Starka muskler, bra flås och – ja, kanske bättre orgasmer. När din kropp orkar mer vässar du samtidigt din sexuella säkerhet. Men lagom träning är bäst.

Kom igång

  1. Var ärlig mot dig själv. Kondition är en färskvara så försök att träna kontinuerligt. Det funkar inte om man tränar för sällan.
  2. Klappa dig på axeln. Beröm dig för det du gör, om det så bara är att ta trapporna i stället för hissen. Det boostar dig och ger dig bättre självförtroende. Det tar du med när du ska ha sex.
  3. Träna med din partner. Att flåsa och svettas ihop påminner starkt om något annat flåsigt och svettigt … Det kan ge inspiration som leder till sovrummet.

Singelsex och träning

Att ha sex med sig själv kräver ingen direkt kondition, men genom träning får du bättre blodgenomströmning i könsorganen som kan förbättra både sexuell lust och tillfredställelse. Om du är singel och vill träffa någon och samtidigt träna, leta upp en community på nätet eller IRL som kan uppfylla det. En löpargrupp kanske kan ge både en ny partner och mer träning?


Att träna är bra, det vet du. Du blir starkare, får bättre flås och blir smidigare. Musklerna börjar synas och du orkar plötsligt ta trapporna med matkassar i händerna.

Fantastiskt!

Men vad har det med ditt sexliv att göra?

Kan en vältränad kropp göra att det blir roligare i sängen?

skonaresex

Kristina Areskoug Josefsson, fysioterapeut och docent som doktorerat inom sexuell hälsa.

– Ja, absolut, om du har bättre kondition orkar du mer, och till och med en snabbis kräver en liten pulshöjning och då behövs kondition, säger Kristina Areskoug Josefsson, fysioterapeut och docent som doktorerat inom sexuell hälsa.

Men det är inte bara konditionen som gör att sexlivet blir bättre. När musklerna blir starkare orkar du med fler ställningar, blodgenomströmningen i kroppen gör att lederna mjukas upp och rörlighetsträning gör kroppen smidigare.

Och tänk efter. När får du som mest beröm för det du gör? Är det när du klarar en svår uppgift på jobbet? Eller när du lagar middag till familjen? Nej, det är sådant som förväntas av oss och som få lägger märke till. Ett av de absolut säkraste sätten att få beröm från både vänner, familj och arbetskamrater är däremot om du tränar. Och gärna vardagsträning.

– ”Vad duktig du är som tar trapporna.” ”Har du tagit en promenad på lunchen? Du är fantastisk.” Det får man direkt höra när man rör lite på sig i vardagen. Och det stärker oss mentalt. Uppskattning från andra gör att vi själva tycker bättre om våra kroppar och inser att de duger till mycket mer än vi tror, säger Kristina Areskoug Josefsson.

Och det där med att duga är viktigt. Om kroppen klarar av ett tufft spinningpass är det sannolikt att man orkar ha sex också. Alltså duger den till mer än vi kanske tror.

– Träning ger bättre självkänsla. Vi känner oss mer attraktiva och nöjda med oss själva när vi tränar och får ett större självförtroende vilket följer med in i sovrummet där vi känner oss sexuellt säkrare.

Det finns ingen frekvens som bevisar att man har ett bra sexliv. Det handlar om att ha en bra sexuell hälsa som man trivs med. Om det betyder att man är helt asexuell eller att man har sex åtta gånger i veckan är individuellt. Men man ska må bra i sexlivet man lever i och då kan träningen hjälpa dig på traven. Vad man tränar spelar egentligen ingen roll. All konditionsträning är bra och likaså styrkeövningar, men det får inte bli för mycket.

– Om ens partner springer ett maraton varje dag så orkar han eller hon antagligen inget mer, och det är ju inte heller så bra för den sexuella hälsan i förhållandet. Så lagom är bäst, säger Areskoug Josefsson.

Rent fysiologiskt händer det saker i kroppen när vi tränar. Blodgenomströmningen i kroppen ökar och en studie från Danmark visar att män som tränar fyra gånger i veckan à 40 minuter i sex månader får bättre erektionsförmåga.

– Än så länge finns det ingen sådan forskning på kvinnor, kanske för att det är svårare att mäta blodgenomströmningen i de kvinnliga könsorganen, men självklart borde blodflödet bli bättre på kvinnor också. Det kan visa sig genom att hen snabbare får ett tillflöde av blod till könsorganen och snabbare känner sig redo för sex, säger Kristina Areskoug Josefsson.

