Skippa paniken

Nu är det fokus på hälsa, kost och kondition efter jul- och nyårshelgerna. Många försöker få igång sitt ”nya liv” och beach 2011 ligger inte långt bort, men det finns all anledning att skippa paniken.

Det är mer fokus på hälsa, kost och kondition veckorna efter jul- och nyårshelgerna än någonsin annars. Möjligen toppas intresset i juni när vi får någon slags panik över att visa oss på badstranden.

Tittar man på bokbutiker på nätet toppas listor av just böcker om kost och hälsa. På t.ex. Bokus.se ligger på deras topp-10-lista hela 7 böcker om kost och hälsa. Vi slog en signal till Martin Brunnberg som är näringsfysiolog, och ställde några frågor. I senaste numret av Tara ger dessutom Taras hälsoredaktör Pia Lundgren användbara tips på hur du kommer igång, finner glädje och blir en … vanemotionär!

Hej Martin! Efter alla stillasittande helger med mycket mat och kanske mindre träning, vad har du för kost- och träningsråd?
Kör igång med motionen försiktigt så att du slipper skador, tokaptit och motivationsproblem. Inför en förändring i taget.

Behöver vi ha den där ångesten över allt godis och känna ett dåligt samvete över all korv vi stoppat i oss?
Ångest hjälper dig aldrig. Har du ätit mycket onyttigt under några dagar på julen är det inte det som avgör formen på årsbasis. Det är bara att blicka framåt!

Nu börjar en del tänka ”beach 2011”, måste man äta jättesunt hela tiden eller fungerar det att göra det på vardagarna och festa till det lite på helgen?
Det fungerar för de flesta så länge inte helgfestandet tar för stora proportioner. Regelbunden motion är förstås också viktigt. Ett tips är en aktivitetsdagbok så ser du svart på vitt.

Själv har jag inte all tid i världen att lägga på träning men hur mycket kondition behöver jag per dag för att kroppen ska må bra?
30 minuter lågintensiv träning brukar man säga är minimum, men kan du öka intensitet är 30 minuters löpning varje dag en enorm hälsoinsats. Dessutom blir man ju mycket piggare.

Kan du ge oss en lista på fem fantastiska saker att stoppa i sig och fem saker vi absolut ska undvika om vi vill må bra och behålla vikten eller kanske rentav gå ner?
Bra: bönor, ärtor, linser, ägg, fisk, grönsaker (blev visst sex stycken). Dåligt: chips, kakor, bullar, pizza, snabbmat.

Slutligen, vilken typ av diet rekommenderar du?
Jag rekommenderar en kost rik på protein, lite mindre kolhydrater (lågt GI), bra fetter och rikligt med grönsaker. (www.isodieten.se)

I nya numret av Tara kan du läsa om Vernoca som trännar på Wii-plattan framför TV’n och Jills nystart med stavar. Nya numret i butik nu!