Yogapassion med Malin Berghagen

Malin Berghagen, yogalärare, författare och föreläsare, lever helt och fullt genom yogan. I sin nya bok berättar hon om hur hon gjort sig av med gamla vanor och mönster och låter yogan genomsyra allt i vardagen. Här är några viktiga pelare i hennes nya liv.

Yugen

”Det japanska ordet yugen betyder ungefär ’behåll mystiken’.

Yugen är särskilt påtagligt i naturen. När vi är utomhus kan vi fyllas av hur vackert allt är. Men vi frågar oss inte varför naturen ser ut som den gör. Mitt i allt det frodiga på ett träd kan det finnas en vissen gren som bara stärker känslan av perfektion. För det är, för mig, i det operfekta som det perfekta ligger. Naturen försöker verkligen lära oss det.

Naturen är också en ypperlig plats för meditation. Att träna på att bara betrakta allt du ser, utan någon värdering eller tanke. Bara var i yugen. Njut av mysteriet i sig och att solens ljus mellan grenarna skapar de vackraste skuggorna.”

Naturens apotek

”Så länge jag kan minnas har jag använt olika örter för att läka min kropp. Tidigt på morgonen, medan daggen fortfarande vilat på bladen och örterna varit laddade med sin fulla kraft, gick jag upp för att skörda dem. Sedan torkade jag dem stilla i ett mörkt skafferi. Jag har bryggt te på nässla, maskrosrot och björkblad vid problem med njurvägarna. Jag har suttit över en hink med blötlagd persiljerot vid urinvägsinfektion. Jag har kokat timjan vid hosta, och en kopp med mynta, kamomill, lavendel och salvia är ett måste när jag behöver en riktigt god natts sömn.”

Ta en grön dag

”Min erfarenhet är att allt som är grönt är som magi för kroppen. Så fort jag haft några dagar med för mycket socker eller sämre mat brukar jag köra en fyradagarskur på massor av grönt.

Kroppen får en chans att göra sig av med sådant som den inte mår bra av och du får en skön nystart.

Ät inga sädesslag eller mjölkprodukter under kuren – inte ens mjölk från get eller får. Stoppa heller inte i dig en massa frukt. Frukten ska bara vara som en lätt smakförhöjning och för att göra bukspottkörteln glad, så att den kan underlätta matsmältningen. Jag försöker ha fyra helgröna dagar varje månad. Om det känns tufft kan du satsa på en dag i stället. En är bättre än ingen alls!”

 

Fler tips och tankar från Malin hittar du i Tara nr 3 2015!