För Katarina Wilk kom klimakterieproblemen från en dag till en annan, trots att hon bara var 42 år. Hon hade hamnat i förklimakteriet.

Det började med sömnproblem. Strax därefter panikattacker. Men Katarina Wilk hade tur. Efter ett par år kopplade både Katarina och hennes gynekolog ihop sömnlösheten med klimakteriet och i samma veva insåg Katarina att hennes kropp varit i ett konstant spänningstillstånd.

– Jag visste ju att jag varken var deprimerad eller i kris och letade efter livsstilsförändringar som tidigare fått mig att må bra.

Hon drog ner på rött kött, lade in mer vegetarisk kost, minskade på socker och vita kolhydrater och drog ner på kaffe och alkohol. Hon började också äta kosttillskott med B6- och B12-vitaminer, D-vitamin, magnesium och under perioder även järn.

Och i ställer för att träna hård konditionsträning, lade hon in styrketräning och lugna yogapass. Samtidigt är hon noga med att poängtera att det inte handlade om några ”små och enkla” livsstilsförändringar.

– Nej, det var riktigt tufft. I många år var jag hela tiden tvungen att tänka på hur jag levde, det var absolut inget som gav sig självt.

När hon var 48 år började Katarina komplettera med östrogen och progesteron, i form av en progesteronspiral.

– Idag har jag insett att många inte vet att övergångsåldern kan komma i så unga år. Det är något jag tycker att man behöver prata mer om.

Det har gått tio år sedan dess, och hon beskriver de här åren som en kamp. Men i dag mår hon bra. Så bra att hon har gett ut en bok med den lite kryptiska titeln ”Perimenopower”, som sedan den kom ut i Sverige har sålts till flera länder.

– Ja, i stället för att kalla det klimakterium använder jag begreppet perimenspaus.

– Och power syftar till att vi kvinnor har superkraft. Den här kraften kan vi använda oss av också under menopausen.

Det här hjälpte Katarina:

  • Kostomläggning.
  • Kosttillskott.
  • Yoga och styrketräning.
  • Östrogen och progesteronspiral

Av: Anna-Maria Stawreberg Foto: Magnus Ragnvid