Långvarig smärta är en plåga. Att ha ont slukar energi – utan att det syns. Lösningen blir ofta värktabletter – fler och fler ... Men det går att behandla smärtan på andra sätt.

Föreställ dig din värsta huvudvärk. Eller ryggskottet du drog på dig när du baxade ett trasigt kylskåp till återvinningen. Tänk dig då att leva med den smärtan jämt. Hela tiden, varje dag, dygnet runt. Vad du än gör finns den där i bakgrunden och mal. Hela livet påverkas. All energi går åt till att försöka klara vardagen.

Lösningen blir ofta värktabletter. I ett akut skede är det givetvis bra, men preparaten är sällan att föredra på sikt. Magen tar stryk, liksom lever och njurar. Dessutom kan de göra en både trött, ofokuserad och beroende.

smarta_portratt_0420

Sofia Göthe är specialistläkare inom allmänmedicin med smärta, stress och idrottsmedicin som specialområden. ”Skulle vården ha tid att sätta in resurser för smärtpatienter i ett tidigt stadium skulle mycket lidande undvikas.” Foto: Therese Hagstedt

Träningsprofilen Björn Rudman och specialistläkaren Sofia Göthe kan det mesta om smärta, De har, tillsammans med fysioterapeuten Tobias Marmheden, skrivit ”Boken om ont, lindra din smärta och stress” (Parus förlag), där all deras erfarenhet om smärtbehandling finns samlad. I den går de igenom vad smärta är för något och hur den kan behandlas med alternativ till tabletter, som medveten närvaro, träning och minskad stress.

smarta_portratt1_0420

Björn Rudman, träningsprofil och rehabspecialist. Han har själv brottats med värk, främst i knäna, på grund av skador och artros. ”En lång karriär som kickboxare har satt sina spår”, säger han. Foto: Johan Gederberg.

– Vi anser att medicin ska vara ett komplement till behandling och ibland behövs det verkligen. Det är när folk bara äter värktabletter utan att genomföra någon behandling som det blir fel, säger Björn Rudman.

Sedan har en ond cirkel börjat där inaktivitet lett till mer smärta och höjda doser av tabletter.

Det är en bild som Sofia Göthe bekräftar. I primärvården finns det sällan tid för att gå igenom patienternas behov på djupet.

– Även den som söker hjälp är ibland väldigt stressad och söker en quick-fix. Då blir tabletter en enkel väg utväg. Trots att man kanske borde se över hela sin livssituation – allt från stress, motivationsvanor, kost och sömn till relationer och arbetssituation, säger hon.

smarta_boken1_0420

”Boken om ont” hjälper dig att förstå smärta. (Parus förlag)

Sofia Göthe och Björn Rudman vill att människor ska veta vilka möjligheter som finns till behandling och hur man på egen hand kan lindra sin värk. Björn och hans kollegor har utvecklat en metod som fokuserar på avslappning, medveten närvaro, träning och uppmuntran. Allt utifrån den nivå dör den hjälpsökande befinner sig.

– Mycket handlar om att återta kontrollen över sitt liv. Att inte bara vara utlämnad åt smärtan, säger Björn.

För den som har ont kan träning kännas som en omöjlighet. Men fysisk aktivitet ger smärtlindring direkt.

– Hittar du bara rätt typ av aktivitet kommer den att lindra smärta. Rörelse är det bästa, enklaste och billigaste vi kan ägna oss åt för att må bra, säger Björn.

Att motion är så verksamt beror på kroppens eget morfin: endorfin. Det är kraftfullt och utsöndras främst vid konditionsträning. En annan viktig sak som träningen bidrar med är känslan av kontroll. Att du själv gör något aktivt för att förbättra din situation känns alltid positivt. Det hjälper hjärnan att hantera stress bättre, vilket i sin tur gör at smärtupplevelsen minskar.

– Stress ökar smärtkänsligheten. Att inte veta när smärtan ska dyka upp, eller varför du har ont, är enormt stressande. Men om du lär dig mer om hur kroppen reagerar, hur smärta fungerar och hur du kan göra för att förbättra situationen får du tillbaka lite av kontrollen.

