Kerstin Särneö måste ha överblick, och då är det analoga listor som gäller.

listjobbKerstin_1019

Foto: Marianne Ovesen

Kerstin Särneö
Ålder: 62.
Bor: Göteborg.
Gör: Taras bokrecensent, journalist och lärare.
Bästa list-tipset: Planera med luft.

På min 40-årsdag kallade en av mina närmaste vänner mig för strukturfascist. Och han menade det kärleksfullt. Jag tror det berodde på det listor jag skickade honom innan han och jag med våra respektive barn skulle åka till Legoland på bilsemester. Han återhämtade sig aldrig.

Men utan listor och papperskalender stannar mitt liv. Det har blivit tydligare med åren. Förr kunde jag hålla både fem och tio saker i luften och allt landade på rätt ställe.

När jag hade ett stressigt chefsjobb på universitetet kunde jag ofta vakna i vargtimmen med huvudet snurrande av ärenden jag inte fick glömma. Min lösning (detta var före smartphonens tid) var att vackla upp, ringa min arbetstelefon på jobbet blinkade för inkommit meddelande klockan 03:48, innan jag lyssnat av min egen röst. Och sakerna blev gjorda.

Här hemma har vi dock två helt olika temperament när det gäller planering. Medan jag alltid vill ha framförhållning, helst flera månader i förväg, blir min fru bara stressad av mina listor. Hon vill göra saker spontant och om något glöms bort är det inte hela världen.

Vi har lärt oss hantera olikheterna genom att båda anpassa oss. Jag behåller de flesta listorna inne på mitt arbetsrum så hon slipper se dem. Och hon lyssnar med en ängels tålamod när jag vid middagsbordet nästan varje dag slänger ur mig: ”Vi måste göra en plan!”

Kerstin Särneös 6 bästa list-tips

  1. Allt på papper: Jag erkänner att jag är en dinosaurie! Planering måste ske analogt, på papper, både när det är listor över saker som ska göras och kalendrar. Det är enda sättet att få överblick.Fråga en digital väninna vad hon ska göra om tre veckor och hon försvinner bort i ett fingerfumlande med telefonen. Ett frenetiskt skrollande och klickande mellan olika datum.Nej, inget går upp mot en gammaldags kalender, med en vecka eller en månad synlig i taget. Eller en papperslapp där du skrivit ner allt som ska göras i punktform. Lyckan när du kan dra ett tjockt streck över varje avklarad sak, är enorm.
  2. Aktualitetslistan: En lista ligger precis bredvid datorn med saker som ska göras de närmaste dagarna. Halv- och helakuta saker som att ringa vårdcentralen, förbereda en föreläsning eller skriva ut en bokrecension.Ett kollegieblock i storlek A5 är perfekt, med större block blir listan för lång och riskerar att svämmas över av ärenden du kanske borde göra men aldrig kommer att hinna. Som att rensa lådorna på vinden. Sådant hör inte hemma på aktualitetslistan.Varje sak som är avklarad stryks och när listan mest består av breda streck på pappret är det dags att vända blad. Ny sida med ”GÖRA” överst och så för jag över de resterande sakerna jag inte hunnit med till nya listan.Aktualitetslistan får inte bli kluddig och helst inte ha en massa skrivet på. Se till att ha ett annat block till hands att skriva ner snabba anteckningar i.
  3. Längre-fram-listan. Ett A4-block i hörnet på mitt skrivbord innehåller listan över saker som måste göras på sikt. Som att planera för nästa författarintervju, kontakta rörläggaren som ska byta några kranar i fritidshuset, besiktiga det nybyggda cykelstället, köpa ett presentkort på NK nästa gång jag är på stan och att säga upp den fasta telefonen.Så småningom förs de flesta ärendena över till aktualitetslistan och blir gjorda. Men vissa punkter tycks dömda till ett evigt limbo i längre-fram-listan (Att säga upp den fasta telefonen har stått där i över ett år, vilket kostat 3780 kronor trots att numret aldrig används!).
  4. Skaffa gratis kalendrar. Hämta hem olika almanackor och kalendrar gratis från hemsidan blankettbanken.se Min favorit, som alltid hänger på den antikt analoga anslagstavlan framför skrivbordet, är ”Året på ett A4”.Den ger en enorm överblick över hela året, med varje vecka tydligt markerad. Där fyller jag i planerade resor och större uppdrag. Ibland när jag går in i en period med extra mycket arbete, lägger jag samman några av månaderna av Blankettbankens ”Kalendermånad” och skriver ut. Jag får då en total överblick över fyra eller åtta veckor.Med överstrykningspennor i olika färger markerar jag tydligt vilka dagar som behöver ägnas åt olika uppdrag och kan omedelbart se om alla deadliner och arbetsflödet kommer att fungera. Hinner jag?
  5. Planera med luft. Planera alltid in luft och ha marginal. Ingen vecka får från start ha fulla arbetsdagar måndag till fredag. Det ska alltid finnas utrymme för oförutsedda moment, som en snöstorm, ett akut tandläkarbesök eller en sjuk gammal mamma som måste ha sällskap till vårdcentralen.På samma sätt är helgerna heliga när jag lägger min grundplanering. Omständigheter kan leda till långa sittningar vid datorn både lördagar och söndagar, men de dagarna ska aldrig vara uppbokade från start.
  6. Förlåtelsen. Älska dig själv också när du inte hinner med det du skulle. Det är ingen panik, du kan alltid börja om med en ny lista och efterhand kunna stryka det som blir gjort. Ett nytt tomt papper bär förlåtelsens signum, allt är återigen möjligt och görbart.Av: Kerstin Särneö