Bättre sömn, lätt känsla i kroppen, ny inspiration på matfronten. Fördelarna med att prova clean eating är många, enligt Taras kostrådgivare Ulrika Davidsson. Så här gör du, steg för steg!

Vad är clean eating?
KOSTRÅDGIVARE ULRIKA DAVIDSSON SVARAR:
Clean eating är en ny trend som handlar om att välja orörda och ”rena” råvaror. Tanken är att maten ska vara så naturlig, näringsrik och fräsch som möjligt. Maten ska lagas från grunden och man ska självklart undvika tillsatser. Helst ska kosten också vara fri från tillsatt socker, och så oprocessad som möjligt.

STEG FÖR STEG: SÅ BLIR DU EN CLEAN EATER

MÅNDAG: Ta bort allt socker i maten. Både synligt och osynligt: Fruktyoghurt, vaniljyoghurt, sockrade flingor, ketchup, leverpastej, läsk, sockrat bröd, kakor, bullar, glass.

TISDAG: Undvik E-ämnen och granska allt du äter. Ingen snabbmat, halvfabrikat, färdiga såser, dressingar eller buljongtärningar. Inte heller konserverad mat, lightprodukter el- ler margarin.

ONSDAG: Sluta med charkprodukter och processat kött: Korvar, salami, mortadella, rökt skinka, bacon, färdiga köttbullar och pannbiffar.

TORSDAG: Undvik mjöl. Alltså bröd, pasta och bakverk men även panering och blodpudding.

FREDAG: Ta bort mjölkprodukter ur kosten: Grädde, crème fraiche, gräddfil, mjölk, keso, kesella, yoghurt, fil, komjölksostar.

LÖRDAG/SÖNDAG: Du undviker nu socker, till- satser, chark och processat kött, mjöl- och mjölk- produkter och satsar på ren, naturlig mat med grönsaker, fisk, skaldjur, kött, ägg, kyckling, nötter, frön, frukt, quinoa, baljväxter, ris, oliver, avokado, olivolja, färska örter och kryddor.

 

NUVARANDE Så blir du en clean eater
NÄSTA 5 saker du behöver veta om ditt hjärta