Klimakteriet – din nystart i livet

Hon var vältränad, stark och orkade hur mycket som helst. Tills en dag då hon inte kände igen sin kropp. Men istället för att nöja sig med att "det blir väl så här när man blir äldre" började hon söka svar. Och hon hittade en andra vår. Följ med på Monika Björns resa genom klimakteriet.

Din nystart i livet!

Här i Sverige pratar vi ofta om ”på ålderns höst”. Men i Kina betyder klimakteriet ”den andra våren”. I stället för att dyrka ungdom kanske det är dags att hylla sin mognad med stolthet och självförtroende.


Monika-Bjorn_klimakterie1

Monika Björn
Ålder: 47.
Familj: Mannen Peter och sonen Robin, 9.
Bor: Onsala.
Gör: Entreprenör inom träning och hälsa, och författare till boken Stark genom klimakteriet (Norstedts).

bokbild_starkgenomklimakteriet


På mindre än ett år gick Monika Björn från att känna sig som en energisk 20-åring till typ 90.

– Jag förstod inte varför, och ingen avslöjade heller det fullt normala i situationen – jag var ju i förklimakteriet, men hade precis som så många kvinnor ingen aning om det, säger Monika, som nu ger ut boken ”Stark genom klimakteriet.”

Kring 40-strecket kände sig Monika kraftfull. Jon, som jobbar med träning, var superstark och uthållig, och märkte att hon fortfarande utvecklades i träningen. Hon kände sig trygg i sin kropp som kvinna.

Men någon gång kring 45 fick Monika väldigt oregelbunden mens.

– Tidigare kunde jag nästan ställa klockan efter mensen, så det här kändes rörigt och irriterande.

När hon fick en blödning som höll i sig i flera månader bestämde hon sig för att söka hjälp.

– Men trots att jag träffade en äldre kvinnlig gynekolog nämnde hon inget om den här perioden i livet, utan gav mig en medicin för att stoppa blödningen. Jag hämtade aldrig ut den, för jag ville ju ha svaret på vad som orsakade blödningen. Så småningom plockade jag ur min kopparspiral, men hade då i stället månader helt utan blödning.

Andra problem dök också upp, som var för sig var svåra att dra slutsatser av. Monika fick två akuta urinvägsinfektioner på ett år, något hon annars inte haft sedan hon var tonåring, och hade vid flera tillfällen trängningskänsla, vilket är klassiska symptom på att miljön i underlivet börjar förändras.

Hon kände muntorrhet, tappade hår, fick hudutslag och hade en vagel i ögat tre gånger inom loppet av någon månad, där det senare också hänger ihop med att man får torrare slemhinnor när hormonerna fluktuerar.

– Men framförallt kände jag mig trött och håglös. Jag är normalt en driven och energisk person som gillar att gå från idé till avslut, men nu började jag skjuta upp saker. Till och med ett trevligt mail kunde kännas oöverstigligt att svara på. Och sömn har alltid varit min superpower, jag har löst alltifrån stress till sjukdomar med sömn, men nu fick jag svårt att somna in och jag vaknade ofta flera gånger per natt.

Och med tröttheten kom självtvivlet. Hon berättar även om sin hjärndimma, som gjorde henne mer trögtänkt än vanligt.

– Jag blev mer beroende av min kalender, skrev jag inte ner något var det som borta, och ibland tappade jag ord.

Eftersom Monika i sin roll som PT har bra koll på livsstilsfaktorer som sömn, träning och mat, tolkade hon det aldrig som stressreaktioner.

– Jag trodde snarare att jag kanske hade hamnat i någon form av livssvacka.

Det var först när värmevallningarna kom som ljuset gick upp för henne, och hon insåg att det hade med åldern att göra. Inte åldern per se, utan perioden hon kommit in i – klimakteriet.

Hon sökte information och läste allt hon kom över.

– Jag förstod snabbt att mina problem det senaste ett och ett halvt året var typiska symptom för förklimakteriet. Ju mer jag läste, desto mer förbannad blev jag över hur svårt det var att hitta bra fakta och hur lite vi pratar om klimakteriet, trots att det har en genomgripande effekt på halva befolkningen.

Hon bestämde sig för att se vad hon själv kunde göra för att må bättre. Hon visste ju att träning är medicin, men eftersom hon redan tränar mycket skulle ett pass till i veckan inte hjälpa just henne.

– Många kvinnor i 40-årsåldern är aktiva, och vi som redan kör relativt hårt behöver i stället lägga in lugnare partier, som meditation och avspänningsövningar. Medan kvinnor som ägnar sig åt lågintensiv rörelse, som promenader, mår bra av att variera den explosiva, svettiga träningen. Jag yogade redan, men lade till avspänningsövningar, vilket lindrade symptomen.

