Planering är Jenny Fagerlunds livlina, men hon blir lätt en smula överambitiös.

listproffs_2_del3_1019

Foto: Ann Jonasson

Jenny Fagerlund
Ålder: 40.
Familj: Man, fyra barn och en hund.
Bor: Stockholm.
Gör: Författare och journalist.
Bästa list-tipset: Prioritera! Bestäm dig för vad som är viktigast under en dag och var förlåtande mot dig själv om det inte alltid går som planerat.


Jag är en sådan som planerar. Mycket. Jag skriver gärna långa och detaljerade listor. Ibland är de till och med uppdelade på exakta klockslag men oftast har jag bara nedskrivet vad som ska hinnas med under en viss dag.

För att ha bra kol på vad som ska göras använder jag appen ”Anteckningar” i min mobil. Eftersom min dator och mobil är synkade med varandra spelar det ingen roll var jag befinner mig, jag har hela tiden koll.

Sedan måste jag erkänna att jag nog är lite väl överambitiös ibland och kanske inte alltid helt realistiskt.

Ganska ofta får jag planera om, flytta på saker och ändra. Jag skulle helt klart behöva bli bättre på att prioritera och även lägga in tid för oväntade händelser.

En sak är i alla fall säkert. Jag klarar mig inte utan mina listor. Jag behöver ha koll på event, frilansartiklar, manusdeadliner, barnens aktiviteter, mina egna aktiviteter med mera. Annars riskerar jag att glömma bort hälften. Finns det inte i min kalender eller i min planering, ja, då blir det heller inte gjort.

  1. Digitalt eller analogt? Jag har mina listor i appen ”Anteckningar” på datorn och mobilen. Då kan jag stryka, flytta om och anpassa allt eftersom. Andra gillar listor i pappersformat men för mig skulle det innebära så mycket strykningar och kladd att jag till slut inte skulle veta vad jag skulle göra.Däremot vill jag ha en papperskalender. Här planerar jag längre fram än en vecka och får bra översikt över vad som är på gång. Jag avskyr digitala kalendrar. De ger ingen bra översikt, och gör mig bara förvirrad. Nej, en rejäl papperskalender som jag tittar i så fort jag får en förfrågan eller ska boka in något, hjälper mig enormt.
  2. Stryk kontinuerligt. Stryk eller ta bort punkterna på listan allt eftersom de blir gjorda. Jag sparar aldrig vad jag har gjort och det är en skön känsla att se att-göra-listan krympa allt eftersom dagen och veckan går.
  3. Var realistiskt. Hur lång tid räknar du med att en uppgift ska ta? Lägg på lite mer tid. Sätt även av tid för oförutsedda händelser. Det gör att man slipper bli stressad.
  4. Prioritera. Dela upp uppgifterna i det som bara måste genomföras just nu och det som kan vänta. Var snäll mot dig själv om det inte alltid blir som du har tänkt dig.
  5. Sätt upp mål och delmål. Att ha delmål och kanske ge sig själv små belöningar gör jobbet så mycket roligare. När jag planerar mitt manusskrivande har jag dagsmål och veckomål.Mina manus brukar sluta på runt 75 000 – 80 000 ord. Om jag enbart skulle ha slutresultatet som mål skulle arbetet kännas oöverstigligt. Men om jag planerar in att jag ska skriva 1500 ord per dag känns arbetet genast mycket lättare.
  6. Splittra dig inte. Gör en sak i taget och stäng av störande moment som mobil och sociala medier när du tar dig an en uppgift. Då slipper man ödsla onödig energi på fel saker och känner sig inte splittrad.

Av: Jenny Fagerlund Foto: Ann Jonasson