Så minskar du dina övergångsbesvär – 5 tips

Tre av fyra kvinnor får någon form av övergångsbesvär. Ärftligheten är en viktig faktor. Hade din mamma besvär är risken stor att du också får det. Här är vanliga symptom och hur du kan lindra dem.

Vallningar

75 procent upplever vallningar under klimakteriet. I snitt pågår de i fem år. Vissa beskriver det som en tryckande känsla, medan andra liknar det vid en febervåg.

En vallning kan pågå från 30 sekunder till några minuter. De kan ge sömnsvårigheter, humörsvängningar och nedstämdhet.

Lindring:

  1. Svettig träning ger endorfiner som är viktiga för kroppens temperaturreglering. Minskar därför vallningsbesvär.
  2. Akupunktur fungerar också på många. Teorin är att även det frisätter endorfiner som hjälper temperaturregleringen. 
  3. Avslappningsövningar sänker stresshormonerna och ökar kroppsmedvetenheten och acceptansen. 

Vaginala problem

Slidväggarna förtunnas till följd av minskade östrogennivåer. Kan ge torra slemhinnor, sveda, klåda och smärta. Kan också öka risken för infektion och svamp.

Lindring

  1. Fytoöstrogener, kommer från växtriket och har svag östrogenliknande påverkan på kroppen. Har varierande effekt. Finns på apoteken.

Humörsvängningar, oro, ångest, deppighet, likgiltighet och hjärndimma

Det finns receptorer i hjärnan för både östrogen och progesteron, så när hormonnivåerna börjar svänga påverkas allt från minnet till humöret.

Lindring

  1. Träning lindrar mot nedstämdhet och oro.
  2. Johannesört är det naturläkemedel som visat sig ha bäst effekt vid nedstämdhet.

Minskad sexlust och smärta vid samlag

Blodflödet till vaginan minskar och den förlorar sin elasticitet och kan upplevas som kortare och smalare, vilket kan ge smärta vid samlag.

Lindring

  1. Glidmedel och östrogen.

Viktuppgång

Ämnesomsättningen går ned med åldern, vilket gör det lättare att gå upp i vikt och svårare att gå ner i vikt. De sjunkande östrogennivåerna påverkar fettdistributionen, och fettet samlas ofta kring midjan. Hormonbalansen ökar suget efter snabba kolhydrater och fettrik mat.

Lindring

  1. Om din övervikt inte är ohälsosam kan valet vara att lära dig att älska din kropp precis som den är. Den förändras med åldern av naturliga skäl. Den har burit dig och kanske fött barn. Boosta och hylla den.
  2. Vill du gå ner i vikt, tänk långsiktigt och ta gärna professionell hjälp.

Övriga besvär vid övergångsåldern

  1. Led- och muskelvärk.
  2. Oönskad hårväxt, exempelvis i ansiktet.
  3. Håravfall.
  4. Torr, irriterad hud.
  5. Svajande självkänsla.

Läs mer om klimakteriet här 

Av: Linda Newnham Foto: Pixabay

NUVARANDE Så minskar du dina övergångsbesvär – 5 tips
NÄSTA Klimakteriet – din nystart i livet