Tror du också att bra tajming handlar om magkänsla? Fel. Det är faktiskt vetenskap. Så vill du dra nytta av kaffepausen, gifta dig lyckligt eller få bästa läkarhjälpen, missa inte de här råden.

tajming_pratbubbla

Vill du tajma livet bättre? Vi har lånat Daniel Pinks forskningsbaserade råd ur hans nya bok, När vetenskapen om perfekt tajming. 

11 tips för att maxa tajmingen

  1. Dricka kaffe. Vissa preppar morgonkaffet redan på kvällen, för att så snabbt som möjligt få i sig koffein. Men det är inte bästa sättet att få fart på din sömndruckna själ.När du vaknar börjar kroppen producera stresshormonet kortisol, vilket kickstartar dig, men koffeinet stör produktionen av kortisol.Det ökar också din koffein-tolerans, vilket betyder att du måste dricka alltmer för att få samma effekt. Så vänta med första koppen. 1-1,5 timme efter att du slagit upp ögonen för bästa effekt. Vill du få en eftermiddagskick, ta en kopp kaffe mellan 14 och 16, då kortisolnivån sjunkit.
  2. Gifta dig. Pausa passionen och lyssna till forskarna även när det kommer till din relation. ”Bättre försiktig än förälskad”, menar Pink. Här är några riktlinjer som ökar chansen att hålla ihop. Vänta med att gifta dig tills:– Du har utbildat dig. Det ökar chanserna för att var mer nöjd med relationen och därmed hålla ihop. (Kanske inget tips till dig, men väl dina barn.)– Relationen har mognat. Sannolikheten för skilsmässa minskade med 20 procent för de par som dejtade minst ett år innan de gick till vigselförättaren. Dejtar man mer än tre år före ringbytet minskar risken för separation ännu mer.

    OCH – spendera lagom. Forskarna Andrew Francis-Tan och Hugo M Mialon kom fram till att ju mer ett par lade ut på bröllopet och ringen, desto större sannolikhet för att de skulle skilja sig.

    tajming_brollopspar

  3. Maximera semestern. Slutet av en upplevelse verkar påverka minnet av den nästan oproportionerligt mycket. Så maxa sista dagen av semestern – det är då ni ska besöka vattenlandet, rida längs stranden eller boka bord på den lyxiga restaurangen. Det färgar minnet av ledigheten i vackrare toner.
  4. Välja den perfekta gåvan. Ska du välja gåvor som är unika och visar att du tänkt till, eller ska du bara fråga personen vad hen vill ha?Forskningen är tydlig: Glöm det där keramiska mästerverket, eller sammetskudden med monogram. Studier från Stanford och Harvard visar att vi inte är särskilt bra på att veta vad andra tänker.Vi tror att de vill ha överraskningar, men folk blir gladare över saker de själva valt. Vi tror de vill ha unika saker, men de vill ha användbara. Vi tycker att pengar känns som en opersonlig gåva, men de flesta blir glada över cash.
  5. Få bäst läkarhjälp. Gå inte till läkaren på eftermiddagen, gör det bara inte, menar Daniel Pink. Sannolikheten för att du ska få sämre behandling är mycket högre.Exempelvis är sannolikheten för att patienter ska få en livsfarlig dos narkos fyra gånger högre, invärtesläkare har 26 procent högre sannolikhet att förskriva onödig antibiotika (och därigenom sponsra alla resistenta bakterier) och sjuksköterskor och andra vårdgivare tvättar händerna i betydligt lägre grad, etcetera.”Något händer under svackan som infaller sju timmar efter att du vaknat, som gör det betydligt farligare än någon annan tid på dagen”, säger Daniel Pink som alltid bokar om sina tider.
  6. Gå till psykologen. Forskning visar att terapi tar som bäst på morgonen. Anledningen är att kortisolnivån är som högst då. Kortisol är visserligen ett stresshormon, men det skärper också sinnena och förbättrar inlärningen. Så klienter är mer fokuserade och tar till sig råd bättre på morgonen.
  7. Träna. När på dagen du ska träna, beror på vad du vill uppnå.

    Träna på morgonen om du vill:
    Bygga upp styrkan – testosteron-nivån, som hjälper dig arr bygga muskler, är som högst på morgonen.– Höja humöret – konditionsträning som aerobics, simning och löpning eller promenad med hunden gör dig gladare. Så träna på morgonen, så du får ta del av den positiva sinnesstämningen.

    Gå ner i vikt – eftersom blodsockerhalten är låg före frukost använder sig kroppen av det fett som finns lagrat för att ge dig den energi du behöver.

    Träna på eftermiddagen om du vill:

    Prestera – lungfunktionen är som högst, styrkan är som störst och reaktionstiden snabbare vid den här tiden på dagen. Du kan alltså prestera som bäst. Många olympiska rekord sätts sen eftermiddag och kväll.

    Njuta – folk njuter generellt mer av att träna på eftermiddagen.

    tajming

  8. Säga upp dig. Vi människor är ”små lärande maskiner”. Vi älskar att lära, testa och lära nytt igen. När du börjar på ett jobb är utvecklingen ofta som en S-kurva. Du börjar på botten, fattar ingenting och kommer hem överväldigad.Perioden varar i cirka sex månader till ett år. Sedan börjar bitarna falla på plats, du känner dig kompetent och säker, (varar 1-3 år). Därefter blir du en mästare, vilket låter bra, men eftersom du inte längre lär dig lika mycket är risken stor att du blir uttråkad.Händer det är det dags att säga upp sig och börja om. Annars kan du bli oengagerad, vilket dina chefer och kollegor märker, vilket i sin tur påverkar dina karriärmöjligheter.
  9. Höja lönen. Bästa sättet att höja lönen brukar vara att byta jobb och organisation. Och bästa tidpunkten är 3-5 år efter att du börjat. Färre än tre år kan vara lite kort för att utveckla kompetensen. Men efter fem år börjar man bli så knuten till företaget att det försvårar en omstart.
  10. Öka motivationen. I stället för att rusa hem och laga middag efter arbetsdagen, ta fem minuter till att reflektera över vad du fått gjort.Framsteg är den enskilt största motivationsfaktorn på jobbet, men om du inte riktigt har grepp om allt du klarat av vet du inte vilka framsteg du har gjort. Det här är alltså ett sätt att kodifiera dagen mer positivt.

    ”Jag har gjort det här i flera år, och svär att det funkar. Bra dagar får jag ett kvitto på att jag slutfört saker, dåliga dagar inser jag att jag gjort mer än jag trodde”, säger Daniel Pink.

    OCH ETT LIVSVIKTIGT TIPS…

    tajming_bilkrasch

  11. Köra bil. Att det är farligt ute på vägarna vet vi – och kör gladeligen iväg ändå. Men du kan minska risken för att hamna i en olycka genom att tajma bilkörningen.Att sömnrelaterade fordonsolyckor är betydligt fler mellan 2 och 6 på morgonen är kanske ingen förvåning, men den andra toppen är mellan 14 och 16. Forskarna har sett samma mönster för trafikolyckor i Storbritannien, USA, Finland, Frankrike etcetera.

    bok_matchatajmingen

Av: Linda Newnham