K-beauty – 10 steg till ditt nya skönhetsliv

Det är nästan för bra för att var sant. Högteknolgiskt, men ändå naturligt. Supereffektivt, men ändå billigt. Inte konstigt att skönhetsprodukter från Sydkorea tagit världen med storm. Tara lär dig allt om fenomenet k-beauty.

 

10 steg till din nya skönhetsritual

En typisk sydkoreansk hudvårdrutin består av tio steg. En bra tumregel är att börja med den lättaste konsistensen och fortsätta med tjockare konsistenser för att på så sätt låsa in fukt och näring i huden.

  1. Oljetvätt. Tar effektivt bort makeup, föroreningar och annan smuts i ansiktet.
  2. Vattenbaserad tvätt. Tvättar bort vattenbaserad smuts som olja har svårt att få bort.
  3. Peeling. En mild peeling två-tre gånger i veckan boostar cellförnyelsen, öppnar upp tilltäppta porer och tar bort blockerande döda hudceller. På så sätt verkar dina hudvårdsprodukter ännu bättre.
  4. Toner. Ett ansiktsvatten som låser in fukt i huden efter tvätten och som ska klappas in i huden med hjälp av handflatorna. Den rengör inte bara huden utan återställer också pH-balansen, bidrar med näring och mjukgör huden.
  5. Essens. Återfuktar huden ytterligare och verkar förberedande för ditt serum.
  6. Serum. Ett serum innehåller koncentrerade aktiva ingredienser som kan skräddarsys efter hudtillstånd, oavsett om du är ute efter fukt, en jämnare hudton eller mindre fina linjer.
  7. Arkmask. En ansiktsmask, ofta av bomull eller cellulosa, som är indränkt i ett vårdande serum. Eftersom masken ska ligga på i 10-20 minuter avdunstar den inte på huden utan de aktiva ingredienserna slussas djupt ner i hudlagren.
  8. Ögoncrème. Eftersom huden kring ögonen är extra tunn behöver den en egen vårdande crème med lättare konsistens.
  9. Fuktcrème. En ansiktscrème skapar en barriär på din hudyta och låser in fukt och andra nyttiga ingredienser från de tidigare stegen i rutinen.
  10. Solskyddsfaktor. Ett måste för att skydda från solens farliga strålar och motverka för tidiga ålderstecken såsom fina linjer och hyperpigmentering.

Hade du inte heller någon direkt koll på Sydkorea innan vinter-OS?

Du är inte ensam.

Den lilla republiken, drygt lika stort som halva Norrland, nämns sällan eller aldrig i nyhetssammanhang, såvida det inte är i samband med grannen Nordkorea.

I hudvårdssammanhang är det dock en helt annan femma. De senaste åren har Sydkorea och huvudstaden Seoul intagit tronen som världens mest inflytelserika plats i skönhetsvärlden, både vad gäller produkter, ingredienser och innovationer.

Sydkoreansk hudvård, som brukar gå under namnet k-beauty, har blivit en enorm succé i både Asien och i västvärlden.

Vad är då grejen med detta skönhetskoncept??

– När det gäller k-beauty finns det få andra produkter som ens kommer i närheten vad gäller innehåll, innovationer och pris. Det är en fantastisk kombination, säger Catherine Westerberg Wigzell som är affärsområdeschef inom skönhet på varuhuskedjan Åhléns.

Idag är skönhetsprodukter Sydkoreas tredje största export, en så pass viktig inkomstkälla att staten till och med går och in och bidrar med pengar till både forskning, fabriker och tillverkning i hopp om att succén ska växa sig ännu större.

Denna subventionering innebär att nya ingrediens- och teknikupptäckter lättare kan forskas fram, samtidigt som priserna kan hållas nere.

Konsumenterna får helt enkelt grundligt framforskad och effektiv hudvård till ett billigare pris. Det brukar till och med sägas att sydkoreansk hudvård ligger 10-20 år före den europeiska industrin.

– Seoul är ett riktigt skönhetsmecka och fullt av skönhetsbutiker, så det är lätt att bli inspirerad. Butikspersonalen tycker om att dela ut gratisprover och eftersom produkterna också är väldigt prisvärda går det att köpa flera utan att det svider alltför mycket i plånboken, säger Cecilia Ortmark Söder som är distributör för k-beauty och grundare av e-butiken Glowid.se.

Att ha en felfri och porslinsliknande hud som inte behöver täckas med makeup är en stor statussymbol i Sydkorea.

Sydkoreaner har också sedan urminnes tider varit måna om att ta hand om sin hälsa och sin hud i synnerhet. Det är ett traditionellt synsätt som innebär att både kvinnor och män varje morgon och kväll noga smörjer in sina ansikten enligt en hudvårdsrutin som består av 10-12 steg.

Först rengörs huden i två steg, sedan ska den exfolieras. Därefter appliceras flera olika lager fukt med hjälp av bland annat essens, serum och arkmask. Hela rutinen avslutas med en ögoncrème, dag- eller nattcrème och solskydd.

– Sydkoreaner tar sig tid för sin hud. De ser på hudvård som en viktig investering inför framtiden, ungefär som vi västerlänningar ser på träning, säger Cecilia Ortmark Söder.

Erika Zapata, grundare av skönhetsdistributören Amla Beauty, medger att den sydkoreanska hudvårdsrutinen kan låta ganska komplicerad för oss svenskar men att det inte behöver vara så krångligt som det låter.

