”Sväng höger, annars är det risk för fara". Har du också en inre gps som håller dig tillbaka? Då är det dags att slänga dina begränsande tankar över bord och våga tro på dig själv. Föreläsaren och nonviolent-terapeuten Jonas Olson hjälper dig att leva ett lite större, friare och roligare liv. Här är fyra steg som ökar ditt livsutrymme.

Coachen Jonas Olson vill hjälpa dig att öka ditt livsutrymme.

1. Öppna upp och vidga dina möjligheter

Det är dags att vidga dina möjligheter: Sätt dig i ett lugnt hörn med ett skrivblock och fundera på vad som skulle vara möjligt om du inte höll dig själv tillbaka. Censurera inte, utan skriv upp allt, även knasigt prilliga idéer. Det här ger dig ledtrådar om vad du kan välja och undersöka i nästa steg.

  • Vad skulle vara möjligt om jag inte höll mig själv tillbaka?
  • Vad skulle jag göra/vara/ha/känna? (Hålla på med växter, sjunga, resa till Nordnorge.)
  • Som förälder? Kollega? Partner? Vän?
  • Hur skulle mina relationer berikas om jag inte höll mig själv tillbaka?
  • Hur skulle det påverka min livsenergi och allmänna känsla av välmående?

Ett annat sätt att hitta ledtrådar till din passion är ”jag älskar-övningen.” Sätt dig med ett tomt papper och skriv under tio minuter ner saker du älskar att göra. Vad känns lustfyllt för dig? Låt tankarna flöda, skriv utan att analysera – kolla sedan igenom listan och se vad du vill gå vidare med.

Fundera också på varför du inte gör det du verkligen vill. Du kanske älskar att sy kuddar och kläder, men hinner sällan. Däremot klämmer du åtta timmar teveserier i veckan. Kanske ska du omprioritera.

2. Förstå vad som håller dig tillbaka! 

För de flesta av oss är våra blockeringar omedvetna, de har funnits med oss så länge att vi inte ens tänker på att de är där.

Ungefär som en inre gps, som talar om saker för dig, ”här ska du svänga höger, annars är det risk för fara”, och så svänger du höger.

Ja, kritikern/gps:en tycker att den har det bästa för ögonen, den vill skydda dig från klander, sorg och nederlag – eller från risken att inte få vara med.

Men det är viktigt att lära känna sina begränsande tankar, för de håller dig tillbaka. De triggar dig att styras av rädsla. De håller dig tillbaka från dina drömmar genom att du exempelvis:

  • Skjuter upp viktiga beslut.
  • Inte tror på dig själv.
  • Jämför dig med andra.
  • Låter rädslan styra beslut.
  • Inte vet när det är dags att släppa taget och gå vidare från jobb, relationer etc.
  • Väntar på andras tillåtelse.

Vilka begränsande tankar har jag om mig själv?
Eftersom du levt med den inre kritikern så länge är det svårt att ha koll på vad den säger. Så ha en liten notisbok och skriv under en vecka upp saker du säger till dig själv.

Fundera nu på: Vilken är den starkaste begränsande tanken som står i vägen för dig, i relation till den eller de drömmar du vill börja med (helst inte mer än två, det kan bli övermäktigt)? Hitta vilken det är och börja jobba med den – en utmärkt startpunkt för förändring!

3. Ta hand om din rädsla

Ibland sägs det att man ska köra över den inre kritikern, men i grunden vill den dig ju väl – den vill skydda dig från saker som gör ont.

När du vill gå ner i vikt säger den att det inte är någon idé att prova för du har redan misslyckats två gånger ”det blir bara pinsamt för dig.”

MEN – att din inre kritiker freakar ut är inte ett tecken på att du ska stanna. Inre kritiker freakar ibland, det är deras jobb.

Ditt jobb är att ta kommando över ditt liv. Inte att vänta på att kritikern helt magiskt ska ändra åsikt och börja ge dig tillåtelse.

Inuti dig finns även den mindre kända upptäckaren, som är en nyfiken typ. Problemet är att de två ofta skriker sig hesa för att övertala varandra, och konflikt uppstår när ingen lyssnar på den andra.

Prova istället att få dem att föra en dialog, där du både tar hand om din lust och din rädsla för att skapa samarbete och nya möjligheter:
”Du klarar det aldrig, så strunta i att försöka.”
”Varför skulle jag inte klara det?”
”Det fattar du väl. För att xxxx, xxxx och xxxx.” (Lyssna på argumenten.)
”Jag förstår du är orolig för att jag ska fatta beslut som skadar mig, men jag känner att jag ändå vill göra det här, så kan vi hitta en nivå där vi provar det på ett sätt som inte får så stora konsekvenser?”
”Det låter bra, men hur?”
”Innan jag testar kan jag be om hjälp från Pernilla, som är superduktig. Och sedan provar jag i liten skala.”
”Ja, det skulle kunna gå…”
”Okej, då kör vi på det.”

4. Börja utforska

För att få en skillnad behöver du göra en skillnad, så sista steget handlar om att agera på ett nytt sätt för att ha/vara/göra/känna det du längtar efter.

Nu har du en tydligare bild av vad du vill uppnå och bejaka och har hittat vad din främsta begränsande tanke är, som gör att du håller dig tillbaka. Nu kan du börja undersöka vad du kan göra för att komma närmare dina önskningar.

  • Vad kan du göra idag som tar dig framåt?
  • Vilken typ av support behöver du?
  • Hur ser en plan för de närmaste två veckorna ut?
  • Behöver du göra plats för det nya i din kalender?
  • Vilken ny kunskap behöver du?

Det här kan jag göra idag:

Det här behöver jag:

Jonas peppar: Med förståelse för vad som hållit dig tillbaka alla dessa år, blir det lättare att agera med beslutsamhet och energi mot det som gör dig glad och oförskämt fantastisk.

Av: Linda Newnham Foto: Peter Knutson 

NUVARANDE Börja tro på dig själv – Du har rätt att glänsa!
NÄSTA Så får du din tonåring att lyssna – 5 viktiga frågor och svar