Kör dig konsten att semestra i det mycket lilla formatet. Och få massor tillbaka. En mental minisemester räcker långt.

Äntligen ledig. Och då menar jag verkligen ledig. I stället för att stressa iväg med packade väskor, stanna hemma några dagar utan att boka in något.

En mikrosemester ger dig chansen att verkligen gå ner i varv. Ta en paus från att jaga helt nya intryck – prova att uppleva dina gamla, med nytt fokus.

Låt hjärnan jobba lite lagom i stället för att bli uppvarvad av jakten på den perfekta semesterstunden.

Kanske ska du till och med våga vara ensam en dag och se vad som händer.

Så här mikrosemestrar du:

  • Vandra på nya gator i din stad, prova ett nytt kafé, beställ något du inte smakat tidigare. Gå på en utställning, ta en paus i en vacker kyrka och tänd ett ljus medan du tänker på någon som betytt eller som betyder mycket för dig.
  • Stäng av telefonen. En icke förhandlingsbar punkt.
  • Packa en mikrosemesterväska. Taras wellnesscoach Annette Lefterow har alltid en redo, som innehåller baddräkt, handduk, filt, yogakläder, men även ett paraply eller regnkläder.Ta med en bok om en destination som du vill resa till någon gång, tipsar Annette. Slå dig sedan ner på en skön plats och sjunk ner i boken och börja planera för drömresan.
  • Gör saker långsammare. Prova att ge allt lite mer tid, ät långsammare, gå långsammare, läs långsammare. Känn att du verkligen varvar ner på riktigt. Att ligga kvar i sängen och sträcka ut hela kroppen och vakna långsamt ger en härlig start på dagen.
  • Sluta att maxa och toppa. ”Öva på att ha tråkigt” uppmanar Bella Linde i sin bok ”Odla ditt lagomliv”. ”Jag har insett att det kan vara väldigt trevligt att ha det trist och bara sitta på en parkbänk och glo”.
  • Hitta en tyst skön plats. Blunda och visualisera att du har all tid i världen. Köp en ny anteckningsbok och skriv ner dina sommartankar.
  • Naturen är din bästa vän. Det finns korta och långa vandringsturer överallt i Sverige. Packa en kaffetermos och ge dig ut. Vågar du utmana dig att sova utomhus?
  • Var ensam. Är du van att alltid ha vänner eller familj omkring dig, finns inget som kan vara så ovant som att vara ensam i en ny stad, ja, kanske till och med din egen.Men snart tränar du dig på att göra helt egna upptäcker i din omgivning. Vad vill DU göra – just precis nu? Var modig, gå till exempel på bio ensam. Gå till badhuset och simma utan att prata med någon annan. ”Ensamhet ger nya dimensioner”, skriver Bella Linde i sin bok ”Odla ditt lagomliv.”

Av: Anna Liljeberg