterknutson.se Bilden skyddas av upphovsrättslagen. Fotografens namn ska anges vid ALL publicering!

Ställ dig med fötterna brett isär och sträck ut dina armar över huvudet. Den här övningen kan du göra med eller utan nunchaku. Fokusera din blick rakt fram och variera med att titta rakt upp mot himlen.

Andas in och ut genom näsan med stängd mun. Varje gång du andas ut drar du magen inåt och aktiverar dina magmuskler. När du andas in släpper du efter en aning men behåller en aktiverad kraft i buken både på in- och utandning.

Upprepa följande mantra: ”Jag får nu tillgång till all den kraft som finns inom mig. Jag är stark. Jag är modig. Jag är min egen bästa vän.”

Väck din inre Valkyria

valkyria2

Den här övningen utförs med en nunchaku eller en handduk. Stå med fötterna höftbrett isär. Aktivera kraften i ditt center. Svinga ut din nunchaku framför dig över din högra axel så att kedjan sträcks ut och försök att fånga handtaget med vänster hand under din högra axel.

Använda nu din vänstra hand för att svinga Nunchaku över din vänstra axel och fånga det andra handtaget med din högra hand. Upprepa övningen så att det blir en cirkelrörelse och skifta mellan höger och vänster axel. Börja långsamt för att sedan öka tempot.

Övningen hjälper dig att effektivt dämpa stress och släppa taget om dina tankar samtidigt som du kommer i kontakt med din inre styrka.

Upprepa 25–50 gånger.

Mellan himmel och jord

valkyria_3

Foto: ©Fotograf Peter Knutson 070-7346002 www.peterknutson.se Bilden skyddas av upphovsrättslagen. Fotografens namn ska anges vid AL

Denna övning är en av mina absoluta favoriter för en snabbverkande känsla av frihet, styrka, livsglädje och gränslöshet. När man är mitt i livets berg- och dalbana, när livet skakar i grunden, när det inte finns trygghet och när allt är i förändringens mittpunkt, behöver man extra balans och självskydd. Gör denna övning på bägge sidor.

Övningen utförs med eller utan stöd av en nunchaku. Fokusera på den foten du står på. Håll först bägge händerna mot marken som stöd för balansen och lyft sakta ut ett ben bakom dig. Känn hur du roterar i höften utåt med en känsla av att du öppnar höften. Flexa foten.

När du har placerat benet börjar du sakta flytta ditt fokus till överkroppen. Lyft ryggen och armen (samma ben som du har sträckt ut) mot himlen. Titta upp. Försök att stå kvar 3–5 andetag innan du upprepar övningen på andra sidan.

Optimera din kraft

valkyria4

Visualisera din kraft som en inre eld och du förser elden med bränsle. Elden flammar upp och ger värme och glöd. Den här övningen ger dig fysisk och mental styrka på samma sätt. Du rör dig dynamiskt från sida till sida. För varje upprepning aktiveras din inre styrka och energi.

Börja från startposition och låt den ena handen omsluta den andra. Det är en symbol för yin och yang. Andas in och när du andas ut gör du ett utfall till sidan och placerar den ena armen över huvudet och den andra armen ut i sidan. Titta över handen som du sträcker ut. Andas in och kom tillbaka till startposition. Andas ut och gör ett utfall till andra sidan.

Upprepa 8–10 gånger.

Du kan variera genom att stanna kvar i sidopositionen och ta 3–5 andetag innan du fortsätter.

Fokusera din energi

valkyria5

Foto: ©Fotograf Peter Knutson 070-7346002 www.peterknutson.se Bilden skyddas av upphovsrättslagen. Fotografens namn ska anges vid AL

I många situationer kan vår stress, oro och våra känslor ta över vårt så kallade sunda förnuft. Det blir för mycket helt enkelt.

När vi kommer ur balans kan vi uppleva oro, förvirring och tappa handlingskraft. Den här övningen är oerhört kraftfull och kopplar upp dig mot din inre kraft, hjälper dig att koncentrera dig här och nu samt lättar upp ångest och känslor av svaghet eller hjälplöshet.

Stå med fötterna brett isär. Böj lite på knäna och gunga tills du känner att du har hittat rätt placering. Placera bägge händerna intill dina höfter. Knyt händerna och låt din tumme vila över pekfinger och långfinger. Ta ett djupt andetag in. När du andas ut aktiverar du full styrka i din mage och pushar med kraft ut din arm med knuten näve. Andas in. Andas ut och byt till andra handen likt boxning i luften. Börja långsamt. Öka tempot successivt. Andas kraftfullt när du slår igenom luften med händerna från sida till sida.

Försök att få handen att stanna på samma ställe. Sikta på en mittpunkt strax nedanför axelhöjd. När du gör övningen ska du samtidigt försöka nollställa dina tankar. Fokusera på känslan av att du är stark, kraftfull och laddad. Låt övningen ladda upp dig mental och fysiskt.

Upprepa 10-25 gånger.


Hitta din fysiska styrka

Det finns många olika sätt att träna styrka både med kroppens eget motstånd så som i yoga men även med hjälp av fria vikter eller anpassade maskiner för olika muskelgrupper.

Jag rekommenderar fram för allt styrketräning när man känner sig svag i livet. Många drabbas av kraftlöshet, trötthet eller även utmattning när kroppen är utsatt för stress eller ångest under lång tid. Sömnproblem bidrar ofta till en ond cirkel och ju mer kraft man tappar desto mindre ork för träning och styrketräning.

Här får man koppla in sin egen Valkyria och vara sin egen PT (eller boka tid med en!). Tänk dig att du slår på en autopilot och mer eller mindre ser dig själv gå till gymmet, byta om, träna ditt styrkepass och gå hem. Du behöver inte tänka, känna, analysera eller ta med dig alla problem in i varje övning.

Låt livet vila. Ta en paus. Gå in i övningarna och känn hur du bygger styrka medan du är svag. Kroppen ger bra respons och du känner dig omedelbart starkare och lugnare.

Planera in din träning i agendan. Sätt det som högsta prioritet. Gå och gör dina övningar med eller utan motivation, lust eller inspiration. Just do it, som det heter. Du kommer att känna dig stolt över dig själv.

Prioritera att jobba med stora muskelgrupper så som rygg, ben, armar, axlar och mage. Gör övningarna 8–12 repetitioner och upprepa varje övning 2–3 gånger.

Välj dina kläder med omsorg

Välj kläder som visar empati för din fantastiska kropp. Prioritera sköna och luftiga kläder som visar uppskattning för den du är och den du har blivit. Din kropp behöver din respekt och kärlek. Inom kampsport använder man kläder som svävar och som sitter löst och skönt på kroppen samt följer kroppens rörelse. Färgerna är ofta neutrala och enfärgade. Kläderna i rörelse kan liknas vid en flagga i vinden. Välj dina egna färger. Ditt eget rike finns inom dig.

Av: Annette Lefterow Foto Peter Knutson