Vill du också testa yoga? Ta det steg för steg och inspireras av Malin Berghagens fem favoritövningar – enkla men ger effekt.

1.

Sätt dig ned och sätt höger fot mot vänster ben. Luta dig framåt så att det sträcker i baksidan av det sträckta benet. Flexa foten, ha ryggen rak och blicken stadigt framåt. Stanna så i fem andetag innan du kommer tillbaka upp. Gör samma sak på andra sidan. En ofta välbehövlig stretch i lår och ländrygg.

yoga_malin1_0819

2.

Sätt höger fot över vänster ben, precis vid knät. Räta på ryggen och vrid dig till höger, mot knät. Sätt höger hand bakom kroppen, och vänster runt dig. Vrid hela kroppen varsamt över till höger. Lägg blicken på en punkt till höger, det spelar ingen roll om det är i väggen eller golvet. Sitt där i minst fem andetag med blicken mot samma punkt. Flexa vänster fot. Byt och gör samma sak åt andra hållet. Den här övningen stimulerar nervbanorna och sträcker ut i rumpan och i ryggen.

yoga_malin2_0819

3.

Ligg på golvet med fötterna i golvet. Lägg armarna vid sidan av kroppen. Lyft upp höften. Tryck ner fötterna i golvet så kommer höfterna att åka upp automatiskt. Låt armarna fortsätta ligga rakt vid sidan om kroppen eller knäpp händerna under rumpan. Spänn rumpan. Låt blicken vila på en punkt i taket. Vila där i minst fem andetag. Den här övningen sträcker ut i höftböjaren och stärker rumpa och lår, samt balanserar upp sköldkörteln i halsen.

yoga_malin3_0819

4.

Sätt vänster ben under höger. Kan du inte lägga knäna över varandra så kan du ha höger fot i golvet. Men målet är att knäna ska vara över varandra och fötterna på var sin sida om höften. Tryck varsamt ner det övre knät mot det undre med hjälp av händerna, för att sträcka ut i rumpan. Klarar du av att gå vidare härifrån så sätt händerna en bit framför kroppen och luta dig framåt. Håll så i minst fem andetag.

yoga_malin4_1_0819

yoga_malin4_2_0819

5.

Sätt dig med rumpan nära väggen. Lägg dig på rygg med fötterna upp mot väggen. Promenera varsamt upp fötterna på väggen så att rumpan och ländryggen lyfter från golvet. Så fort rumpan lämnar golvet – sätt händerna som stöd i ländryggen. Sträck ut och titta på fötterna. Andas här i minst fem andetag. Kom varsamt ner igen och tillbaka till sittande. Den här övningen balanserar ämnesomsättningen.

yoga_malin5_0819

Av: Sandra Hiort Foto: Kristian Pohl