Så blir du av med muffinsmagen – 7 snabba knep

Åker blodsockret berg- och dalbana börjar kroppen lagra fett på magen. Så att minska putmagen handlar mycket om att stabilisera blodsockret. Genom att äta rätt kan du bli av med magfettet. Här är kostrådgivaren Naya Rybergs enkla och effektiva tips.

1. Ät regelbundet
Satsa på en balanserad frukost som håller dig mätt länge, ät sedan en näringsmässigt välkomponerad lunch. Låt middagen bli dagens sista mål.

2. Välj protein till varje måltid
Fyll en fjärdedel av tallriken med ägg, kyckling, fläskkött, fisk, bönor, linser eller yoghurt/keso.

3. Ät 600 gram frukt och grönt varje dag
Välj långsamma kolhydrater som inte påverkar blodsockret så snabbt, och råvaror som innehåller mycket kostfibrer. Ät högst två frukter om dagen eftersom fruktsocker gör att ditt blodsocker stiger, och stimulerar fettinlagringen på magen.

4. Ta tillskott av essentiella fettsyror
Till exempel kallpressad ekologisk linfröolja, eller fiskolja, eftersom dessa hjälper till att stabilisera blodsockret under dagen. De minskar också sötsuget.

LÄS OCKSÅ: Så vet du om ditt midjemått är hälsofarligt

5. Snacksa på mandlar
Mandlar innehåller (liksom andra nötter och avokado) enkelomättat fett, som hjälper till att frisätta fett från magen.

6. Släck törsten med vatten
Du ska dricka ungefär motsvarande en tredjedel av din vikt i deciliter dagligen (väger du 60 kilo ska du alltså dricka 2 liter). Och vänj dig av med att dricka till måltiderna, det hindrar matsmältningsenzymerna från att arbeta optimalt, och det får också blodsockret att stiga snabbare.

Försök att bara dricka små klunkar vatten till måltiderna. Ett ayurvediskt tips för att hålla magen i bra form är att dricka varmt vatten, det underlättar matsmältningen.

Det är smart att fylla en termos med varmt vatten på morgonen och ha i beredskap under dagen.

7. Undvik snabba kolhydrater
Skippa socker, läsk och juice och undvik helst vitt bröd, pasta och stärkelserika livsmedel, eftersom de får blodsockret att skjuta i höjden.

Välj i stället långsamma kolhydrater som grönsaker, fullkornsbröd och grovvalsade havregryn.

Av: Naya Ryberg Översättning och bearbetning: Christina Neiglick Foto: Brooke Lark, Unsplash.com

Omslag 9-17.indd

Den här artikeln hittar du i Tara nummer 9/2017