När drömmen kraschar – så får du tillbaka motivationen

Malin Rapp hade en lovande karriär som extremsportare framför sig. Men en olycka tvingade henne att tänka om. Nu hjälper hon andra att hitta glädjen på nytt.

malin_rapp_portratt

Foto: All rights reserved

Malin Rapp
Ålder: 29.
Familj: Pojkvän, två äldre systrar, mamma och pappa.
Bor: Stockholm.
Gör: Föreläsare och förändringsledare inom hjärn- och motivationsforskning.


Första hjälpen när din dröm har kraschat …

  1. Var snäll mot dig själv. Tänk aldrig i termer ”vad dum jag var som trodde att det här skulle funka” eller ”hur kunde jag ens inbilla mig att jag skulle klara av det här”.
  2. Tillåt dig att sörja, gråta och älta. Det är nödvändigt för att du ska komma vidare.
  3. Se verkligheten i vitögat. Acceptera det som hänt. Svårt, smärtsamt men viktigt.
  4. För att komma vidare behöver du lära dig att uppskatta det du faktiskt har kvar, det du kan göra, se dina möjligheter. Ägna tid åt det.

Så här går du vidare

  1. När du plåstrat om din själ och accepterat det som hänt är det viktigt att gå vidare. Annars riskerar du att fastna i sorgen och ältandet.
  2. Fundera på vad som är viktigt för dig här i livet. Vilka är just dina drivkrafter? Är det gemenskap med andra? Att utmana dig själv? Vad ska du göra för att tillfredsställa dessa behov.
  3. Träna på att fokusera på det du kan göra och lägg det du inte längre kan göra bakom dig. Men: Utnyttja de erfarenheter och lärdomar du har fått med dig från tidigare upplevelser.
  4. Inse att du kan komma att behöva hjälp för att orka tänka i banor om att gå vidare, hitta lust att växla om och se dina möjligheter. Kan du prata med någon närstående? Det kan också vara läge att ta professionell hjälp i form av samtalsstöd eller coach.
  5. Inse att du inte är ensam. Alla människors liv förändras, dramatiskt för vissa, mindre dramatiskt för andra. Därför behöver vi lära oss nytt och utvecklas. Vi är aldrig färdiga.
  6. Vilka mål har du med ditt liv? Din kraschade dröm har sannolikt inneburit att du behöver sätta upp en ny plan, med nya mål och delmål.
  7. Kan du inte komma på vad som känns viktigt eller vilka mål du har? Påminn dig själv om vad du gillade som barn. Kanske hittar du ett embryo till lust och nya mål här?
  8. Utmana dig själv varje dag. Det får dig att utvecklas, gör ditt liv mer intressant och själv blir du en mer spännande människa. Tänk stort och smått. Det kan handla om detaljer som att ta en ny väg till jobbet – eller stora förändringar som att söka ett helt nytt jobb.

Malin Rapp hade verkligen hittat sin passion. Hon älskade extremsporter, och levde för adrenalinkickarna och utmaningarna som snowkite gav henne på vintern, och som kitesurfing och wakeboard gav henne på sommaren.

Hon var 20 år. Det gick bra för henne, hon hade talangen och modet som krävdes, och hade precis vunnit VM i snowkite och kommit med i wakeboardlandslaget. Det såg ljust ut.

– Jag fick göra det jag brann för, förklarar Malin enkelt.

snowkite_malinrapp

kitesurf_malinrapp

Vi träffas på en liten lunchrestaurang i Stockholm. Malin ser frisk och stark ut, härlig färg från sommarens oändliga pärlband av soliga dagar är kvar.

Att hon varit svårt skadad att det under en period inte var säkert att hon skulle kunna leva ett normalt liv märks inte. Inte heller att hon i samband med skadan drabbades av en avgrundsdjup sorg.

– Jag kraschade under tävling och fick en allvarlig hjärnskakning. Jag var så illa däran att jag tvingades ligga isolerad i ett rum tre månader, och det tog ett helt år innan jag blev frisk, berättar Malin.

