Trender – tryck med t-shirt är det nya!

Glöm plakat och massdemonstrationer. I dag är en T-shirt med tryck vår nya megafon. Med den kan du säga allt!

Victoria Beckham är sur för att modet stal hennes leende (och ger en självironisk förklaring till varför hon inte ler), Dakota Fanning tar ställning efter #metoo, och vad det än är som är fel skyller Jay Z på samhället: Blame Society.

Rihanna stödde Hillary Clinton öppet. Hur? Genom en T-shirt.

Vita bokstäver på svart trikå.

Budskapen kunde knappast bli tydligare.

– Poängen med den tryckta tröjan är dess enkelhet, säger den engelska stylisten Stephanie Talbot som kartlägger fenomenet i sin bok: Slogan  T-shirts, Cult and Culture, Bloomsbury.

Det finns inget enklare sätt att uttrycka sina känslor eller åsikter, menar hon. Eller bättre. Alla kan se och förstå vad du menar, men det är ändå bara en T-shirt.

Till skillnad från ett plakat. Eller en massdemonstration.

Du behöver inte heller utveckla eller kvalificera din slogan. Kristen Stewart tycker till exempel bara att det är hemskt. Och hon hatar det!

Vi behöver inte veta mer än så.

T-shirten har blivit vår tids anslagstavla, sociala uppdatering och tysta megafon – allt på samma gång. Ett sätt att uttrycka sin mening utan att öppna munnen och framföra ett budskap som alla kan se.

Förbannad för att Donald Trump fortfarande ockuperar Vita huset?

Det finns en T-shirt för det.

Trött på allt tjafs om kvinnors kroppar och vikt?

Gör som Beyoncé – låt tröjan tala! ”Let me eat cake” står det på hennes baby-T.

I vår är det omöjligt att undgå vad alla tycker och tänker, eller vart det är på väg, för det står med stora bokstäver rakt över bröstet. Kläder med tryck och budskap, ytliga som djupa, är inte bara ren aktivism, utan också en stark modetrend.

När Dior lanserade en T-shirt med texten WE SHOULD ALL BE FEMINISTS sprakade sociala medier av upphetsning. Dior blev 2017 års mest uppmärksammade och instagrammade. Trots att den kostade drygt 4000 kronor … Här på modellen Chiara Ferragni.

Vi borde alla vara feminister menar Grazia Chiuri, modehuset Diors första kvinnliga chefsdesigner, som på modemässan kombinerade en vanlig vit bomullströja med en svindyr blå tyllkjol med applikationer. En kreation som få feminister har råd med visserligen, men ändå är ett försök till att bygga brygga mellan mode och feminism, två läger som historiskt knappast utmärkt sig för något direkt systerskap.

Vem kunde ha anat T-shirtens framtida värde som vapen och barometer när den första tröjan med slogan trycktes upp för presidentvalet 1948? Dew-it-with-Dewy, var guvernören och presidentkandidaten Thomas E Deweys kampanjslogan.

Dewy förlorade valet men tröjan finns nu i en glasmonter på The Smithsonian Institution i Washington DC.

Snart började sportklubbar, företag och universitet att trycka upp T-shirts med logga, men det skulle ändå ta ett tag innan man insåg den politiska vikten av tröjorna. Den amerikanska feministen och skribenten Fran Lebowitz är till exempel berömd för att ha avfärdat tröjor med tryckta budskap som ”poänglöst trams”. Om folk inte vill lyssna på dig, vad får dig att tro att de vill lyssna på din tröja? skrev hon 1978.

Oh dear, så fel man kan ha – men få insåg nog vilken genomslagskraft ett enkelt budskap på en tröja kunde få.

På 70-talet köade tonåringarna utanför butiken Blommor & Bin för att lägga beslag på en tröja som retade gallfeber på den äldre generationen. Budskapet: Sluta fumla med kondomen.

Och vem minns inte John Lennon och Yoko Onos tröja med Make Love, Not War.

Men den enkla bomullströjan har också blivit finkultur med en egen utställning på Fashion and Textile Museum i London nu i vår. ett par hundra T-shirts med budskap har valts ut.

På gatan klär sig unga människor för varandra, säger Susan Barnett, en modefotograf som var där på öppningen. Det är ett mode som utmärks av personlig smak mer än design dikterad från Paris eller Milano.

Och T-shirten står står ju i centrum för det. Det mest ungdomliga och demokratiska plagg som finns.

Kate Perry tar minst sagt tydlig ställning för Hillary Clinton.

Somliga bär ett subtilt budskap under en kavaj, andra i fetstil, som en käftsmäll; för att synas och skapa maximal publicitet. Som Lady Gagas anti-Trumptröja som såg ut att vara tryckt i blod.

Andra, som Benedict Cumberbatch, vill bara visa hur en feminist ser ut.

En av de mest uppmärksammade tröjorna genom tiderna är den som den engelska designern Katherine Hamnet valde att dra på sig när hon 1984 fick äran att skaka hand med den dåvarande premiärministern Margareth Thatcher: en billig vit T-shirt, storlek XXL med orden 58% don´t want Pershing, tryckta i stora svarta bokstäver mitt fram. Pershing var ett omdebatterat kärnkraftverk.

– Jag ville föra fram ett budskap som var så klart och så stort att man kunde läsa det på tio meters avstånd, sade hon i en intervju med engelska The Guardian. T-shirten gav mig en röst. En T-shirt med en slogan funkar på så många olika nivåer, menar hon. Den uttrycker inte bara en åsikt, den är också ett sätt att visa tillhörighet med en viss grupp och solidaritet med en rörelse.

Tröjan med tryck har blivit en del av vårt personliga varumärke.

Vi är vad vi har på oss.

Eller vad det står på tröjan.

Av: Eva Nyqvist Foto: Getty Images/IBL

NUVARANDE Trender – tryck med t-shirt är det nya!
NÄSTA KRÖNIKA: Vad som är konstigt beror förstås på