– Alla stegen behöver inte följas både morgon och kväll. Jag brukar också hävda att du sparar in mängder med tid när du har fått din fina porslinshy och inte behöver sminka dig lika mycket, säger Erika Zapata.

K-beauty är inte bara känt för att hålla hög standard till rimliga priser, också de för oss lite främmande ingredienslistorna brukar få många att höja på ögonbrynen. Eller vad sägs om chagasvampar, bigift, snigelextrakt och björksav, för att nämna några?

Anledningen till de för oss så spektakulära ämnena är en mix av den sydkoreanska kulturen och de högteknologiska hudvårdslaboratorierna.

Både björksav och chagasvamp är rika på vitaminer och mineraler och är traditionella ingredienser som ätits och druckits under flera generationer för att få bättre hälsa.

I hudvård ska de bland annat kunna återfukta på djupet och ge en jämnare hudton. Snigelextrakt innehåller proteiner, elastiner, hyaluronsyra och olika peptider som kan hjälpa hudens naturliga cellförnyelse.

– Sydkoreanska produkter innehåller ingredienser som är effektiva, samtidigt som de är snälla mot din hud. Här i västvärlden drar vi hellre på med det tunga artilleriet som starka syror när vi känner att huden börjar se tråkig och trött ut, säger Erika Zapata.

Det är den klassiska dubbelrengöringen av olja och vatten efterföljt av vårdande toner och essens som kärnan i k-beauty.

– Har du problem med tilltäppta porer och orenheter så kommer en rengöringsolja att förändra ditt liv. Har du inga direkta hudproblem så är en essens en bra start. Den ger inte bara din hud ett extra lager luft utan motverkar också ålderstecken och pigmenteringar, säger Erika Zapata.

Att den rigorösa hudvårdsrutinen innefattar oändligt mycket fler steg och produkter än vad vi är vana vid här i västvärlden innebär onekligen en ännu större marknad för tillverkarna.

Konkurrensen mellan de inhemska märkena är också stenhård. Sydkoreanerna är dessutom kräsna konsumenter som bara vill ha det allra bästa. Håller inte en produkt måttet försvinner den snart ifrån butikshyllorna.

– Något jag gillar med k-beauty är att du inte behöver använda endast ett speciellt märke för hela din rutin, du kan med fördel blanda olika produkter för att skräddarsy din hårvård. Här i väst får vi ofta höra att vi måste hålla oss till produkter ifrån ett och samma märke ifall huden ska må bra, något som ofta brukar kosta en mindre förmögenhet, säger Cecilia Ortmark Söder.

Den första k-beauty-produkten kom till Sverige 2011 och var en bb-crème signerad Garnier. I dag har även västerländska skönhetsföretag som Yves Saint Laurent, Biotherm, Dior och Chanel valt att lansera sina egna varianter av k-beauty.

– Vi tror att det en trend som är här för att stanna och vi kommer fortsätta att satsa stort. Personligen tror jag inte att det stora genomslaget har skett ännu men det kommer. K-beauty har en enorm bredd med priser som passar alla, säger Cathrine Westerberg Wigzell.

Nyfiken att testa?

– Är du nybörjade inom k-beauty är ett hett tips att börja med en arkmask. De är enkla att använda och går att anpassa efter dina behov, oavsett om du har orenheter eller behöver fukt. De är fantastiska! säger Cecilia Ortmark Söder.


FAKTA
En sydkoreansk kvinna spenderar dubbelt så mycket pengar på sin hudvård som en amerikansk kvinna.

Exporten av K-beauty har ökat med omkring 40 procent varje år de senaste fem åren, där Kina är den största kunden.

År 2011 fanns det 1200 sydkoreanska skönhetsmärken, idag är siffran uppe i 9000.


Oljebaserad ansiktsrengöring som rengör, återfuktar och skyddar med vegetabiliska oljor. Klairs Gentle black deep cleansing oil, 359 kr/150 ml.

Pressat serum med ett högt innehåll av den trendiga chagasvampen, vilken återfuktar huden, jämnar ut hudtonen och ger näring. Blithe Pressed serum Tundra chaga, 510 kr/50 ml.

Rengöringsgel som löddrar i kontakt med vatten och som rengör huden på djupet med hjälp av 33 olika marina växter. Cremorlab Marine algae cleanser, 299kr/150 ml.

Geltoner med fem olika typer av hyaluronsyra som återfuktar, lugnar och ger en klarare hudton. Leegeehaam Grow hyal b5 toner, 289 kr/120 ml.

Ansiktsrengöring med c-vitamin-rika örter som lugnar, renar och återfuktar. Belief Creamy cleansing foam moist, 265 kr/160 ml.

Nattmask med lavendel, rosmarin och niacinamide som verkar uppklarande på pigmenteringar. Tony moly Panda’s dream white sleeping pack, 165 kr/50 g.

Hårinpackning som ska verka över natten med närande och reparerande egenskaper. Sephora Hair sleeping mask Coconut, 59 kr/30 ml.

Essens med en hög halt av bland annat snigelextrakt, vilken ska lindra inflammationer, stimulera cellförnyelsen och dämpa ålderstecken. Benton Snail bee high content essence, 330 kr/60 ml.

Arkmask i gummi som ska återfukta på djupet med hjälp av hyaluronsyra och alger. Dr Jart+ Rubber mask Hydration lover, 115 kr.

Av: Therése Hallberg Foto: IBL/Shutterstock

NUVARANDE K-beauty – 10 steg till ditt nya skönhetsliv
NÄSTA Bästa träningen för sommarfötterna – stå på tå!