Det finns många anledningar till att kilona smyger sig på. Klimakteriet är en, sommarnjutning en annan. Om du känner att jeansen spänner obekvämt och muffinsmagen putar mer än du önskar – då kan det vara dags att plocka fram vågen.

Ingrid-Larsson_vag_1019

Ingrid Larsson, docent vid Sahlgrenska akademin i Göteborg.

En del av oss gör nya hål i bältet och vägrar pröva vågen. Vi letar fram luftigare plagg i garderoben och försöker förtränga muffinsmidjan. Vi orkar kanske inte tänka på att vikten senaste tio åren kan ha ökat med lika många kilo.

Andra gör som Ingrid Larsson, docent vid Sahlgrenska akademin i Göteborg. Hennes kropp ser ungefär likadan ut nu, vid 55, som när hon var 30.

– Det har inte skett av sig självt, utan beror på att jag håller koll, medger hon.

Ingrid väger sig regelbundet.

Att det är ett framgångsrecept för den som vill hålla vikten är inte bara något hon vet av egen erfarenhet. Flera vetenskapliga studier bär bevis.

Åtta små steg för att stoppa viktökningen

Ingrid Larssons metod för att få koll på vikten är förankrad i vetenskapen och bygger på att ha en våg samt ha koll på kalorierna.

  1. Ställ dig på vågen! Se sanningen i vitögat i stället för att gå och köpa storleken större. Börja hålla koll och tänk långsiktigt. Var vill du vara om ett halvår, om ett år?
  2. Få koll på det lilla extra. Fundera över vad du äter utöver de vanliga måltiderna och börja där!
  3. Vilken strategi passar dig? Skaffa dig koll över hur många kalorier olika livsmedel innehåller för att göra mer medvetna val. Eller bestäm dig för ”en portions-regeln”!
  4. Välj vad du vill äta. Hitta det du kan tänka dig att avstå från att äta och dricka i vardagen och avstå varje dag.
  5. Addera aktivitet. Ta vara på tillfällen att röra på dig. Den bästa träningen är den som blir av och det behöver inte vara dyrt eller krångligt. Att promenera 30 minuter om dagen gör stor skillnad, liksom att välja trappor i stället för hiss.
  6. Hitta din guldkant. Tillåt dig ibland att göra undantag – men återgå därefter till det vardagliga. Fundera på vad du vill njuta extra av under semester och när det är fest. Njut medvetet av det lilla extra och var beredd att avstå av annat.
  7. Bestäm dig för att det här är din nya livsstil. Du behöver ha koll även i fortsättningen, för att hålla den vikt som du trivs med.
  8. Ha tålamod. Du är bra som har börjat bli mer medveten, men att förändra livsstilen, vanorna och därmed vikten, kan ta tid. Ge dig själv den tid du behöver.

Av: Karin Tufvesson