Där och då fokuserade hon bara på att bli frisk. Hon bestämde sig tidigt för att tänka på de saker hon faktiskt fick göra, i stället för att fokusera på allt hon inte fick (och de var många, hon fick inte lyssna på musik, läsa, kolla på teve, hänga med vänner, och framför allt: Hon fick inte ägna sig åt någon av sina sporter).

– Jag kunde lyssna på Sommarpratarna några minuter om dagen uppdelat på flera tillfällen. Det var det hjärnan klarade den första perioden. Så, jag försökte fokusera på det, säger Malin.

Och visst. Malin återhämtade sig. Så småningom kunde hon gå utanför det där rummet. Hon orkade börja träffa vänner igen. Läsa en bok.

– Före olyckan, vid sidan av extremsporten, hade jag börjat studera kognitiv neurovetenskap och positiv psykologi på Högskolan i Skövde, något som kom att bli det bästa jag gjort eftersom kunskapen och verktygen därifrån blev ett enormt stöd genom det mörka rummet, berättar Malin.

Den riktiga smällen kom först några år senare. Då var Malin 24 år, och officiellt frisk, och äntligen skulle hon återuppta idrottskarriären igen. Under de långa månaderna i sjukrummet var det egentligen den målinriktade tanken på att komma upp på brädan igen som höll henne uppe.

Det gick inte.

Malin förstod att hon aldrig skulle kunna ägna sig åt sin passion mer.

Där och då insåg Malin vilken superkraft vi människor har inom oss. För även om det först kändes som om livslågan slocknade helt, tvingade Malin sig själv att leta reda på den lilla rest av glöd som fanns någonstans, djupt därinne.

Men först av allt, poängterar Malin, var det nödvändigt att acceptera det som hänt. Det gjorde ont. Periodvis var det nästan outhärdligt smärtsamt att tvingas acceptera att hon förlorat det hon älskade mest.

Malin hade mod nog att stanna kvar i sorgen, men hon fattade också beslut om när det var dags att gå vidare, för att inte fastna i ältandet.

– Om man, efter att ha varit med om allvarliga motgångar, kan komma fram till det som är viktigt i livet, då utvecklas man i stället för att begränsas, förklarar Malin.

Om någon frågat Malin före olyckan vad hon skulle tycka om att leva ett liv utan snowkite och wakeboard, hade hon kanske svarat att det inte skulle vara ett liv värt att leva.

Nu hade hon hamnat i den där situationen. Och hon insåg att det bara var hon själv som skulle kunna se till att göra livet utan bräda värt att leva.

– Jag tog till vartenda verktyg jag lärt mig när jag pluggade. Jag gick tillbaka till vad jag tyckt varit viktigt och meningsfullt i livet utöver extremsporten och vad jag skulle kunna vara mer nyfiken att lära. Satte upp en helt ny riktning och satte helt nya mål.

För, precis som MAlin i dag säger när hon håller sina välbesökta föreläsningar runt om i Sverige och världen, är riktning och mening livsviktigt. Att ha både stora mål, och delmål.

– Mitt eget mål i den situationen jag nu befann mig, blev att förstå vad forskningen sade om motivation och att hantera motgångar.

På utbildningen hade man ägnat mycket tid åt att diskutera hjärnans fantastiska förmåga att ständigt utvecklas, återhämta sig och läka.

Malin, som ju också läste positiv psykologi, insåg att det nu var viktigare än någonsin att fokusera på möjligheterna.

För Malins del innebar det där viktiga som hon kommit fram till att hon ville hjälpa och inspirera andra att hitta motivation, riktning och inre driv.

Vid det här laget hade Malin kommit fram till att hon ville kombinera de teoretiska kunskaper hon lärt sig på högskolan med de erfarenheter hon fått som elitidrottare.

– Jag är själv väldigt värderingsstyrd, och funderade på vilka värderingar jag lever efter. Jag insåg att jag vill göra skillnad för andra genom att få dem att våga övervinna sina rädslor och bli medveten om sin riktning.