Träningen behöver inte vara komplicerad. Allt som krävs är att du gör något regelbundet.

– Hitta något som höjer pulsen och belastar just din kropp lagom mycket. Kräv in ga snabba resultat, får du mer ont så backar du. Det är jätteviktigt att även återhämta sig, säger Björn.

En annan viktig pusselbit i behandlingen är att arbeta med medveten närvaro. Främst för att sänka stressnivåerna och slappna av. När man är spänd ökar smärtan. Här arbetar man med ACT, Acceptance and Commitment Therapy, en behandlingsform utvecklad ur kbt-terapin. Förenklat kan man säga att metoden innebär att fokusera på hur man kan hantera smärtan snarare än att till varje pris undvika den.

– Målet med smärtbehandlingen är inte total smärtfrihet, utan att nå en så hög livskvalitet som möjligt. Att nå acceptans kring detta ökar möjligheterna till ett bättre liv, säger Sofia Göthe.

Att jobba med medveten närvaro gör också att du lär dig var dina gränser går, hur mycket du orkar och när du måste sätta stopp för att hushålla med orken. Sofia berättar att det går åt enormt mycket energi att ha ont. Det kan vara svårt att få omgivningens förståelse för att man inte orkar. Hennes råd är att planera utifrån dina förutsättningar.

– Gå igenom hela veckan och se var du måste lägga din kraft för att orka med att träna eller storhandla. Avsätt tid för återhämtning och vila.

Genom att målmedvetet arbeta med alla de här pusselbitarna brukar livet bli ljusare och livsglädjen återvända för den drabbade. Björn tror stenhårt på sitt arbetssätt.

– Det är lika fantastiskt att se förvandlingen varje gång. Jag vet att det här fungerar, säger han.

Av: Lisa Wallström


Vad är smärta?

Smärta är en del av kroppens varningssystem som signalerar om vi riskerar att skada oss. Via nerverna skickas signaler till ryggmärgen. Där kopplas de om och går vidare till hjärnan, som gör en blixtsnabb bedömning. Den baseras på en rad saker som minnen, erfarenheter, känslor och kroppens stressnivåer.

Källor: ”Boken om ont”, Sofia Göthe, 1177 Vårdguiden. 


Det här hjälper vid smärta

Medicin kan vara både bra och nödvändig, men sällan någon bra lösning på sikt. Då behöver man hitta andra eller kompletterande lösningar.

  • Konditionsträning. När du tränar utsöndras seratonin, dopamin och noradrenalin samt endorfiner. Endorfiner är mycket effektiva mot smärta. Ämnet upptäcktes på 1970-talet och betyder ”kroppseget morfin”.
  • Styrketräning. Vältränade muskler skyddar dig mot sned- och överbelastning. Genom att bygga upp muskler i till exempel nacke och axlar, avlastas andra muskler som på grund av smärta är spända.
  • Medveten närvaro. Avslappning, minskad stress och medkänsla med sig själv.

Källor: ”Boken om ont”, Sofia Göthe, 1177 Vårdguiden. 


  • 1,5 miljoner människor lever med svår smärta.
  • Varje år drabbas hälften av Sveriges befolkning av ett smärttillstånd.
  • Tre till sex månader räknas som långvarig smärta.

Källor: Statistiska centralbyrån, SCB, ”Boken om ont”.


När smärtan inte går över

Smärtsystemet blir känsligare och mer ostämt om det finns en tidigare erfarenhet av stark och långvarig smärta. Är du dessutom nedstämd eller stressad finns en risk att signalerna tolkas som starkare än vad de är.

Enkelt uttryck kan man säga att kroppen blir för bra på att tolka smärtsignalerna. Följden blir att minsta retning ger ett mycket större smärtutslag än vad som behövs. Eller att hjärnan tolkar att det gör ont, trots att skadan är läkt.

Källor: ”Boken om ont”, Sofia Göthe