Att träna tillsammans är ett bra tips. Att flåsa och svettas påminner dessutom om själva sexakten och kan ge nya roliga tankar. Adrenalinet pumpar och endorfinerna i hjärnan ger lyckokänslor som kan leda till något trevligt senare på dagen. Att tillsammans pröva en ny träningsform är roligt och utvecklande.

– Yoga är en träningsform som gör att man får se sin partner i ställningar som man kanske inte sett förr. Eftersom de flesta av oss har favoritställningar som vi gärna återkommer till när vi har sex kan det ge fantasin en skjuts att få oss att prova nytt.

Men det finns flera saker som kan störa ens goda sexliv. Otrevliga saker som sjukdom, ekonomiska problem, arbetslöshet, stress och oro.

– Men också där kan fysisk aktivitet hjälpa. Träningen gör dig mindre stressad och mer avspänd. Om du tränar utomhus får du mer yttre stimuli som av friska luften och fågelkvitter, vilket också gör dig mer öppen för mer och annan stimuli, till exempel sex, beröring och intimitet.

Det finns ett begrepp på engelska som används om ett slumrande sexliv: use it or loose it. Vilket betyder att om du har ett aktivt sexliv är det lättare att upprätthålla det. Men har man glidit isär på det sexuella planet kan det vara svårt att hitta tillbaka igen.

– Sex kan vara kittet i vår relation och att ha en god allmän sexuell hälsa påverkar oss på alla plan. Ett bra tips för både män och kvinnor är att träna bäckenbotten genom att göra knipövningar. Man kan ju göra dem tillsammans och ha en trevlig stund under tiden, säger Kristina Areskoug Josefsson och ler.

Så påverkar olika träningsformer ditt sexliv

skonaresex_shutterstock_0919

Träningsform: Alla former.

Påverkar: Självkänslan.

Hur då: Dels mår du bättre fysiskt om du tränar och ökar din styrka, kondition och smidighet, dels får du mycket beröm från andra vilket ger dig en boost i självkänslan. Träning ökar därmed självsäkerheten i sängen. Forskare från University of Arkansas har undersökt fenomenet och 90 procent av 450 tillfrågade collegestudenter som ansåg sig vara vältränade, tyckte också att sexlivet var mycket bättre än medel.

Träningsform: Spinning/aerobics/gymnastik.

Påverkar: Blodflödet.

Hur då: När musklerna jobbar blir blodflödet i kroppen bättre, artärerna mer flexibla så att de lättare kan expandera vilket kan ge starkare erektioner. När blodflödet ökar hos kvinnor blir slemhinnorna lättare fuktiga, vilket gör samlag mer behagligt.

Träningsform: Löpning.

Påverkar: Uthålligheten.

Hur då: Kan du löpa backe upp och ner i spåret har du bra uthållighet och du orkar med längre pass i sängen (om du känner att det är viktigt …) Ihop med styrka och flexibilitet orkar du det mesta.

Träningsform: Yoga.

Påverkar: Flexibilitet.

Hur då: Yogan gör dig vig och smidig i hela kroppen. Testar ni nya krävande ställningar finns det ingen risk för sträckningar och stela leder. Dessutom lär du dig djupandas i yogan och kan ha lättare att slappna av – ett extra plus. Se även qigong.

Träningsform: Pilates/qigong.

Påverkar: Humöret.

Hur då: Om man har mycket att tänka på kan det hända att sexlusten minskas. Stress och oro tar över och man blir irriterad och sur och sexlusten avtar. Lär dig andas, samla tankarna och bli mer fokuserad, så kommer lusten tillbaka igen.

Träningsform: Zumba/Step och andra former av dans.

Påverkar: Smidighet, rörlighet och lyckokänslor.

Hur då: Alla former av dans frisätter endorfiner i hjärnan som gör att vi mår bra. Lättare depressioner kan avhjälpas med dans. I zumba och andra latinska danser används mycket höftrörelser som mjukar upp bäckenet och vi lär oss att röra oss mer sexigt.

Träningsform: Crosscage/HIIT/Crossfit.

Påverkar: Muskelstyrka.

Hur då: De här tuffare träningsformerna ger starkare muskler och det gör att du orkar hålla igång längre, kanske kan du lyfta din partner eller stå längre i nya ställningar. Eller bara känna dig som den coola, starka kvinna du är.

Av: Jessica Devert Foto: Shutterstock