Lugn mage med yoga

Yoga är nog inte det första man tänker på för att lugna oroliga magar. Men yoga underlättar matsmältningen och hjälper när man känner sig svullen. Yogaläraren Karin Björkegren Jones tre övningar tar tillsammans inte mer än fem minuter.

Väck lymfsystemet

Gör så här:

Ligg på rygg och sträck upp armar och ben i luften. Vicka och rulla på händerna och fötterna för att mjuka upp. Först åt det ena och sedan åt det andra hållet.

Så här kan du ligga i ett par tre minuter, eller längre. Varför inte väcka lymfsystemet redan i sängen efter att du sträckt ordentligt på dig?

Bra för:

Lymfsystemet är som kroppens egna sopgubbar och de kan behöva hjälp i sitt arbete att forsla bort överflödig vätska och slaggprodukter.

Huksittande

Gör så här:

Gå långsamt ner på huk genom att böja knäna och sänka bäckenet mot golvet. Placera fötterna brett isär och låt tårna peka åt samma håll som knäna.

Pressa försiktigt isär knäna med hjälp av armbågarna, knäpp händerna och låt handflatorna vila mot varandra. Sträck upp ryggen och luta dig en aning framåt för att slappna av i ryggslutet. Håll ställningen med jämn andning i upp till 25 andetag.

Bra för:

Övningen stärker benen, sträcker ut ryggraden, ländryggen och mjukar upp i höfterna. Ställningen sätter också igång cirkulationen runt buken, vilket är positivt för matsmältningen.

Sittande vridning

Gör så här:

Sitt med benen utsträckta framför dig. Lyft upp höger fot och placera den på utsidan av vänster ben. Fördela vikten lika över sittbenen. Håll om högerknäet med vänsterarmen och sätt högerhanden som ett stöd bakom rumpan. Fingrarna pekar ut från rumpan.

Andas in och sträck upp ryggen och bröstet. På utandning sträck upp bröstet och vrid huvudet och titta över höger axel, utan att dra upp axlarna mot öronen. Andas långsamt och djupt i ställningen och stanna där i fem långa och djupa andetag. Byt sida och upprepa.

Bra för:

Blodcirkulationen i hela kroppen. Ökar också blodtillförseln till ansiktet. Ger styrka och rörlighet till ryggradsmusklerna. Hjälper matsmältningen och sägs reducera stress och lindra trötthet.