Så blir du hjärtsmart – checklista

Det bara tickar på, hjärtat. Eller? Nej, det är långt ifrån självklart. Även om antalet hjärtinfarkter i Sverige har minskat, är hjärtinfarkt fortfarande den dödligaste dödsorsaken bland kvinnor över 55. Här ger livsstilsprofessor Mai-Lis Hellenius råd för hur du lever hjärtsmart.

Mai-Lis Hellenius checklista för dig som är…

40 +
Är ofta en stressig period mitt i livet, mitt i karriären och ofta med barn hemma. Kanske hinner du inte med dig själv så mycket som du vill.

  • Ät näringstät mat.
  • Tänk vardagsmotion. Utnyttja varje tillfälle du kan till rörelse. Stå upp så mycket du kan. Kanske kan du ha gående möten? Eller ta en promenad på lunchen?
  • Försök omge dig med vänner som ger dig energi. Kan ni umgås över ett träningspass? Ta en promenad då ni pratar om livet?
  • Testa yoga om du lever stressigt. Eller börja morgonen med tio minuter i stillhet i ditt eget sällskap. Tänd ett ljus och sätt dig och andas en stund.

50 +
Menopausen gör att risken för höga blodfetter ökar. Du börjar också tappa i muskelmassa och fettförbränningen saktar ner. I klimakteriet sover man ofta sämre, och sömn är som bekant en källa till återhämtning.

  • Bygg upp din muskelmassa. Testa styrketräning, det är rena dynamiten för din kropp. Träna de stora muskelgrupperna som magmuskelatur och lår- och sätesmuskelatur. Konditionsträna genom att ta raska promenader om du inte tränar kondition på annat sätt.
  • Håll koll på midjemåttet. Har du över 80 centimeter i midjemått ligger du i riskgruppen för att drabbas av hjärt-kärlsjukdom.
  • Ät mer medelhavskost. Ersätt animaliskt fett med oliv-, raps- eller solrosolja. Försök få in en vegetarisk dag i veckan.
  • Lär dig mer om sömn för att kunna sova bättre. Varva ner i god tid, testa yoga om du inte gjort det tidigare.
  • Försök skilja på privatliv och arbetsliv.

60 +
Nu är dina östrogennivåer låga. Kanske har du mer tid för dig själv och dina behov, och mer tid att prova dig fram till en livsstil som passar dig.

  • Testa en ny träningsform och fortsätt bygga muskler.
  • Boka in regelbundna träffar med vänner du tycker om. Anmäl dig till en ny aktivitet och sträva efter att hitta ett nytt intresse, om du inte redan har en hobby.
  • Kanske läge att skaffa hund för att komma ut i skog och mark.

Omslag 3-17.indd

Detta är en förkortad version och du kan läsa hela artikeln i nya numret av Tara 3/2017.

Av: Anna-Maria Stawreberg Foto: Bruno Ehrs (Ur boken ”Livsviktig”)