Gör en digital detox

Du tillbringar en dag i veckan på nätet. Jo, det stämmer faktiskt. Ett dygn i veckan, det är snittet för svenskar. Yngre människor närmar sig två dygn. Men hur påverkas vi egentligen av allt surfande? Hjärnforskaren Katarina Gospic berättar.

I en nyligen släppt rapport, ”Svenskarna och Internet 2016” framgår att vi i genomsnitt använder internet 24 timmar i veckan. Ett dygn alltså! Drygt nio timmar av dessa är via mobilen. Yngre personer mellan 16 och 25 år, använder internet 40 timmar i veckan.

expert_Katarina-Gospic-foto-Jenny-Hammar

Katarina Gospic, hjärnforskare som skrivit flera böcker om hjärnan, kan förklara varför mobilen blivit den nya vuxennappen. Och berätta konsekvenserna användandet kan få.

Varför tittar vi i mobilen så ofta?
– Vår hjärna är konstruerad så att vi letar efter belöningar, gärna snabba sådana. Och att få likes eller uppmuntran på Facebook triggar oss att vilja ha mer. Hjärnan tycker om den typen av uppmärksamhet. Det känns helt enkelt bra.

Vilka nackdelar finns med att använda mobil och andra skärmar?
– Man har kunnat se i studier att vi tittar på mobilen i genomsnitt 150 gånger per dag. Men det finns en variation. Den som använde mobilen mest var inne 900 gånger per dag. Det finns flera problem med den här typen av beteende.

– För varje avbrott som du gör, kan hjärnan behöva upp till 25 minuter på sig att återfå fokus. Jobbet eller skolan kan bli lidande av det, du tappar fokus helt enkelt.

– En annan konsekvens är att bli stressade av att vara uppkopplade. Det finns också en tillvänjningseffekt, mycket vill ha mer. Samtidigt hinner vi inte med annat som vi vill göra eftersom en så stor del av vår tid läggs på skärmar. Man kan också likna det vid en drog och ett beroende.

När behöver vi vara uppmärksamma? 
– Dels finns en skaderisk med att sitta för mycket framför skärmar. Du kan få problem med ögonen, ont i nacken eller armbågen.

– Men det viktigaste är nog ändå hur det påverkar våra liv och relationer. Du mister tiden med din kärleksrelation eller med familjen. Skola och fritid kan påverkas negativt, till exempel att dina barn presterar sämre på prov, eller att du själv presterar sämre på jobbet.

Och om jag vill begränsa mig?
– Om du vill ha mindre av ett beteende, behöver du ramar. Och göra det svårt att agera på beteendet. Ett enkelt exempel är att om du vill sluta äta kanelbullar, så ska du ju inte ha dem på ett fat framför näsan. Samma sak gäller mobilen, gör den inte så tillgänglig. Om du hade den på vinden skulle du inte vara lika benägen att titta i den.

– Att ha regler kring sitt användande är ett bra sätt. Har du middag med några vänner, berätta att det är mobilfritt. Och vi har mycket att vinna – hälsa, prestation och välmående påverkas av de här sakerna.

Omslag 4-17.indd

Detta är en förkortad version och du kan läsa hela artikeln i nya numret av Tara 4/2017.

Av: Emilia Arvidsson Foto: Fotolia/IBL/AOP

NUVARANDE Gör en digital detox
NÄSTA Ny träningsresa – kom i form med Tara på Mallorca