Vego kickstart – Ulrikas bästa tips för att lyckas

Att äta vegetarisk lågkolhydratkost kan ibland ställa till bekymmer. Eftersom protein är basen i både GI-metoden, LCHF, Atkins och Stenålderskost så måste man hitta bra alternativ om man plockar bort kött, fisk och fågel. Här är Ulrika Davidssons bästa tips.

ulrikadavidsson

Så här kan du laga vegetariskt och kolhydratssnålt:

Låt den gröna maten ta största platsen på tallriken! Servera rikligt med olika sorters grönsaker som mättar bra, som broccoli, blomkål, vitkål, squash, aubergine, fänkål och haricots verts.

Rotfrukter innehåller kolhydrater men de är långsamma om du äter dem al dente – rosta därför morötter, rödbetor, sötpotatis, selleri och kålrötter i ugnen.

Tänk på att raw food stannar längre i magsäcken och därmed mättar bättre. Servera därför råkost till maten. Riv morötter, strimla vitkål och ät blomkål och broccoli okokta.

Soppor mättar mer än du tror! Det blir en stor mängd grönsaker i en soppa som tar lång tid för magsäcken att bryta ner. En favorit är min egen tomatsoppa som jag lägger pestomarinerad mozzarella i, eller spenatsoppa med hackat ägg, både mozzarella och ägg är bra proteiner.

För mer mättnad och mer protein kan du toppa sallader och grönsaker med fetaost, getost, halloumi, nötter och frön.

De bästa vegetariska proteinkällorna som är kolhydratsnåla är: nötter, frön, ostar, alger, sjögräsnudlar samt tofu och ägg.

Följer du en mer tillåtande lågkolhydratsplan som till exempel GI-metoden, kan du laga mat med linser, bönor, quinoa, havrekärnor och bovete som alla är fantastiska proteinkällor och goda att göra matiga sallader på.

Tyvärr innehåller dessa livsmedel för mycket kolhydrater för en LCHF-kostplan.

Tänk på att fett mättar bra – servera därför gärna oliver, avocado, nötter, frön och olja till maten. Gör egen pesto, tapenade, aioli eller en krämig dressing på majonäs – då håller du dig mätt länge, och blodsockret hålls på en jämn nivå.

Omslag 1-17.indd

Läs mer om Ulrika Davidssons tips på en vego kick-start, plus en mängd härliga vegetariska recept i nya numret av Tara.

Av: Ulrika Davidsson Foto: Ulrika Pousette