Meditera – bättre än att vila

Från att ha ansetts vara alternativt, obskyrt och flummigt har meditation tagit klivet in bland näringslivets vd:ar och styrelseordföranden. Och de som börjar meditera rapporterar alla samma sak: De orkar mer, känner sig piggare och är mindre stressade. Ny forskning visar att det förebygger stress bättre än att vila.

Det är inte så länge sedan som meditation var synonymt med mystiska typer som satt på kuddar, djupt försjunkna i mantran.

Men i dag räknas meditation som ett nära nog livräddande verktyg, som allt från finansmäklare till gymnasietjejen framför dig på pendeltåget regelbundet ägnar sig åt för att uppnå en stunds lugn och frid i en hektisk värld.

Så lite som elva minuters meditation om dagen kan påver­ ka såväl kroppen som psyket positivt.

Bosse Angelöw, docent och socialpsykolog, är en av dem som förespråkar meditation. Hans nya bok ”Effektiv tidshantering” (Natur & Kultur) tar upp meditation som ett sätt att hantera stress och bli mer skärpt. Själv har han mediterat i 40 år.

– Hokos pokus­stämpeln som kom med Beatles i slutet av 60­talet är borta i dag, menar han. I stället har meditation blivit etablerat.

Vad beror meditationens nya status på?

– Dels har det kommit allt fler vetenskapliga studier som visar att meditation är en effektiv metod att mildra stress. Dels har stressen ökat i samhället, i dag behöver vi ett sätt att hitta lugnet inom oss.

Meditation är ett bra verktyg vi kan använda oss av, både på jobbet och hemma, menar Bosse Angelöw.

– Människor har två problem i dag. Det första är tidspress på arbetsplatsen. Det andra är stress. I mitt jobb förmedlar jag ett smörgåsbord av olika strategier för tidshantering. Snabb avslappning är en, meditation en annan.

Vad händer egentligen i kroppen när man mediterar?

– Stress blockerar vår förmåga att prestera bra. Meditation fungerar precis tvärtom. Det rensar bort stress ur nervsystemet, så vi blir lugna och avslappnade. Meditation ger oss välbehövlig distans till vardagen.

 

Vill du lära dig att meditera? Tipsen hittar du i hela artikeln om meditation från Tara nr 2, 2015.