Genom att göra smarta val kan du äta dig till bättre hälsa och dessutom bli gladare. Här tipsar forskaren Soki Choi om mat som får oss att må bra.

– Det viktigaste budskapet är att du måste äta varierad mat med mycket fibrer och levande bakterier, säger Soki Choi.

– Vi har gjort det svårt för oss, minskat på valmöjligheterna och odlar förre sorter. Tricket är att återgå till det naturliga. Då behöver man inte komma med dietråd. Japan och Korea har till exempel lyckats behålla det fermenterade i sin matkultur och det är en hälsoinvestering.

– Vi måste titta på vad vi äter, titta på kvaliteten på maten. Vi måste få in mycket mer frukt och grönsaker och komplexa kolhydrater. Och minska på allt vi har hittat på: Ät hela frukter – gör inte juice. Ät oprocessat. Obesprutat. Färgstarkt.

Checklista för hur du äter för att boosta din tarmflora och hjärna

  1. Variera vad du äter – mycket grönsaker, många färger, olika råvaror. Mångfald är superviktigt.
  2. Ät mat med vattenlösliga fibrer – det vill säga prebiotika, som blir mat för goda bakterier. Till exempel havre, grönsaker, frukt, bär. Obs! När du juicar och bara använder själva juicen, slänger du bort alla nyttiga fibrer. Gör i stället smoothies på hel frukt och hela grönsaker, eller ät dem hela.
  3. Ät mat med inulin, som också är prebiotika och förekommer naturligt i till exempel lök, rötter ( jordärtsskocka, kronärtskocka, fänkål och rödbeta), och gröna blad som endivesallad, maskrosblad, rucola men också i sparris, linser, bönor och broccoli.
  4. Ät mat med resistent stärkelse – också det prebiotika – som finns i till exempel cashewnötter, okokta havregryn, kokta ärter, kokta linser, kall kokt potatis, kallt kokt råris, fullkornsbröd.
  5. Minimera socker.
  6. Ät sparsamt med kött.
  7. Undvik processad mat.
  8. Se till att få i dig nyttiga fetter: nötter, avokado, olivolja, rapsolja …
  9. Se till att få i dig tillräckligt med omega-3 (till exempel lax och sill, eller i form av tillskott).
  10. Ät fermenterad mat – innehåller probiotika, det vill säga nyttiga bakterier. Till exempel kimchi och kombucha, yoghurt, kaffe, mörk choklad, soja.

Av: Eva Gussarsson Foto: Unsplash.com

NUVARANDE Bakterierna är din nya doktor – 10 tips på bra mat
NÄSTA Vässa ditt cv i höst – så gör du!