Minska stressen – testa binjureyoga

Yogaterapeuten Ellen Engvall är en av de första i Sverige som lär ut binjureyoga. Lugna men effektiva pass som reducerar stress och reparerar och bygger upp kroppen. Satsa 15 minuter tre gånger i veckan – och få massor tillbaka!

Vad är binjureyoga egentligen?

– En grundläggande yoga för att komma åt stress och stärka binjurarna. Det är så mycket stress i samhället i dag, man räknar med att 80 procent av befolkningen har någon grad av trötta binjurar. Och om man har det störs hela hormonbalansen i kroppen.

Hur då, förklara?

– Det är binjurarna som tillverkar våra stresshormoner. När vi är stressade är kortisol, vårt över- levnadshormon, det kroppen använder för att öka beredskapen. Men många är kroniskt stressa- de, och går vi i flera år med hög kortisolhalt i kroppen utan att vila oss, orkar inte binjurarna längre tillverka kortisol. När halten kortisol sjunker leder det till att kroppen slutar fungera som den ska. Man kan jämföra det med en bil där motorn går sönder. Då fungerar man plötsligt inte, kommer inte upp ur säng- en, känner sig nedstämd och tappar livslusten. Kortisol ser också till att vi lagrar in fett i kroppen,

så ett tecken på dåligt fungerande binjurar är en fetmavolang runt magen.

Vad gör vi kvinnor för fel?

– Problemet i dag är att vi bara kör på och inte tillåter oss att vila och återhämta oss. Vi hoppar över det. Och då riskerar vi till slut att bränna ut oss.

 

Vila på rygg 5 min

Lägg dig ner på yogamattan. Ligg helt stilla, slappna av i 4 minuter. Andas lugnt. Avsluta kortprogrammet med att röra försiktigt på fingrar och tår, rotera fötter och händer, sträck upp båda armarna ovanför huvudet längs med mattan, sträck ut hela kroppen.

Gör en kattsträckning åt vänster och höger. Gnugga fotsulor och handflator, rulla ihop kroppen till en boll. Vagga sida till sida så att ländryggen masseras.

Byt riktning och rulla fram och tillbaka på ryggraden.

 

Fler av Ellens övningar hittar du i Tara nr 5 2015!