Piggare, mer stresstålig och snyggare (jodå, det kan påverka huden!) – effekten av att bakterieboosta med probiotika kan bli större än du tror. Möt hösten med ett gladare och starkare mage!

kombucha_portratt_11319

Det är bara att konstatera att senaste tiden hetaste hälsotrend är små och livsviktiga. Goda tarmbakterier påverkar hela vår hälsa, visar forskning. De håller våra kroppar i form, bidrar till att göra oss mindre stressade och mer harmoniska, behövs för att vi ska hålla oss friska.

Exakt hur viktiga de är forskas det om för fullt.

Men att de är viktiga, det vet vi.

Och vi är allt fler som är intresserade av få våra goda bakterier att trivas extra bra.

Men hur gör man det på bästa sätt? Behöver det vara krångligt och dyrt? Måste du till exempel köpa en massa kapslar? Hur mycket behöver du äta för att få effekt? Och vilken effekt kan du egentligen förvänta dig?

Ja, pratar man med Erica Palmcrantz Aziz, som skrivit flera böcker om hur du kan få en sundare livsstil och viktminskning och nu senast om probiotika i Enkel kombucha och kimchi: recept för kropp & hjärna (Tukan förlag) – framstår det där med att bakterieboosta som så mycket enklare än du kanske tror.

Och så mycket mer effektivt!

Att tarmbakterierna påverkar hälsan, det vet vi som sagt. Och att tarmbakterierna mår dåligt av vår livsstil med mycket stress, snabbmat, socker och processad mat, det vet vi också.

Det här påverkar vår hälsa, vår stresstålighet, vårt humör och våra kroppar.

Ett sätt att få tarmbakterierna att må bra är att äta mycket prebiotika, det vill säga nyttiga fibrer blir ”mat” för goda bakterier.

Ett annat sätt är att äta bakterier i form av probiotika.

Probiotika är goda bakterier som finns främst i fermenterad mat och dryck: surkål, kimchi, yoghurt, kefir, kombucha.

Erica själv testade sin första kombucha (fermenterat te) redan för 12 år sedan, när hon var på besök i USA. Sex år senare började hon medvetet äta mer fermenterad mat. Och för tre år sedan la hon grunden till den livsstil hon har nu: Att äta fermenterad mat eller dryck två gånger om dagen.
Och effekten är stor, säger hon:

– Jag kommer inte ihåg när jag var sjuk senast, säger hon och förklarar att immunförsvaret hänger ihop med maghälsan och tarmbakterierna.

Enkel-kombucha-o-kimchi_1319
– Jag märker inte heller av magen när jag varit utomlands, den är stabil. Jag behöver sova mindre, jag äter mindre, får bättre näringsintag och kan reglera vikten bättre, vilket kan vara positivt efter 40 när ämnesomsättningen sjunker. Mitt sötsug har försvunnit och jag kan känna att min hud har blivit annorlunda, mer len och strålande. Och glädjen; jag kan möta livet med en helt annan glädje. Det känns jättebra!

Också återhämtningen påverkas, menar hon.

– Jag är ingen elitidrottare, men jag elitidrottar ibland när det gäller jobb. Och då är kombucha, som ju innehåller mycket probiotika, en superbra återhämtningsdryck.

Just kombucha, surkål, vattenkefir och kimchi är perfekt att börja med, för den som vill börja bakterieboosta.

– Ett glas kombucha eller en matsked kimchi ger dagsbehovet, säger hon. Om du äter en matsked surkål motsvarar det lika mycket bakteriekultur som i en liter yogurt.

Hennes råd är att se till att få in probiotika på daglig basis. Äta eller dricka något fermenterat en gång om dagen.

– Är du ovan, ta det stegvis. Det här är mer kraftfullt än man kan föreställa sig. Man får smyga in det. Börja till exempel med en halv deciliter kombucha, sedan fortsätter du med en deciliter.

Rotera också gärna vad du äter, så att det inte alltid blir samma sak. Det är precis som med annan mat, det är bättre att äta olika sorters gröna bland än att alltid äta samma sort.

– Alla produkter har sina unika sammansättningar. Få in det på det sättet som funkar för just dig.

Så hur kommer du då igång? Ja enklast är gå till affären och köpa något som har probiotika i, säger Erica:
– Man kan även köpa kapslar, men det har visat sig i undersökningar att när man gör kapslar med bakterier så går mycket förlorat. Det är bättre att äta probiotikan i levande form i mat och dryck, det ger större upptag.

Det blir också billigare – och godare, menar Erica.

Fermenterad dryck eller mat kan du köpa – eller göra själv.

Om du köper, läs på förpackningen, är hennes råd.

– Står det att produkten är pastöriserad eller har kolsyrat vatten i, då kanske det inte är bästa kvaliteten. Det är till exempel stor skillnad på olika kombucha.

Om du vill göra din egen fermenterade mat eller dryck – vilket är både roligt, gott och billigare, tipsar Erica om att egen vattenkeffir är enkelt. Du köper kefirgryn (på nätet) och lägger i vatten tillsammans med socker (som behövs för jäsningen) och lite torkad frukt. Din vattenkefir kan du sedan smaksätta med allt från päron och hallon till basilika och ingefära.

