Skippa netflix – du vilar bättre i skogen

Det är lätt att krypa upp i tv-soffan och gå i ide under hösten, men försök tänka tvärtom. Återhämta dig aktivt i stället, genom till exempel meditation eller körsång, tipsar psykolog Cecilia Duberg. Du slappnar av, stressar ner och blir både lugn och alert på samma gång. Skönt va!

cecilia_duberg
Cecilia Duberg är legitimerad psykolog, specialiserad i hälsopsykologi, ledarskap och mental träning. Hennes debutbok Lejonagendan (Liber) handlar om hur vi kan leda oss själva på bästa sätt och utveckla våra mentala förmågor.

Det här är mental återhämtning

Mental återhämtning är inte bara frånvaro av aktiviteter. Riktig återhämtning uppstår när du är närvarande i nuet, när tankeresor till det som varit eller det som ligger framåt i tiden avstannar.

Det är en speciell sorts koncentration, där din uppmärksamhet vilar i information från sinnen: ljud, synintryck, temperatur, beröring, rörelse eller dofter som har med nuet att göra.

Det är den typ av uppmärksamhet som inte kostar någon ork, utan snarare fyller på med energi. Det ger en upplevelse av att vara nöjd, positiv och lite lycklig. Lugn och alert på samma gång.

När du vilar på riktigt håller effekten i sig så mycket längre än under själva vilopausen. Du känner effekt i timmar, kanske dagar, efter din återhämtning.

Ur: Lejonagendan av Cecilia Duberg


7 frågor till Cecilia Duberg om återhämtning

Att koppla av i soffan framför tv:n är ingen effektiv återhämtning menar du, varför?

– Att vila både sinne och kropp med underhållning från en film är skönt, roligt och bra på många sätt. Men effektiv återhämtning är inte passiv. De flesta av oss behöver fysisk aktivitet, komma ut i naturen och rikta vår uppmärksamhet medvetet mot våra sinnen för en bra återställning av våra inre system.

– Risken med Netflix-trenden är att vi i stället lockas till stillasittande, äter onyttiga snacks, bommar livsviktig sömn och missar givande relationsbyggen.

Vad är egentligen skillnaden mellan vila och återhämtning?
– Vilar gör man genom att till exempel bläddra i en tidning. Det är passivt, vi pausar och slappnar av.

– Men det räcker inte för att vi ska återhämta oss. Att återhämta sig innebär att aktivt fylla på systemet med näring. Ofta fysiskt, med närvaro och medvetenhet. Det är lite som att jämföra en godispåse med en näringsrik smoothie. Båda fyller en lugnande funktion.

Vad händer när vi inte återhämtar oss ordentligt?
– Jag jämför hjärnan med musklerna i kroppen. Om man anstränger dem hårt ett tag blir man trött och förstår att det behövs återhämtning. Samma sak gäller om du sitter stilla i flera timmar och koncentrerar dig.

– Vi behöver vila oss, och vi behöver variation under dagen. Om du till exempel sitter och planerar för många timmar i sträck funkar det inte. Då ska du bryta och göra någonting annat. Extra bra fungerar sådant som aktiverar sinnen – syn, doft, hörsel.

Repetitiva sysslor, som stickning och virkning, är enligt dig bra för återhämtning. Så, om man virkar framför tv:n, är det inte lite bra då?
– Det är inte dåligt. Du gör som du vill. Men det blir en annan typ av närvaroträning när du stänger av utifrån kommande information.

– Du kan vila i nuet på ett annat sätt, och tränar dig på att bara vara, utan underhållning.

Ska vuxna testa tidsbegränsning tycker du? 
– Risken med att göra något varje dag är att det skapas ett beroende, en stark vana som är smärtsam att frångå. För mig handlar det inte så mycket om att man sitter framför tv:n. Det handlar om allt man inte gör under den tiden.

– Är det en avstängning eller en flykt från något viktigt? Flykt från att ta ett besvärligt samtal med någon nära, att ringa det där jobbsamtalet som du dragit på i tre veckor, flykt från städ och tvätt eller flykt från ansträngning som träning?

– Egentligen flykt från sådant som kräver energi. Särskilt när det känns som om du inte har någon energi kvar.

Vad ska vi byta ut tv-tittandet mot? 
– För att må bra finns det vissa saker vi kan förhandla med. Sömn till exempel. Sätt en stopptid som gör att du går och lägger dig i tid. Ibland är det ett bra trix att stänga av tv:n 20 minuter in i ett avsnitt. I slutet är serier uppbyggda så att man ska fortsätta titta på nästa, direkt.

Hur återhämtar du dig själv?
– Det är lite olika beroende på vad jag behöver. Jag är oerhört noga med min sömn, särskilt i perioder av hårt arbete. Jag går och lägger mig samma tid varje kväll, sover åtta timmar och går upp samma tid varje morgon.

– Jag är aktiv minst en timme om dagen – helst ute. Jag paddlar, ofta till min häst på andra sidan ån. Sedan rider jag i skogen. Jag springer gärna och utövar yoga eller tai chi varje dag.

– För mig handlar det inte bara om fysisk träning, utan om att få vara ute i naturen och framförallt vara tyst i minst en timme i sträck, varje dag.

Cecilia Dubergs 6 tips för bra återhämtning

  1. Naturvandringar utan musik i öronen.
  2. Paddling.
  3. Yoga och meditation.
  4. Ridning eller dedikerad lek med hund.
  5. Körsång.
  6. Dans.

Av: Christina Neiglick Foto: IBL

Omsl 12-17.indd