Gnälls det och pratas bakom ryggen på jobbet? Faktum är att du – ja, just du – kan vända skutan och göra din arbetsplats snällare. Snällhet smittar nämligen. 

Fira snäll-på-jobbet-dagen

Andra fredagen i oktober är Tara extrasnäll mot sina kollegor på jobbet. Häng med du med och fira 12 oktober. Och glöm inte att berätta för oss hur det går!


Börja idag, första stegen till en snällare arbetsplats!

Det här kan du göra själv:

  • Hälsa på dina kolleger.
  • Var artig, små saker som att hålla upp dörren eller hålla hissen kan spela roll.
  •  Uträtta små tjänster som att ta kollegans kopp till diskmaskinen, fråga om du ska köpa med lunch när du ändå är på väg ut och så vidare.
  • Ge feedback enligt principen negativ feedback mellan fyra ögon. Positiv feedback kan under vissa omständigheter ges för öppen ridå.
  • Prata inte skit om en kollega på ett destruktivt sätt. Och låt dig inte heller dras in i liknande diskussioner. Lämna rummet, säg ifrån eller var tyst om diskussioner tas upp.
  • Uppträd professionellt och hövligt. Även om du innerst inne inte tål din kollega. Ofta tillför alla slags personligheter något till en arbetsgrupp.

OBS Tipsa Tara – hur gör ni på er arbetsplats? Skriv till oss och berätta om dina snällhetstips.

Det här kan du göra med chefens hjälp:

  • Prata med din chef (eller ditt fackombud) om du upplever att det är dålig stämning.
  • Föreslå att ni på arbetsgruppsnivå diskuterar vad som är önskvärt beteende kolleger emellan.
  • Gruppövningar där man pratar igenom olika dilemman och lösningar på dessa kan vara utvecklande.
  • Upprätta en (anonym) komplimangvägg där ni på post-it-lappar skriver ner komplimanger till kollegerna.

snall_pa_jobbet_artikelbild

Arbetsplatsen är det ställe där vi tillbringar största delen av vår vakna tid på. Här träffar vi dagligen andra vuxna, vi lever tätt inpå varandra under tidvis stark press.

Inte så konstigt att det då spelar roll hur stämningen är där. Ändå finns det arbetsplatser där man inte ens hälsar på varandra.

Men våra kolleger spelar stor roll för hur vi mår, också när vi är lediga.

christina_stielli
– Faktum är att det forskas allt mer om detta, och resultaten visar alla samma sak. Genom att ha en vänlig atmosfär på jobbet kan man minska sjukskrivningstalen drastiskt, säger Christina Stielli, föreläsare och författare specialiserad på arbetsglädje och stresshantering.

Det finns alltså även stora ekonomiska vinster i att bemöta varandra på ett schysst sätt på jobbet. Något som en studie som utfördes på ett sjukhus i Kanada visar.

Sjukhuset, som länge haft problem med höga sjukskrivningstal, lät specialutbildade personer träna de olika arbetsgrupperna i hövlighet.

Det visade sig att sjukfrånvaron minskade med hela 38 procent. Enbart genom att medarbetarna började vara vänliga mot varandra! Det krävdes alltså varken storslagna insatser som snajdiga konferenser, maffigt fikabröd eller lönehöjningar för att personalen skulle må bättre.

– Undersökningar visar tydligt att vi blir lite gladare och lite tryggare om vi blir sedda och respekterade. Och det är egentligen inte så konstigt. Det här är något som sitter i våra gener. Vi vill tillhöra en grupp helt enkelt, konstaterar Christina Stielli.

Visst. Vi har inte valt våra kolleger. Och vissa av kollegerna delar varken vår humor eller våra värderingar.

Du skulle kanske hellre semestra ensam än att ta sällskap av Malin på löneavdelningen eller Linus i receptionen.

Men, åtta timmar om dagen är du ändå förvisad till deras sällskap. Då är det smart att göra det bästa av situationen.

– Det räcker med att en enda person sprider negativ energi för att hela arbetsplatsen ska stjälpas, kommenterar Christina Stielli.

Det fina i kråksången är att samma sak gäller omvänt. En enda person kan sprida god energi, något som kan göra mirakel.

– Visa att du ser dina kolleger. Hälsa på dem. Ta med kollegans kaffemugg till diskmaskinen när du ändå passerar hans eller hennes skrivbord. Ge komplimanger. Det behöver inte handla om stora saker, säger Christina Stielli.

Snällhet har en smittoeffekt som inte ska underskattas. Så fort man hamnar på en arbetsplats där man litar på varandra, vet att kollegerna vill gott, klarar man mer än vad man någonsin kan tro.

– Sedan handlar det också till stor del om ledarskap. Ledningen har ett ansvar att se till att medarbetarna respekterar varandra och varandras arbetsuppgifter, säger Christina Stielli.

Chefen sätter liksom tonen på arbetsplatsen. Om en chef leder med en så auktoritär eller hierarkisk ledarstil att hon eller han inte ens bevärdigar sig att prata med medarbetarna blir stämningen därefter.

Om chefen favoriserar och ”blir kompis” med bara vissa av medarbetarna, och dessutom ger förmåner som inte alla får, smittar det också av sig på stämningen.

Framför allt handlar det om tydlighet: Att medarbetarna vet vad som förväntas av dem på arbetsplatsen.

– En trygg ledarstil ger trygga och säkra medarbetare som klarar av att ta både positiv och negativ feedback, säger Christina Stielli.

dan_hasson
Dan Hasson forskar om stress på Karolinska institutet och på Mayokliniken i Scottsdale.

Han menar också att det handlar om ett så basalt behov som att känna sig trygg. Ett ohövligt beteende uppfattar vi ofta som hotfullt.

– Den banala frasen att man ”ska bete sig mot andra som man vill att andra ska bete sig mot sig själv”, gäller ofta på en arbetsplats, säger han. Men det är bättre att ta reda på hur andra vill att man ska bete sig mot dem!

Ibland finns det behov av mer tydliga riktlinjer för vad kollegialt beteende innebär. Det gör det enklare att veta hur man ska bete sig om det ena eller andra inträffar, menar Dan Hasson.

Så även om det kan kännas onödigt att prata om jobbiga situationer innan de inträffat, är det bra med förberedelser. Då har man något att luta sig mot om de väl händer.

Enligt Dan Hasson händer det att olämpligt beteende på arbetsplatsen maskeras bakom på ytan positiva begrepp.

– Det kan kallas att man har ”högt till tak” eller att man ”bara är rak” när man har en rå eller hård jargong. Men det räcker att en enda person inte tycker att det är okej för att det ska bli ohållbart.

Av: Anna-Maria Stawreberg Foto: Pixabay, Shutterstock


På Socialförvaltningens mottagningsenhet i Sundbyberg har man infört så kallat succéfika. Och fått sjukfrånvaron att minska med 17 procent.

Varje fredag träffas medarbetarna för att över en fika berätta om veckans succéer, både egna och kollegans.

På kort tid började vänligheten sprida sig som en löpeld och snälla, berömmande lappar hamnade på skrivbord och peppande ord började höras på såväl succéfikat som i övriga sammanhang.

Källa: tidningen Vision

NUVARANDE Smitta ner ditt jobb med snällhet – fira snäll-på-jobbet-dagen!
NÄSTA Bokrecension: Pärlfarmen, Lugnet, Två hål i huvudet & ett mirakel