Din nya träningsstrategi börjar i huvudet: Du behöver bestämma dig för om du vill bli allmänt livsstark eller utmana dig själv och nå nya resultat. Prioritera rätt och öka chansen att lyckas.

Tänker du att du skulle vilja börja springa och satsa på milen? Alla andra du känner gör ju det! Men det blir liksom aldrig av för att det kommer alltid något annat i vägen …

Eller är det tvärtom: Du tränar och tränar, kör mängder med pass, men får inte alls de resultat du förväntar dig?

– Då kanske du behöver titta lite närmare på dina mål och prioriteringar – och vad du behöver göra för att nå dit, säger Sabina Dufberg, tränings- och hälsocoach.

– Det handlar om att göra medvetna val för att få effekt!

Sabina har i flera säsonger hjälpt deltagarna i Biggest Loser att komma i form, och har som Taras träningscoach berättat både om vikten av vardagsmotion och tipsat om sköna tips att komma i form.

Traning nummer102018 treartiklar

Charlotta Flinkenberg och Sabina Dufberg släpper ny bok om träning.

I slutet av augusti kommer hennes nya bok ”Ditt livs form – med 80/20-metoden” som hon skrivit tillsammans med Charlotta Flinkenberg.

Sabina Dufberg vet att vi har en tendens att sätta våra mål utan att fundera så mycket över vad vi är beredda att satsa. Men om du ska få till en träning som funkar för dig börjar det i huvudet; med att bli medveten.

– Vad är det du vill uppnå? Vad är dina målbilder? Varför tränar jag? Är det för något speciellt?

Ofta tänker vi nog att ”jag vill bli stark/springa/gå ner i vikt”. Vi ser på Instagram och hör folk prata på lunchen om olika löplopp. Och så dras vi med och tänker att ”det är det jag behöver göra”, utan att egentligen fundera, menar Sabina Dufberg.

Men frågan är vad som är allra viktigast i livet för dig? Kanske har du familj, barn, hobby – och sedan kommer någonstans på plats nummer sju eller åtta att bli smal och stark! Då är det bästa för dig att satsa på att måbra-träna, helt enkelt för att det finns så mycket annat som är viktigare.

Ska du bygga muskler på allvar eller vill satsa på ett långlopp, då kräver det nämligen en satsning som kostar både tid och fokus. Då måste du ha det högt på din prioriteringslista.

– För en del är det en härlig målbild att springa ett lopp. Men andra kanske ska tänka ”är det viktigt för mig, blir jag lyckligare?”

– Det är inte realistiskt att satsa hundra procent på allt.

Ska du resultat-träna handlar det i så fall att göra upp en plan, att träna strategiskt och med kvalitet – och gå utanför sin komfortzon.

Och du utmana dig ännu mer för att få effekt.

– Vill du till exempel träna för att få muskler och stark rygg, då räcker det inte att gå på zumbapass några gånger i veckan, säger Sabina Dufberg.


Sabinas smarta råd för att få träningen att funka!

  1. Välj träning utifrån dig och dina mål – inte efter vad dina vänner, jobbarkompisar eller folk på Instagram gör.
  2. Skriv träningsdagbok. Bra sätt att hålla koll på din utveckling.
  3. Hitta din drivkraft: Vad är roligt? Vad är du beredd att kämpa för? Hitta dina positiva drivkrafter.
  4. Fokusera på dina möjligheter – acceptera det du inte kan förändra. Du har vissa kroppsliga förutsättningar, jobba utifrån dem.
  5. Är du stressad och pressad: Välj bort träning som innebär prestation. En rask powerwalk funkar alltid!
  6. Var flexibel och sluta sträva efter den ”den perfekta träningen”. All träning är bättre än ingen träning alls!
  7. Ha inte bråttom – hellre hitta en livsstil som fungerar än att stressa mot ett mål. Och tänk på att träning är en färskvara!Ur boken ”Ditt livs form – med 80/20-metoden” (Bladh by Bladh)

Så tränar du för att hålla vikten

Vill du hålla vikten eller få hjälp på vägen när du går ner, då gäller det att:

  1. Öka energiåtgången, vilket du lämpligen gör genom att öka din vardagsmotion/rörelse i vardagen.
  2. Öka ämnesomsättningen/förbränningen, vilket du kan göra genom att bygga mer muskler.

Lär mer: Så tränar du för att må bra

Läs mer: Så tränar du för att prestera

Av: Eva Gussarsson Foto: IBL/Shutterstock, Magnus Ragnvid