Du kan också göra din egen kimchi:
– När man väl gör det, kan man göra kimchi för tre månader. Det är bara att testa och köra igång. Det blir dessutom roligt att hålla på med.

Även kombucha kan du göra själv. Det finns gott om recept på nätet eller i böcker.

Så vad kan du då förvänta dig för effekt när du börjar bakterieboosta? Erica räknar upp en hel rad positiva förändringar som man kan se:
– Immunförsvaret och orken blir bättre. Och matsmältningen. Det påverkar också hormonbalansen, och kan påverka klimakteriet och PMS. Mycket goda bakterier gör oss gladare och lugnare och gör att vi blir mindre stressade – vilket är superviktigt för hälsan.

Kombucha gör också att du börjar gå på toa (vilket många har problem med), konstaterar Erica. Du får helt enkelt igång systemet när bakterierna i dina tarmar mår bra.

Exakt hur just du påverkas, är dock individuellt.

– Mitt råd är att prova under 30 dagar och kartlägga hur mår du före och efter. Skriv ner, för en dagbok: Så här känns det nu. Så här skulle jag vilja känna mig.

– Egentligen får man effekt från första klunken du dricker, men det kan vara svårt att se effekten direkt, som med ett kosttillskott. Då är det här ett bra sätt att utvärdera.

Erica berättar att hon i sitt jobb som hälsocoach har följt kvinnor som testat att bakterieboosta med probiotika – och som fått stor effekt. Bland annat kvinnor som har ulcerös kolit och Crohns sjukdom (båda inflammationer i olika delar av tarmarna) har märkt att de blivit bättre.

– Det har varit så stora skillnader att folk blivit förvånade. Och jag ser det på min egen hälsa och min familj. Jag har två döttrar på fem och tolv år, och de har inte varit sjuka på två år. Inte en förkylning, inte en feber.


Så får du dina tonåringar att äta bättre!

Det är inte bara vi vuxna som mår bra av att boosta med bakterier. Erica Palmcrantz Aziz menar att till exempel tonåringar som äter dåligt faktiskt tål snabbmaten (som de kanske vägrar ge upp!) bättre, om de dagligen får i sig probiotika.

– Jag har mött många som har problem med att deras barn och tonåringar inte äter bra. Och då brukar jag ge rekommendationen att ge goda bakterier.

– Om du ger dem något med probiotika varje dag kan kroppen bättre hantera den mat som kanske inte är så bra. Man skapar en bra grund.

Testa smaksatt vattenkefir, ginger beer och kombucha, är hennes tips.

Att dricka lite kombucha kan faktiskt ställas i likvärdighet med energidryck, konstaterar hon. Men den ger energi inifrån och fyller på med goda bakterier.

– Och till måltider fredag och lördag, testa en fermenterad dryck i stället för läsk. Kostar lite mer dock. Jag kan verkligen bli ledsen när jag ser vad en cola kostar, när det här är så mycket bättre!


Så får du själv mer bra bakterier

kombucha_dragarbild_1319

  • Boosta med att äta prebiotika som finns i: baljväxter, lök, grönsaker, rotfrukter, mycket rawfood.
  • Ta bort snabbmat, vitt mjöl, socker, gluten.
    – Om vi äter mycket av det minskar de goda bakterierna och då påverkas också immunförsvaret negativt. Och bakterierna i tarmen minskar, säger Erica Palmcrantz Aziz.
  • Börja dagen bra. Ta ett glas kombucha på fastande mage. Eller fermentera din egen kokosyoghurt till frukost (se recept). Också cashewyoghurt är gott.
  • Gör en smoothie på härliga gröna blad, frukt och bär och pytsa i lite kombucha – då blir det både prebiotika och probiotika.
  • Till lunch och middag: Lägg till lite kimchi eller surkål. Perfekt om man gör bowls. Det är också gott att ha i lite krämig kimchi till en sallad för att göra den matigare, blir nästan som en krämig dressing.
  • På eftermiddagen: I stället för en kaffe, testa en fermenterad ginger beer, ”att göra en fräsch ingefärsdryck är busenkelt att göra själv”. Att dricka något fermenterat gör att du bli piggare och dämpar/tillgodoser sötsuget.
  • När det ska vara lite festligare fredag och lördag; fermenterad dryck i stället för läsk.
  • Sorbetcombucha är mums om du har en bra mixer.

Fermenterat med måtta!

Om du inte är superförtjust i den lite speciella smaken på fermenterat, kan du ta det lite försiktigt:

  • Blanda ut! Gör en smoothie. Tillsätt lite surkål eller kimchi till maten, ät det inte enbart.
  • Testa egenfermenterad kokosyoghurt. Smakar syrligt som yoghurt.
  • Olika kombucha-märken smakar också olika. Prova dig fram.
  • Du vänjer dig! Och snart kan till exempel kombucha bli en ”craving”.

Av: Eva Gussarsson Foto: Lena Djuphammar (porträtt) Bianca Brandon-Cox (mat)