Det finns inga vetenskapliga belägg för att Blodgruppsdieten funkar, men Taras viktcoach Ulrika Davidsson är övertygad om att det är lättare att gå ner i vikt om man anpassar kosten efter sin blodgrupp. Då mår kroppen som bäst och du blir snabbt av med onödiga kilon, skriver hon här.

Vet du vad du har för blodgrupp? Många har koll, men det är också väldigt många som inte vet vilken blodgrupp de tillhör – 0, A, B eller AB. I min roll som kostrådgivare har jag arbetat med en blodgruppsanpassad diet av olika anledningar.

För det första är jag övertygad om att det inte finns en kostplan som passar alla, och det har att göra med våra gener. Vissa gillar kött och mår bra av det, andra känner tvärtom. En del människor älskar grönsaker, andra inte. En del har lätt att gå upp i vikt medan andra kan äta vad som helst.

För det andra har jag sett ett mönster som är intressant. Det är till exempel mycket vanligt att blodgrupp 0 inte tål mjölkprodukter och har problem med sköldkörteln. Plockar man bort mjölkprodukter från kostplanen mår ofta den personen bättre. Samma sak med blodgrupp A som inte ”ska” äta kött enligt Blodgruppsdieten. Om en A-person satsar på fisk och fågel i stället blir det lättare att gå ner.

Jag har upptäckt att människor som äter mycket fett och mår bra av det ofta är personer med blodgrupp 0 och B medan en person med blodgrupp A eller AB inte alls har samma upplevelse och resultat. Är du en ”nolla” ska du äta mycket protein, men många av dem står still i förbränningen om de äter för mycket mjölkprodukter.

Varför går man då ner i vikt? Jo, man väljer helt enkelt en kost som är välgörande för kroppen och som inte stör och motverkar balans, förbränning och pH-värde.

Själv har jag blodgrupp AB och anpassar min kostplan efter min blodgrupp och mår bra av det. Jag äter en lågkolhydratskost med fokus på fisk som är bra för min blodgrupp och äter bara en liten mängd komjölksprodukter jämfört med tidigare. Jag äter frukter som är välgörande för mig enligt dieten och jag äter – ibland – lite ris, havre och råg. Och jag undviker det som står på min ”nej-lista” så ofta jag kan.

Tycker du att det låter intressant? Hela artikeln med tips på vad du ska äta och hur en dagsmeny kan se ut utifrån din blodgrupp hittar du i Tara nr 6 2015!

NUVARANDE Blodgruppsdieten – att äta efter din blodgrupp
NÄSTA Minska stressen – testa binjureyoga