Drömmer du också om en platt mage? Visst går det att slimma till midjan och bli av med lite överflöd. Men det kommer kräva mer än bara några situps. Här ger Sabina Dufberg sina bästa råd för hur du får en smalare mage – och snyggare hållning.

  1. Bli medveten – om hur, vad och när du äter. Fråga dig saker som: Vet jag hur mycket jag bör äta varje dag och vad jag bör äta? Har jag koll på vad jag stoppar i mig varje dag? Äter jag för att jag är hungrig eller av någon annan orsak? Här är matdagbok ett bra verktyg.
  2. Laga mat från grunden. Då har du bättre koll och slipper tillsatser.
  3. Använd gärna kaloritabell för att kolla hur mycket energi maten du äter innehåller.
  4. Undvik snabba kolhydrater: Godis, läsk, bakverk, sötade flingor, risifrutti … Processade charkvaror som leverpastej och falukorv. Proteinbars, proteinpuddingar. Vitt bröd men också mörkt bröd utan fullkorn. Transfetter, tillsatser.
  5. Se hela bilden. Du tänker kanske ”men jag har inte ätit något” och så drack du en färskpressad juice, en latte eller tog en smoothie. Ja, det är bra grejer, men de innehåller också mycket energi. Samma sak med energibollar, de innehåller massor med kalorier.
  6. Undvik att dricka dina kalorier. En cappuccino eller espresso innehåller betydligt färre kalorier än en latte. Och kanske räcker det med ett litet shotglas av den färskpressade juicen? Alkohol innehåller också mycket kalorier. Ett par exempel: 1 starköl 186 kalorier, 1 glas rött vin 108 kalorier, ett glas prosecco 69 kalorier. Obs! Alkohol räknas in i de 20 njutningsprocenten.
  7. Ät inte för lite. Tanken är att du ska få balans, inte svälta dig. Kvinnor äter ofta för lite, säger Sabina Dufberg. Dessutom sjunker ämnesomsättningen och det blir svårare att både gå ner i vikt och hålla vikten.

Vad hände med midjan? Och varifrån kom den där lilla (eller nåja, lilla och lilla …) bullen på magen?

Det är bara att konstatera att muffinsmagen är något som drabbar de flesta av oss. Kanske uppstod den efter en graviditet eller två.

Kanske har den kommit smygande med åren. Kanske hänger den ihop med några överflödskilo eller dök plötsligt upp efter en ovanligt stressig period på jobbet och i livet.

Men nu vill du bli av med den. Få tillbaka din gamla figur – eller åtminstone något i den stilen. Så hur får du då en platt och slimmad midja igen?

Går det ens att bli av med de där förargliga muffinskilona som bitit sig fast? Svaret på frågan är både ja och nej.

– Vill du ha mindre mage handlar det om att generellt gå ner i vikt, säger Sabina Dufberg, tränings- och hälsocoach.

– Det går inte att punktträna bort fett på magen. När man pratar om fett på magen, då är det stress och framförallt kosten som påverkar.

Sabina Dufberg har i flera säsonger hjälpt deltagarna i Biggest Loser att komma i form, och har som Taras träningscoach berättat både om vikten av vardagsmotion och tipsat om sköna knep för att komma i form.

– Men när det gäller drömmen om en platt mage måste du fundera över hur viktigt det är för dig, förklarar Sabina.

När vi bli äldre har vi nämligen inte samma fysiologiska förutsättningar. Det betyder att om du vill göra något åt muffinsmidjan – då krävs det en hel del.

– Kommer du fram till att du faktiskt vill lägga ner tid och energi på att slimma figuren lite, måste du se över både maten, motionen och stressen, säger Sabina Dufberg.

Av: Eva Gussarsson Foto: Unsplash.com 

NUVARANDE 7 vägar till bättre viktkoll
NÄSTA Bakterierna är din nya doktor – 10 tips på bra mat