Starta hösten som en ny människa – med ordning och reda och en plan för allting. Här får du tips för ett listigare liv av en psykolog och två Tara-medarbetare. Börja med att sätta målen så lågt att du kan känna dig duktig.

I sommar är det en perfekt tid att fundera över hur du vill vara under det kommande året. Vad vill du att viktiga personer i ditt liv ska säga om dig vid nyår? Att dina barn har känt att du funnits för dem? Att din gamla mamma tycker att du hjälpt henne mycket? Att ditt äktenskap har fått den där extra tiden, närheten och samvaron? Eller att du varit en stöttande och drivande kollega på jobbet?

Den som ställer frågorna är Oskar Henrikson, legitimerad psykolog som arbetar med ledarskaps- och organisationsutveckling. Han har själv experimenterat mycket med sina egna vanor och menar att grunden för all beteendeförändring är att ha låga trösklar.

Som när han var på yogaresa med en vän och ville fortsätta det goda beteendet hemma. Men att yoga fem timmar per dag var ju omöjligt.

– Ett centralt knep är att börja förändringen i liten skala. Det klassiska misstaget med alla de storstilade planerna är att vi gör det för stort. Och då misslyckas vi. När vi inte får belöningen av att känna oss duktiga ger vi upp.

– Så jag bestämde att jag var duktig om jag gjorde en yogapose varje morgon, vilket tog mindre än tio sekunder. När jag klarade det började jag överprestera och snart blev det fem minuter yoga varje morgon, sedan 15 minuter och så småningom en halvtimme.

Oskar Henrikson menar att det gäller att sätta upp mål för sig själv, speciellt när det handlar om att planera sitt liv som kanske är överfyllt av måsten och krav.

I slutet av förra året ska du kunna stå för de val och prioriteringar du gjort. Säga till mamma att barnen behövt dig så mycket att du faktiskt inte hunnit hjälpa henne så ofta som du egentligen velat. Men att det är prioriteringen du gjort.

Med utgångspunkt från årets prioriteringar kan du sedan bryta ner dem i konkreta mål som ”Bättre balans mellan jobb och fritid” kan till exempel konkretiseras till att gå hem från jobbet klockan fem varje dag.

– Hitta det lilla steget, säger Oskar Henrikson. Att göra en enda yogaövning, ringa mamma varje vecka eller gå de tiotusen stegen.

– Du måste också prioritera bland dina årsmål, fortsätter han. Rangordna dem så du vet vad som faktiskt är viktigast för dig. Ha den listan framför dig, i kalendern eller datorn, så du kan titta på den och veta ifall du ska jobba över en kväll eller åka hem till din mamma.

Det är viktigt med mål som går att uppfylla, som ger dig belöningen av att känna dig duktig. De ska samtidigt vara en realistisk väg mot de större årsmålen.

– Att ta hand om dig själv och din egen hälsa ska alltid ligga högt på listan.

Oskar Henrikson har själv sin årslista ständigt aktuell. Han tittar på den varje dag innan han planerar sin arbetsdag. I datorn har han ett att-göra-program där han varje lägger ”Dagens tre viktigaste” enligt devisen ”Litet med viktigt”.

– Om jag gjort de tre sakerna när dagen är slut kan jag känna mig duktig. Det räcker gott och jag får klappa mig själv på axeln.

Men i datorn finns också en bonuslista med saker som inte är lika viktiga men som också behöver göras så småningom. Hinner han med något från den listan är det bonuspoäng.

– Jag försöker varje dag prioritera bland alla måsten. Vad är viktigt för mig i år? Mycket stress kommer av att man ägnar tid åt oviktiga, oprioriterade saker. Eller av att man inte tagit ett beslut om att man inte hinner med allt.

Oskar Henrikson har också startat det psykologiska gymmet Habitud (habitud.se) där vem som helst kan logga in och gratis få olika träningstips. En favorit är ”rolighetslistan” som handlar om att man ska göra sin att-göra-lista i rolighetsordning. Börja med de trista uppgifterna, så blir det roligasre ju mer du fått avklarat.

Av: Kerstin Särneö