Monika-Bjorn_klimakterie2

Eftersom hon tidigare reagerat dåligt på syntetiska hormoner, bestämde hon sig för att lära sig mer om alternativa behandlingmetoder.

Hon åt redan en välbalanserad kost, och valde därför att lägga till en coctail av kosttillskott, bestående av bland annat 1-tyrozink, zink, magnesium, svavel, omega-3, D-vitamin och B-vitaminkomplex. Sedan bestämde hon sig för att testa i tre månader.

– Det är så lätt att man kör i en vecka och lägger av när man inte märker någon skillnad. Och min munhygien och mitt kiss gick helt ärligt igenom mindre trevliga stadier innan kroppen stabiliserade sig, men efter en månad började orken och glädjen smyga sin in i kroppen igen och vallningarna blev färre. Och efter två månader sov jag bättre. Nu har jag faktiskt inga vallningar alls och min livsgnista är tillbaka, vilket känns fantastiskt. Jag behöver mer tid till återhämtning, men det har jag accepterat.

Men det finns många studier som visar att kosttillskott inte gör någon skillnad?
– 
Jag kanske upplever en placeboeffekt, men helt ärligt struntar jag i det, bara jag mår bättre. Man ska också komma ihåg att alla är olika, så de tillskott som fungerar på mig kanske inte är de du behöver.

Hon är positiv till att börja ta hormoner som östrogen och progesteron när hon behöver det, men har bett att få bioidentiska sådana.

– Det finns en liten ökad risk för vissa cancerformer med hormonbehandling, men den är inte så stor som medier ville göra gällande i början av 2000-talet. Jag tycker hormonerna har fått oförtjänt dåligt rykte. Östrogen skyddar också mot saker, som demens, benskörhet och hjärt- och kärlsjukdomar. Dessutom är det en humör- och lusthöjare. Så alla vi som inte är i en högriskgrupp för cancer kanske inte behöver vara så rädda för hormonbehandling, tänker jag.

Och om hon tidigare mest förknippade klimakteriet med grått hår och åldrande har hon nu ändrat sin bild av ”en kvinna i förfall.”

– Jag tänker mig att klimakteriet är en övergång till en mognare, djupare tid i livet, där man är en kvinna som levt och upplevt. Som har erfarenheten och visheten man saknade när man var 20 och ville ta över världen. Som är mindre ängslig och vet vad hon vill.

Ja, många kvinnor upplever i den här åldern en nytänding – med all rätt. Man vågar vara lite mer självisk, känner sig friare att vara mer som man vill och göra det man längtar efter.

– Och det är väl på tiden, skrattar Monika.

Av: Linda Newnham Foto: Marie Ullnert


Liten klimakterie-parlör

Prematur menopaus – Innebär att mensen försvinner helt före 40 års ålder. Dte kan bero på sjukdom eller medicinering. Om mensen försvinner före 45 bör du söka hjälp och be att få hormonbehandling (östrogen och progesteron) eftersom risken för benskörhet, demens och hjärt-kärlsjukdomar ökar annars.

Förklimakteriet – Hormonerna börjar svaja, produktionen av östrogen och progesteron minskar så sakta, och du får oregelbundna blödningar. Ibland kanske du har mens flera månader på rad, ibland ingen alls, och mensen kan vara betydligt längre eller kortare än den brukar.

Fasen varar 3-5 år. Väldigt få förstår att de är i förklimakteriet, men de hormonella förändringarna kan ha stor påverkan både fysiskt och mentalt. Problem med urinvägsinfektioner, torra slemhinnor, tappat hår, humörsvängningar, minskad självkänsla och trötthet är vanligt. Förklimakteriet kallas också perimenopaus.

Klimakteriet – Tiden före menopausen kallas klimakteriet eller övergångsåldern och brukar infinna sig någon gång mellan 45-57 år. Vanliga symptom är värmevallningar. Rökare går in i klimakteriet tidigare än ickerökare, och kraftigt överviktiga har det tuffare än andra. Äggstockarna slutar successivt fungera, vilket så småningom leder till att mensen upphör och du inte längre är fertil. Äggstockarna producerar både östrogen, progesteron och lite testosteron, som inte bara påverkar livmodern utan även brösten, skelettet, huden och hjärnan, vilket förklarar varför det blir en så stor fysisk och mental omställning.

Menopaus – Menopausen inträffar när du varit utan mens 12 månader i rad.

NUVARANDE Klimakteriet – din nystart i livet
NÄSTA Hitta din höstbalans – 5 inspirerande tips