Springa, sova, salta ... i lagom doser, det är vad våra höstkroppar behöver.

petra_mansson_bok_132018

Det finns många anledningar att pausa från löparrundan så här års (kallt, halt, mörkt), men många fler att fortsätta jogga eller springa.

Nya boken Smartare löpning (Norstedts) av Petra Månström bjuder på 100 tips på rundor, teknik och rolig träning.

För tid har du, 20 minuter räcker långt.

Fem inspirerande tips!

  1. Trapporna i stället för hissen gör dig snabbare. Vardagsmotionen utvecklar dig som löpare.
  2. Vinterlöpning som ett hemligt vapen. Visst, det går långsammare (och ska göra det!) men dina ben och ditt huvud får jobba mer.
  3. 30 tåhävningar om dagen. Håll dig skadefri med denna enkla övning: Ställ dig på ett trappsteg med främre delen av fötterna, sänk hälarna och pressa upp kroppen, upp på tå.
  4. Spring i mörker så känner du dig snabbare. I och med att enbart de närmaste referenspunkterna är synliga känns löpningen mer fartfylld.
  5. Gå sista biten. Spring inte hela vägen hem, avsluta med att gå en kilometer och låt kroppen återhämta sig.

Av: Annika Ortmark Lind Foto: Emma Shevtzoff

NUVARANDE Hitta din höstbalans – 5 inspirerande tips
NÄSTA 9 sätt att göra världen lite bättre – nu!