Så knackar du dig fri!

Det verkar nästan för bra för att vara sant: Genom att knacka på speciella punkter på kroppen kan du bli av med oro, stress och fobier. Men tekniken, som är lätt att lära sig, har hjälpt hundratusentals personer över hela världen.

Knackning, som också kallas för EFT (Emotional Freedom Technique) är en självhjälpsmetod som fungerar som ett slags psykologisk akupunktur. Förespråkarna menar att knackning dessutom kan befria dig från allt ifrån huvudvärk, fibromyalgi och artros till oro, fobier, övervikt och socker- eller nikotinberoende.

 

Så här gör du:

Välj ditt Mest Angelägna Problem (i fortsättningen kallat MAP), till exempel: ”Jag oroar mig för att inte hinna med allt på jobbet och hemma.”

Uppskatta intensiteten i ditt MAP på en skala från 0–10, där 0 motsvarar ingen oro alls och 10 är den värsta oro du kan tänka dig, som kanske ger dig sömnlösa nätter och huvudvärk.

Formulera en utgångsfras, till exempel: ”Trots att jag är orolig för att inte hinna med allt accepterar jag mig själv precis som jag är.”

Säg utgångsfrasen 3 gånger samtidigt som du knackar på:

1. Karatepunkten.

Knacka så hårt som när du trummar på en bordsskiva.

Välj en kort påminnelsefras, till exempel: ”All den här oron.” Uttala den medan du knackar dig igenom de återstående åtta punkterna i EFT-sekvensen i följande ordning:

2. Ögonbrynet

3. Sidan av ögat

4. Under ögat

5. Under näsan

6. På hakan

7. Nyckelbenet

8. Under armen

9. Toppen av hjässan

Knacka 5-7 gånger på varje punkt.


Ta ett djupt andetag och uppskatta nu intensiteten i ditt MAP på en skala från 0–10. Har den minskat från 8 till 3 är du på god väg att bli kvitt din oro.

Upprepa tills du fått en lindring av problemet.

 

Vad händer i kroppen?

Den amerikanske författaren och föreläsaren Nick Ortner, 35, prövade själv av en slump knackning, först mot smärta och sedan mot relationsproblem. 

Vad händer i kroppen och hjärnan under en knackningssession??
– Det finns ännu inte så mycket forskning, men man har kunnat se att mängden stresshormoner, som adrenalin och kortisol, i kroppen sjunker när man utövar knackning.

Hur kan metoden hjälpa även mot ångest och oro?
– Knackningarna stänger av amygdalas kamp- och flyktreaktion, minskar stresshormonerna och leder till en känsla av lugn och trygghet.

Varför ska jag knacka på en negativ känsla – som oro eller rädsla – när jag vill må bra??
– Man knackar på den negativa känslan en kort stund eftersom den finns där och man vill bli av den. Sedan kan den negativa känslan neutraliseras och till och med ersättas av en positiv.

 

Hela artikeln hittar du i tara nr 5 2014. Där kan du bland annat läsa om Meggan, som knackade bort sin flygrädsla.