Nej, du får inte 10 supernyttiga livsmedel. (Du vet redan vilka de är). I stället handlar det om att välja rätt. Att välja näring i stället för energi.

  1. Skilj på näring och energi
    För att din kropp ska fungera optimalt behöver den fett, proteiner och kolhydrater, men även vitaminer och mineraler. Att bara fokusera på energiinnehållet, (räkna kalorier) kan leda till att din kropp inte får i sig de viktiga aminosyror, fettsyror, vitaminer och mineraler som den behöver.
    Många kvinnor går omkring och är undernärda på grund av rädslan för att äta för mycket. De har ofta järnbrist, B12-brist, och omega-3 brist. Fokuserar du på näring så bygger du en stark och frisk kropp. Fokuserar du på energiinnehåll så bygger du en kropp fylld med energi, alltså fett.
  2. Köp rätt mat
    Handla inte mat med långa innehållsförteckningar där du behöver vara kemist för att förstå vad det är du stoppar i munnen. Då innehåller den förmodligen socker och andra saker som du inte vill bygga din kropp på.
  3. Ät kolhydrater i sin naturliga form
    Prova aubergine, avokado, blomkål, bovete, broccoli, bönor, nötter, linser mer mera. Minska ditt intag av vitt mjöl och socker.
  4. Ät mer av naturliga fetter
    ”Du blir inte fet av att äta fett, lika lite som du blir grön av att äta grönsaker”, var det en klok läsare som sade. Naturligt fett är smör, kokosmjölk, ister, avokado, nötte och olivolja. Din kropp behöver dessa fetter och de kommer att hålla dig mer mätt och nöjd.
  5. Skippa sötade drycker
    Undvik tillsatt socker så mycket det bara går. När jag tog bort läsken och slutade äta godis så dröjde det inte många veckor innan jag började må mycket bättre. Jag behövde inte följa någon diet eller räkna kalorier. Läsk och godis är förmodligen världens sämsta produkter. Förutom att de bara innehåller en energi och ingen näring, så bidrar de till att ökad fettinlagring i levern.
  6. Mät ditt midjemått
    Fett runt buken och de inre organen är ett av de första symptomen på att din metabolism inte fungerar. För kvinnor: Under 80 centimeter = Bra. Mellan 80-88 centimeter = Se upp. Över 88 centimeter = Hälsorisk (fetma). Du kan ha ett normalt midjemått, men ändå vara inre förfettad. Om ditt midjemått är över 88 centimeter vet du att du är det.
  7. Sanera ditt skafferi
    Ersätt vetemjöl med: mandelmjöl, bovetemjöl, kokosmjöl, fiberhusk.
    Ersätt ris, couscous, bulgur med: blomkålsris, kikärtsris, vildris.
    Ersätt pasta med: zucchinipasta, bönpasta, sjögräsnudlar, morot- och rödbetspasta.
    Ersätt flingor och sötad müsli med: din egen nötmüsli. Använd kokosflingor och olika nötter och frön i stället.
    Ersätt havregrynsgröt med (obs, när din ämnesomsättning fungerar så kan havregrynsgröt vara bra som energikälla. Om du lider av fetma, diabetes typ 2 eller ett metabolt syndrom, så är det inte bra. Det ger för många höga blodsockernivåer.) med: kokos- eller mandelgröt, chiapudding.
    Ersätt mjölkprodukter med: havremjölk, mandelmjölk, kokosmjölk, kokosgrädde.
    Ersätt växtoljor som är rika på omega-6 med: olivolja, rapsolja, smör, kokosfett, rapsolja, ghee, avokadoolja.
  8. Sluta banta
    Mängden kolhydrater din kropp klarar av beror på flera faktorer. Det kan vara stress, sömn, hormonella obalanser, utarmad tarmflora, hur länge du varit överviktig och sist men inte minst ärftliga faktorer. Därför är det dags att lägga alla dieter på hyllan och tänka i nya banor. Att äta sig mätt på näringsrik mat är en framgångsrik strategi.
  9. Att mäta är att veta
    Förutom midjemåttet, håll koll på fasteblodsockret, blodtrycket, blodfetterna och se till att inte ha för lågt av det goda kolesterolet HDL. Kolla även dina blodfetter (triglycerider), så att de inte är för höga. Om du har lätt att gå upp i viktkan det vara en idé att även mäta ditt fasteinsulin och graden av inre förfettning.
  10. Sluta småäta
    Varje gång du äter drar du igång en blodsockerhöjning och får en insulinhöjning. Höga insulinnivåer blockerar fettförbränningen. Försök att äta dig ordentligt mätt på riktig mat tre gånger om dagen så hjälper du kroppen att hålla ett lågt, jämnt blodsocker och att den får en chans att börja bränna fett.

Halsomaten_bok_0420

Boken ”Bli din egen hälsoingenjör” (Blad by Bladh) av Ewa Meurk.

Ewa Meurk är civilingenjören som tröttnade på att banta och prova konstiga dieter. I stället beslöt hon sig för att rent vetenskapligt undersöka varför hon varken mådde bra eller gick ned i vikt, trots alla metoder. Hon blev kort sagt hälsoingenjör.

– Jag ville ha en kropp som jobbade med mig. Inte mot mig. Det handlade inte om perfektion, utan en strävan efter att vakna pigg och glad varje morgon.

Hur gjorde du? 
– Jag började äta kött, fisk, ägg, smör, grädde och mycket grönsaker. Jag tog bort alla lightprodukter, allt mjöl och så mycket processad mat som jag kunde. Ingenting annat. Jag följde ingen diet, utan började helt enkelt äta riktig mat. Det var först då jag förstod hur mycket jag krånglat till mitt ätande genom att räkna kalorier eller prova konstiga, processade måltidsersättningar eller söta näringsbars.

Vad hände? 
– Jag gick ner massor i vikt, jag blev piggare, gladare och friskare. Då lovade jag mig själv att aldrig mer banta eller svälta mig. Det är ett löfte som jag hållit de senaste 20 åren. I stället för att fokusera på antalet kalorier jag stoppat i mig har jag fokuserat på att bygga en stark, frisk kropp och hjärna.

Du kallar det att vara metabolt frisk, vad innebär det? 
– Övervikt och fetma har ingenting med karaktär och viljestyrka att göra, utan är en metabol obalans där kroppens förmåga att ta hand om maten du äter har gått sönder. Att bli metabolt frisk kräver att du gräver djupt ned i hur din kropp fungerar.
– Genom att börja mäta mitt blodsocker, insulinnivåer och inre förfettning så började jag förstå vad som var grundorsaken till mina problem.

Och orättvist nog har vi alla olika förutsättningar att hålla en bra vikt?
– Ja, jag själv är ett levande exempel. Jag föddes med en känslig biokemi för socker och processad mat. Det var först när jag förstod hur min metabolism fungerade som jag kunde hjälpa den att bli frisk. Det finns därför aldrig en diet som passar alla.

Du pratar om mat och icke mat … Vad är skillnaden? 
– Mat – det är något som inte behöver en innehållsförteckning. Icke mat – mat med en väldigt lång ingredienslista med tillsatser.
– Jag vågar påstå att socker och processade kolhydrater är de riktiga bovarna i våra liv. Socker är långt mycket farligare än vad livsmedelsindustrin försöker påskina. Det framställs som oskyldigt men i själva verket orsakar det både direkt och indirekt mycket personligt lidande och för tidig död.

Av: Anna Liljeberg