Nu började Malin återigen känna det där suget hon tidigare kunde känna inför en tävling. Hon insåg att hon var något på spåren, och att det hon varit med om var något som hon skulle kunna dra nytta av i framtiden.

Sakta men säkert började bitarna falla på plats. Genom att gräva där hon stod, lägga fokus på det hon faktiskt kunde, fundera igenom vad som verkligen spelade roll för henne och sedan ta ut en delvis ny kurs hade Malin plötsligt skapat sig en ny karriär.

I dag jobbar Malin på Selfleaders, ett företag som hjälper ledare och organisationer att bli värderingsdrivna. Hon tror att i framtiden kommer vi inte sakna kompetens och kunskap för att bemästra vår tids utmaningar. Det vi kommer att sakna är goda ledare. Hon tror därför på en värld där alla ser sig själv som ledare och där den viktigaste personen du har att leda är dig själv.

Med en envishet som få reser hon runt i hela Sverige, Europa och USA för att föreläsa och utbilda.

Men hon har en passion också för att stärka barn och ungas psykiska hälsa, och bygger just nu ett forskningsbaserat ledarskapsprogram för lärare som redan nått tusentals lärare runt om i Sverige.

Så, vad är ditt främsta tips för den som precis varit med om att en dröm kraschat?

– Först och främst att acceptera allt det man känner och tänker kring det som hänt, att det är okej att vara nere, men också se till att gå vidare och våga tro på något bättre och drömma igen. Fundera på vad som verkligen är viktigt för just dig. Vet du inte vad det är, är det viktigt att ändå våga testa något nytt, alternativt kan du gå tillbaka till det du tyckte varit intressant, inspirerande och kul tidigare i livet, säger Malin, och poängterar att det naturligtvis inte nödvändigtvis måste handla om en karriär.

Nej, det hon föreläser om, kraschade drömmar och nya riktningar, går självklart att applicera på alla olika situationer i livet. Cu står ju ofta inför olika utmaningar i livet, även om det inte handlar om katastrofer.

– Ja. I dag mer än någonsin tidigare behöver vi lära oss att hantera förändringar och att ständigt utvecklas, säger Malin, och pratar om vikten av att ideligen lära nytt, och att utvecklas på sin egen nivå.

En sådan förändring kan till exempel vara när barnen växer upp och blir mer självständiga – och en dag flyttar hemifrån.

– Det är en nog så stor utmaning där vi plötsligt står inför faktum att vi inte längre känner oss behövda som föräldrar. Då får man helt enkelt ta föräldraskapet till nästa nivå, konstaterar Malin.

När man står inför den här situationen, när barnen blivit större och vi själva närmar oss, eller passerar, 50-strecket, är det viktigare än någonsin att fortsätta utvecklas och utmana sig själv.

– Att sträva efter att med jämna mellanrum utvidga sin komfortzon är viktigt. Om alla runt omkring dig rör sig, ska du inte själv stå stilla kvar.

Nej, fortsätt utmana dig genom att prova nya saker, uppmanar Malin.

Det behöver alltså inte handla om dramatiska förändringar eller att kliva ut på helt okända stigar i livet. Det kan också handla om små förändringar som ger pirr i magen: Att anmäla sig till en slalomkurs. Starta en bokcirkel. Laga ny mat. Börja hoppa simhopp.

Huvudsaken är att man testar något nytt med jämna mellanrum. Det är något som utvecklar oss som människor. Som gör livet mer intressant att leva, och gör oss själva intressantare att umgås med.

Oavsett om vi valt förändringen själva, eller hamnat i en situation som fått oss att inse att vi behöver förändras.

Av: Anna-Maria Stawreberg Foto: Shutterstock

NUVARANDE När drömmen kraschar – så får du tillbaka motivationen
NÄSTA Bokrecension: Jag for ner till bror, Dvalan och Totalskada