Sov mer & stressa mindre – gå ner i vikt!

”Kortisolet som finns i kroppen när vi stressar eller sover för lite ger ökad fettinlagring på magen. Därför bör vi se över hela vår livsstil, inte bara matvanorna när vi vill gå ner i vikt,” berättar Anna Sparre som är kostrådgivare.

Frukt

Att må bra handlar om helheten. Om sömn, relationer, mat, hälsa och motion. Kosten är en viktig del, men långt ifrån allt. Vad vi ska göra för att må bra och gå ner i vikt har många en del kunskap om. Men skulle det vara så enkelt att följa vårt sunda förnuft hade alla människor haft sin idealvikt i ett harmoniskt liv, fullt av träningsendorfiner i kroppen!

Det är oftast här utmaningen ligger. Hur ska jag lyckas? Med ett liv fullt av krav från olika håll, mitt uppe i ett livspussel som ska gå ihop. Hur ska jag orka ta tag i livet då?

– Det är här jag som kostrådgivare kommer in. Jag utgår från personens egna förutsättningar och ger individuella råd, säger Anna Sparre.
– Använd kosten som ett verktyg för att orka ta tag i övriga bitar i livet. En kost som påverkar kroppens hormoner på rätt sätt håller dig mätt länge, ger dig ett bra humör och mycket livskraft!

Anna Sparre ute och springer

”Undvik kaloridieter och satsa istället på riktig mat och regelbunden träning!”

 

För att lyckas ändra någon del i livet måste du se till helheten och inte bara angripa den del du vill förändra. Anna förklarar:
– Om du vill gå ner i vikt bör du ändra dina kostvanor, men det är också viktigt att sova ordentligt. Och att ta det lugnt, inte stressa. Då får du energi och ork för träning som är väldigt avstressande, minskar risken för många sjukdomar och förbättrar din ämnesomsättning. Kroppen är komplex och vi måste ta hänsyn till helheten. För att må som bäst behöver du se över hela din livsstil.

– Den där lilla kulan på magen och runda kinderna beror på stress snarare än ett överintag av mat. Det är lättast för kroppen att lagra det där och beror på att kortisolhalten ökar vid stresspåslag, sömnbrist eller felaktig mat som rubbar kroppens balans. Kortisol är ett hormon som stimulerar kroppen att göra sig redo för nödsituationer. Då frisätts energi genom bl.a. muskelnedbrytning. När man sedan inte använder energin utan stressar vidare framför datorskärmen så lagras energin in igen, ofta som bukfett.

Fiskfena och bär

5 råd för att må bra!

  1. Ät ordentligt. Använd riktiga produkter, välj t ex bort margarin. Och ät mer fett och mindre kolhydrater.
  2. Sov en timma extra per natt.
  3. Träna. Det viktigaste är att du tränar regelbundet, med kvalitet.
  4. Varva ner. Kroppen behöver återhämtning emellanåt.
  5. Gör rätt matval. Välj bort pommes och pasta, välj fet fisk och mycket grönsaker. Hellre en riktig restaurang än en snabbmatkedja. Lär sig att välja från hotellbuffén.

 

När du hittat balans i ditt liv och lyckas göra rätt kostval går du inte bara ner i vikt. Du får mer ork och undviker i många fall att bli sjuk.

– Hade jag haft den kunskap jag har idag hade jag hållt mig betydligt friskare under min tid som professionell kitesurfare, bara genom att äta bättre, konstaterar Anna Sparre.

Porträttbild av Anna Sparre

 

Fakta om Anna Sparre

Ålder: 30 år
Bor: Malmö
Familj: Sambon Christian Dittrich
Gör: Kostrådgivare och hälsocoach.
Aktuell: Med nystartade kost- och hälsokurser. 

Läs mer på 4Health.se