Så vet du om ditt midjemått är hälsofarligt

Kärlekshandtag eller muffinsmidja låter gulligt, eller hur? Men faktum är att hälften av alla 40 + kvinnor har för stort midjemått, och det är en hälsorisk. Så vet du om du är i riskzonen.

När vi pratar om magfett är det inte den där mindre, dallriga delen av magen som är problemet. Att ha en mage som är lite mjuk betyder inte att du lever osunt.

Det är när det mjuk blir till en korv runt bålen som läget blir allvarligt. En sådan inbyggd airbag är tecken på att för mycket fett lagrats i bukhålan och kring inre organ som njurar, lever och tarmar.

Och det gör fettet farligare än om det lagrats på till exempel höfterna, eftersom fettinlagring i buken ökar risken för hjärt-kärlsjukdom och typ 2-diabetes.

Förklaringen till att vi kvinnor får ett större midjemått efter 40 är åldern. Eller rättare sagt, övergångsåldern.

LÄS OCKSÅ: Så blir du av med muffinsmagen – 7 enkla knep

Se upp för badringsmagen

Olika former av övervikt är olika farlig. Det avgörande är var fettet är placerat. Om det sitter kring buken är det farligare än om det sitter på låren eller rumpan. Ju högre upp fettet lagras, desto större är risken för att utveckla diabetes och hjärt-kärlsjukdomar. 

Ta ditt midjemått och kolla: 

  • Ett midjemått under 80 centimeter = bra.
  • 80-88 centimeter = okej, men håll koll.
  • Över 89 centimeter = hälsorisk.

Så här mäter du: Stå helt avslappnad och hitta mitten mellan nedersta revbenet och höftkammen. Där mäter du omkretsen med ett måttband. Dra inte in magen.

Av: Gitte Höj Översättning och bearbetning: Christina Neiglick

Omslag 9-17.indd

Denna artikel hittar du även i Tara nummer 9/2017