Renée Zellweger hoppade av karriären för att få tid att tänka. Nu gör hon comeback i filmen om Judy Garland, stjärnan som dog ensam och olycklig. Tyvärr har inte så mycket ändrats på 50 år, menar Renée. – Det är ingen hemlighet att en kvinnas värde alltid mäts i skönhet, säger hon som själv kritiserats hårt för sitt förändrade utseende.

Det är drygt 50 år sedan Judy Garland dog av en överdos sömntabletter. Det var hennes man, den femte i raden, Mickey Deans, som hittade henne. Efter ett liv i rampljuset hade hon dött ensam, på ett badrumsgolv i London.
Hon var 47.

Det var Hollywood som drev henne i döden, har man sagt. Hon hetsades till att uppträda, tvingades ta droger för att orka.

Det var då det, andra tider ni vet. Agenter och filmbolag styrde och ställde och stjärnorna hade ingenting att säga till om.

Men hur är det egentligen nu?

Har så himla mycket förändrats för dagens artister – hade Judys chanser varit bättre i dag?

– Man önskar ju det, säger Renée Zellweger, 50, i en intervju med det amerikanska månadsmagasinet ”Town and Country”. Men jag vet inte … titta på Amy Winehouse.
Hon syftar på den engelska sångerskan som dog 2011 av en överdos, bara 28 år gammal.

Även hon var hetsad att prestera, även när kroppen sa nej.

– Det är kanske inte samma krafter som styr, säger Renée. Men trycket på oss kvinnor kan fortfarande kännas kvävande. Vi har inte ens rätt att åldras!

garland_1219

Det blir ett femte äktenskap för Judy Garland, med musikern Mickey Deans.

Själv valde Renée hoppa av en av Hollywoods mest lysande karriärer och ta en paus, när trycket blev för mycket för henne. Rollen som Judy Garland är hennes stora comeback.

I filmen ”Judy” (svensk premiär den 11 oktober) får vi följa Judy Garlands sista månader, en tid då hon försöker blåsa liv i en karriär som sedan länge kantats av fiaskon och skandaler. Hennes röst håller inte längre vad affischerna lovar, nerverna sviker.

Men hon har inget val.

Efter ett liv i rampljuset, och en lysande karriär som inleddes när hon som 16-åring gjorde succé som Dorothy i ”Trollkarlen från Oz”, är hon helt utblottad.

Hon kan inte ens försörja sina två tonårsbarn, Joey och Lorna Luft. Äldsta dottern Liza Minelli är 23. En comeback i London är hennes enda chans.

– Menar ni att jag måste lämna mina barn (i USA, reds anm) för att kunna tjäna tillräckligt för att behålla dem? frågar hon, retoriskt, i ett av filmens sorgligaste ögonblick.

judith_garland_barnen

Foto: Copyright © 2019 BACKGRID UK

Judy Garlands nu medelålders barn har reagerat olika på filmen. Liza Minelli tar avstånd. Lorna Luft ser fram emot den.

Drogmissbruket som tog livet av Judy, började tidigt. Först var det piller för att orka, sedan piller för att kunna sova. I en bransch som föredrog långa och smala kvinnor introducerades bantningspiller. Först av mamman, sedan av agenter och producenter. Judy dög aldrig som hon var.

Precis som de flesta av oss visste Renée Zellweger inte särskilt mycket om stjärnans sista tid. Men när hon tackade ja till rollen, kunde hon snabbt relatera till trycket som Judy levde under. Pressen att presentera och vara publiken till lags. Hon hade själv upplevt det, och tomheten som följer.

År 2009 bestämde sig Renée för att ta en paus. Hon sålde sin gård utanför New York och strandvillan i Malibu och flyttade långt bort från filmstjärnelivet. Hon skrev, reste och vandrade; upptäckte sidor av sig själv hon aldrig hunnit fundera över.

Men när hon dök upp fem år senare på en modegala, med långt hår och oplockade ögonbryn kände fotograferna inte igen henne.

Hon såg så … annorlunda ut. Hade hon låtit opererat om hela ansiktet eller vad hade hänt? Drevet var snart i gång.

Kritiker och ”experter” vägde in hit och dit: Var det snyggt eller inte? Såg hon äldre eller yngre ut?

Man ifrågasatte till och med om artister som Renée hade rätt att förändra sig på det sättet? Hade de inte ett moraliskt ansvar mot sin publik?

”Det är ingen hemlighet att en kvinnas värde alltid mätts i skönhet”, skrev Renée som svar på kritiken i en mycket uppmärksammad krönika i Huffington Post. ”För smal, för tjock, ser lite gammal ut, snyggare som brunett, gropiga lår, ansiktslyftsfiasko, fula händer, fel skor, snett leende eller för kort klänning … ”

Skriverierna om den påhittade ögonoperationen spelades i och för sig ingen roll, menade Renée. Men det gjorde däremot diskussionen som följde, den om att acceptera sig själv som man är och inte falla offer för trycket i Hollywood, vilket hon menade att hon aktivt slogs emot.

– Så bra att jag ser annorlunda ut efter att ha vilat upp mig i några år, säger hon. Jag har haft tid att tänka på annat än mitt utseende, och kanske är det något vi skulle behöva, allihopa!

I nya filmen är förvandlingen total. Renée Zellweger fick lägga över två timmar i sminket för att bli så lik Judy som möjligt. Man använde proteser, kontaktlinser och peruker i förvandlingen.

Zellweger har också sagt att hon utvecklade stor ”empati och respekt” för Judy Garland under inspelningen

– Hon tvingades överleva i en tid då kvinnor inte kände att de hade makt över sina egna liv på det sätt som vi gör i dag. Det satte sig hos mig och jag hoppas att folk berörs av det på samma sätt som jag gjorde, säger hon.

Judy_garland1219_2

Jo, det är Renée Zellweger som sjunger i filmen.


Så blev Renée Judy

judithgarland_forvandling

Foto: Copyright © 2019 BACKGRID UK

Tio månader av sång och danslektioner och två timmar om dagen i sminklogen – både färgade kontaktlinser och lösnäsa ingick i sminkpaketet när Renée Zellweger förvandlades till en mycket porträttlik Judy Garland.

Hon hade en viss aning om hur tufft det skulle bli. Renée genomgick ett liknande träningsschema inför inspelningen av filmatiseringen av musikalen Chicago.

Men som hon poängterade i en intervju:

– Jag var några och trettio då, inte nära femtio!
Renée, som också var tvungen att gå ner i vikt för att likna den avmagrade stjärnan, har jämfört förberedelserna med ett träningsläger inför OS.

Och känslan av att lyckas som att sätta en tiopoängslandning i gymnastik.


Hollywood imponeras av totala förvandlingar

Inget imponerar på filmindustrin så mycket som totala förvandlingar:

hollywood_imponeras_sexkvinnor

  1. Glenn Close spelade en kvinna som levde som man i ”Albert Nobbs”, 2012.
  2. Cate Blanchett var en av sex skådespelare att gestalta Bob Dylan i filmen ”I am Not There” 2007.
  3. Nicole Kidman vann en Oscar som Virginia Woolf i ”Timmarna”, 2002.
  4. Meryl Streep var helt oigenkännlig som den engelska premiärministern Margaret Thatcher i ”Järnladyn”, 2011.
  5. Charlize Theron Oscars-belönades för rollen som den kvinnliga seriemördaren Aileen Wuornos i ”Monster”, 2003.
  6. Natalie Portman imponerade som Jackie Kennedy i ”Jackie”, 2016.

Av: Eva Nyqvist Foto: TT och Scanbox