Älskar du att gå? Bra! Men prova att öka tempot. Det hjälper dig att bli av med det irriterande – och ibland farliga – fettet på magen. Två gånger i veckan ger livsviktigt resultat!

Att gå ut och gå en runda är den enklaste motionsform som finns. Inlärningskurvan är i princip obefintlig och risken för skador minimal. Det är bara att snöra på sig skorna och ge sig ut.

Jättemånga gör reda det redan, ensamma eller i grupp, och ofta med en stegräknare i mobilen eller kring armleden.

Bra så klart, men ny forskning visar att den som vill se märkbart resultat – stärka hjärtat och bränna fett – bör inte bara räkna steg utan också öka tempot.

I en studie, utförd vid University of Virginia fann man markanta skillnader bland gruppen kvinnor som promenerade i sin vanliga takt och de som uppmanades att spurta på då och då.

Studien utfördes bland ett 30-tal kvinnor som sökt hjälp för att gå ner i vikt. Alla uppmanades att promenera, men i olika takt.

Resultatet förvånade forskarna:
De kvinnor som tog två snabba och tre lugna promenader i veckan tappade fem gånger så mycket bukfett som de som tog fem promenader i sin egen takt, trots att de brände lika mycket energi.

Fem gånger!

De kvinnor som gick riktigt snabbt två gånger i veckan använde alltså i hög grad bukfett som bränsle.

– För kvinnor runt menopausen är det otroligt viktigt, ja, livsviktigt faktiskt, att minska bukfetman eller förhindra att den uppstår, säger Arthur Wiltman som utförde studien.

Och Mai-Lis Hellénius, överläkare på Karolinska Sjukhuset, chef för deras livsstilsmottagning håller med.
– Midjemåttet ska helst ligga under 80 centimeter, säger hon. Riskzonen börjar vid 88 centimeter.

Man vet att fettet i buken är mycket skadligare än det vi bär – och tampas med – på andra ställen. Medan fettet i lår och bak sitter där det sitter är bukfettet aktivt. Det går in i blodomloppet där det kan skada kärlen och påverka blodfetter, blodtryck och hjärtverksamhet negativt.

Bukfetman påverkar även våra hormoner, framför allt insulinet. Forskare har också helt nyligen påvisat samband mellan ökat bukfett och rad till synes orelaterade sjukdomar, som astma, bröstcancer och demens.

Att ta i lite extraunder motionsrundan verkar alltså vara det bästa sättet att ta tag i problemet eller mota Olle i grind.

När man ökar tempot minskas också risken att trilla i en annars vanlig motionsfälla: Att kompensera för energiåtgången genom att äta mer.

I en uppföljningsstudie vid universitetet i Virginia bjöds två grupper in till en frukostbuffé efter avslutad motionsrunda. De ombads att äta sig mätta. Medan de som promenerat åt i snitt 50 kcal mer än de bränt under motionsrundan åt de som tränat hårt, sprungit eller intervalltränat, 200 kcal mindre än de gjort av med.

Man tror att det beror på ett aptitsänkande hormon, peptid-tyrosin, som utlöses när man tränar hårt.

Men många kvinnor drar sig för att träna hårt och tänker att det inte är för dem. Tanken på att köra musklerna i botten, bli genomsvettig och känna pulsen dåna i öronen lockar verkligen inte alla.

Man vet helt enkelt inte om man orkar.
– Det är viktigt att träningen, framför allt högintensitetsbiten, är avpassad för personen i fråga, säger Arthur Wiltman, professorn i Virginia.

Det är alltså du själv som avgör vad som utgör maxtempo eller högintensitet för dig.

Och det räcker alltså att ta i lite extra två gånger i veckan!


Tips på hur du reducerar ditt bukfett

Motion är bäst, men du kan också reducera ditt bukfett genom att:

  1. Äta rätt. Mycket grönt så klart och så lite raffinerat socker och skräpmat som möjligt. Men en ny studie visar också att kvinnor som äter mycket kalcium från naturliga källor tenderar att ha mindre bukfett. Förutom mejeriprodukter är nötter, mandlar, bönor, spenat, grönkål och ruccolasallad bra källor.
  2. Inte röka. Forskarna vet inte exakt varför, men rökare har ofta mer bukfett än de som låter bli.
  3. Sova ordentligt. En amerikansk femårsstudie utförd vid Harvard University, visar att de som sover bara fem timmar har klart förhöjda bukfettvärden.
  4. Andas. Aggression, ångest och depression påverkar inte vikten, men kvinnor, och framför allt i vår ålder, som tampas med någon av dessa psykiska sjukdomar eller problem, tenderar också att drabbas av bukfetma. Så om du är en av dem, sök hjälp.
  5. Inte fuska. Glöm fettsugning. Slangen når inte ända in.

Av: Eva Nykvist Foto: Shutterstock

NUVARANDE Öka tempot – så bränner du bort magfettet
NÄSTA Lär dig att smartstressa – så får du bättre stressförsvar