Nej, du är ingen supermänniska (men du kan bli lycklig ändå)

Numera jämför du dig inte bara med grannarna – utan med en hel värld i de sociala medierna ... Och din hjärna skapar en perfekt människa du aldrig kan konkurrera med. Så lägg ner insta-kampen och må mycket bättre. Här är 7 skäl till varför vi blir mer missnöjda av sociala medier och 6 tips på hur vi kan bli mer nöjda med våra operfekta liv.

7 skäl till att vi kan bli mer missnöjda av sociala medier

supermanniska_10719

  1. Jämförelsestress ökar. Vi har oändliga möjligheter att jämför oss. Mer än 1,7 miljarder människor som kanske är bättre på att träna eller göra karriär eller har snyggare hem.
  2. Stressen smittar. Andras negativa uppdateringar smittar, visar bland annat en stor amerikansk studie. Även om vi inte känner personen, påverkas vi negativt.
  3. FOMO. Eller Fear Of Missing Out, en rädsla för att missa något. Du känner att du måste kolla dina uppdateringar så du inte missar något. Skapar oro och stress.
  4. Får sämre återhämtning. I stället för att ta en paus och tänka på ingenting, kollar du om dina vänner har lajkat din senaste bild … Och i stället för återhämtning blir det en ny stresspeak.
  5. Du vill ha klick-kickar. Lajkberoende är än så länge ingen diagnos, men studie på studie visar hur beroendeframkallande sociala medier kan vara. Facebook och Instagram är designat för att du ska få kickar (lajks) – kickar som skapar sug efter mer.
  6. Ytliga relationer. Att kolla uppdateringar kan ge en känsla av kontakt, men det är en ytlig kontakt. IRL-umgänge ger ett djup, du får andra perspektiv, bättre bild av verkligheten – din och andras.
  7. Allt handlar om image. Om du fokuserar mycket på yta och det yttre, är det lätt att glömma bort det inre. Det är lätt att bli besatt av att lägga upp en snygg bild av sig själv (det gör ju alla andra).

Och 6 sätt att bli mer nöjd med sitt operfekta liv

  1. Inse att det inte är på riktigt. Nej, de bilder kändisar och bekanta lägger ut berättar inte hela sanningen. De visar upp en utvald liten flisa av deras verkligheter. Gärna snygg och glamorös.
  2. Tänk inspiration – inte avundsjuka. Så ännu en kompis som börjat träna. Kan du kanske se det som inspiration? I stället för att bli avundsjuk.
  3. Var uppmärksam på vilka känslor som väcks. Sluta följa personer vars inlägg du mår dåligt av. Eller ta en sociala medierpaus. Bestäm dig för att ransonera, till exempel genom att bara kolla sociala medier ett par gånger per dag.
  4. Sätt upp realistiska mål. Det kanske inte är proffsatleter som har oändlig tid att tillbringa på gymmet som är bäst att jämföra sig med. Och vill du satsa på en ny karriär – jämför dig inte enbart med dem som lyckas bäst.
  5. Logga ut en stund. Vissa dagar kan vi vara känsligare än andra, respektera dig själv och ta en Facebook- och Instapaus.
  6. Vad lägger du ut själv? Att hela tiden jobba med sitt varumärke, bilden av sig själv – hur får det dig att må? Och hur tror du det påverkar andra? Hur viktigt är det att du är snygg, att det ser perfekt ut, att du bara lägger ut det som är underbart.

Varför luras hjärnan? – Experten svarar!

sisselanutley_supermanniska_0719
Sissela Nutley, som har forskat på hjärnans utveckling och formbarhet, och precis har kommit ut med boken Distraherad – hjärnan, skärmen och krafterna bakom.

Vi ser bilder av lyckade människor, lyckade liv … Varför har vi så svårt att förstå att det bara är just ”bilder”, detaljer ur verkligheten? 

– Hjärnan använder synen som ett av de snabbaste sätten att uppfatta omgivningen. Det, tillsammans med våra primära behov av att få vara en del av en grupp, gör att vi blixtsnabbt gör bedömningar om andra människors rankning jämfört med vår egen i den här upplevda ”gruppen”.

– Studier visar till exempel att manipulation av bilder på en själv skapar en stark känslomässig reaktion i hjärnan – även när man vet att bilderna är photoshoppade. Vi tror alltså i stor utsträckning på det vi ser, även om vi vet att det är falskt.

Hur lär vi oss hantera det när hjärnan lurar oss, med jämförelser som är helt orealistiska? 

– Ett sätt skulle vara att reglera vad man får och inte får göra med bilder. Till exempel måste man i Frankrike numera märka photoshoppade bilder. Vilket tyvärr inte hjälper eftersom vi reagerar ändå.

– Alternativt behöver vi hitta sätt att skifta fokus i samhället från utseendefixering till att framhäva andra faktorer som är viktiga för framgång. Men oavsett samhällsperspektiv, är bästa strategin för individen att stärka sin självkänsla, acceptera sig för den man är – och fokusera på det man har att vara tacksam för i livet.

Av: Eva Gussarsson